بستن منو

دامیننس بیت‌ کوین چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟

تیم تحلیل دلفین وست
15 بهمن 1401

بازار ارز دیجیتال بسیار پر نوسان است که سرمایه گذاری در آن را پرخطر می کند. به این ترتیب، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این بازار، از ابزارها و شاخص ‌های مختلفی برای نظارت بر روند بازار و تصمیم‌ گیری برای سرمایه‌ گذاری های خود استفاده  می‌کنند. یکی از این شاخص ها که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از آن استفاده می کنند، دامیننس بیت کوین یا درصد تسلط بیت‌کوین بر کل ارزش بازار است تا بفهمند که ارزهای دیجیتال چگونه عمل می‌کنند و به کجا می‌روند. در این مقاله به شما آموزش میدهیم چگونه دامیننس بیت کوین را تحلیل کنیم.

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت‌ کوین معیاری است که کمک می‌کند در مورد خرید ‌و ‌فروش ارزهای دیجیتال تصمیم بهتر و عاقلانه ‌تری داشته باشید. دامیننس یک واژۀ انگلیسی به معنای مسلط و غالب ‌بودن است. برای شناخت بهتر میزان دامیننس و درصد تسلط آن، ابتدا باید با ارزش بازار یا مارکت کپ بیت‌کوین آشنا شوید.

فرض کنید اگر ارزش همۀ ارزهای دیجیتال در دنیا را 100 میلیارد دلار است و ارزش بیت‌کوین 60 میلیارد دلار، آن‌گاه می‌توانیم بگوییم که دامیننس بیت‌کوین 60% است؛ یعنی، 60% از کل ارزش بازار را بیت کوین تشکیل می دهد. پس اگر این درصد افزایش یابد، نشان می‌دهد که تسلط بیت‌ کوین بر کل بازار ارز دیجیتال افزایش یافته و مردم بیشتر روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا ارز های دیگر. و اگر کاهش یابد، نشان دهنده آن است که تسلط و ارزش بیت کوین نسبت به کل بازار کاهش یافته و و مردم برای سرکایه گذاری به سراغ دیگر ارز ها می روند تا بیت کوین.

عوامل موثر بر دامیننس بیت کوین

قبل از سال 2017، بیت کوین تسلط بالای 80 درصدی بر بازار را ثبت کرده بود و گاهی اوقات تا 95 درصد افزایش داشت؛ به این دلیل که آلت کوین های کمی برای رقابت وجود داشت. با این حال از سال ۲۰۱۷، آلت‌کوین‌های تحت رهبری اتریوم (ETH) شروع به جذب سرمایه‌گذاری قابل توجهی کردند و تسلط بیت‌کوین را کاهش دادند.

عواملی که بیشترین تاثیر را  بر دامبننس (تسلط) بیت کوین داشتند، عبارت اند از:

تغییر روند بازار

بیت کوین، به عنوان یک وسیله مبادله اختراع شد تا به عنوان یک جایگزین غیرمتمرکز برای ارزهای سنتی عمل کند. با این حال، با پتانسیل فراوانی که فناوری بلاک چین داشت، توسعه دهندگان، پروژه های ارزهای دیجیتال متعددی با ویژگی های منحصر به فردی ایجاد کرده اند.

قبل از سال 2017، تسلط بیت کوین همیشه بالای 85٪ باقی می ماند. پس از آن، بیت کوین درصد قابل توجهی از تسلط خود را به آلت کوین های با پتانسیل بالا، مانند ETH و BNB واگذار کرد، آلت کوین هایی که دارای قابلیت هایی مانند قرارداد هوشمند را داشتند، واگذار کرد. اما باز هم بیت کوین به عنوان یکی از پایدارترین ارزهای دیجیتال در حال فعالیت است. البته با گزینه ‌های بسیار زیادی که وجود دارد، سرمایه‌گذاران بیت‌کوین ممکن است به دنبال تنوع دارایی‌های خود باشند که ممکن است باعث کاهش تسلط بیت‌کوین شود.

محبوبیت استیبل کوین

از سال 2018، تقاضای فزاینده ای برای استیبل کوین ها (ارزهای رمزنگاری شده 1:1 با ارزش دارایی های با ثبات، مانند دلار آمریکا یا طلا) وجود داشته است  که فشار مداوم بر تسلط بیت کوین وارد می کند. استیبل‌کوین‌ هایی مانند USDT و ،USDC راه ‌حلی برای کاربران است تا ارز های فیات خود را به کریپتو تبدیل کنند، با افزایش ورود سرمایه ‌های جدید به بازار کریپتو که از طریق استیبل کوین ‌ها به جای بیت‌کوین صورت می گیرد، ارزش کل بازار کریپتو افزایش می‌یابد و سلطه بیت‌کوین را کاهش می‌دهد.

تقاضای زیادی برای استیبل کوین وجود دارد، زیرا آنه ا ثبات را به بازار کریپتو آورده اند. این امکان را به معامله گران می دهد که در طول بازار نزولی، سرمایه های بیت کوین و آلت کوین خود را به استیبل کوین تبدیل کنند تا دچار ضرر های سنگین نشوند و یا سود کسب شده در بازار صعودی را حفظ کنند، علاوه بر این، برای سهولت ورود و خروج از معاملات، اغلب از آن ها استفاده می کنند.

معرفی کوین های جدید

گاهی اوقات، معرفی سکه های جدید با پتانسیل بسیار زیاد می تواند توجه سرمایه گذاران بیت کوین را جلب کند و منجر به کاهش تسلط بیت کوین شود. به یاد داشته باشید، بیت کوین با بیش از 20000 ارز دیجیتال مقایسه می شود. بنابراین، معرفی چندین آلت کوین با پتانسیل بسیار زیاد در یک زمان ممکن است بر تسلط بیت کوین بر بازار تأثیر بگذارد. گاهی اوقات، این آلت کوین ها، محبوبیت خود را از دست می دهند. وقتی این اتفاق می ‌افتد، سرمایه‌گذاران وجوه خود را از آن سکه‌ ها به بیت‌کوین بر می‌گردانند و باعث می‌ شود که سلطه خود را دوباره به دست بیاورد.

نمودار دامیننس بیت کوین

نمودار تسلط بیت کوین عنوان یک شاخص عمل می کند که معامله گران کریپتو پس از  سال 2017 شروع به استفاده از این نمودار کردند. اما این نمودار در سال 2021 در دوران رونق آلت کوین ها توجه بیشتری را به خود جلب کرد. در حال حاضر، نمودار تسلط بیت کوین یکی از رایج ترین ابزارهای معاملاتی در فضای کریپتو است.

برای استفاده از نمودار دامیننس بیت کوین می توانید به وبسایت tradingview (تریدینگ ویو) مراجع کنید، پس از اینکه نمودار بیت کوین را باز کردید، از نوار بالایی، قسمت جستجو (search)، با جستجو کلمه BTC.D می توانید نمودار دامیننس بیت کوین را مشاهده کنید. چارت دامیننس بیت کوین در تریدینگ ویو.

در تصویر زیر مشاهده می کنید، از نوار بالایی، جایی که نوشته شده BTCUSD و کنار آن علامت + است، ئارد بخش جستجو شده و BTC.D را جستجو می کنید، نمودار باز شده، نمودار دامیننس بیت کوین است.

دامیننس چیست

در تصویر زیر نمودار دامیننس بیت کوین را مشاهده می کنید؛ مشابه تمام نمودار های قیمتی، می توانید با استفاده از تحلیل تکنیکال به تحلیل نمودار دامیننس بیت کوین بپردازید.

نمودار دامیننس بیت کوین

آموزش تحلیل نمودار دامیننس بیت کوین

از نمودار دامیننس می توان برای شناسایی فصل آلت کوین و نظارت بر قیمت بیت کوین استفاده کنید.

مشاهده فصل آلت کوین با تسلط بیت کوین

با افزایش روز افزون تعداد آلت کوین ها در بازار کریپتو، سلطه بیت کوین رو به کاهش است. دوره‌ هایی وجود دارد که این آلت ‌کوین‌ ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده ‌اند و باعث می ‌شوند کل ارزش بازار آن ‌ها از BTC پیشی بگیرد. به چنین دوره هایی، فصل آلت کوین ها (Altcoin season) می گویند  که در این زمان، سرمایه گذاران تمایل دارند، سرمایه گذاری های خود را از بیت کوین به آلت کوین ها در انتقال دهند.

از آنجایی که آلت کوین ها اغلب در طول این فصل ها بهتر از بیت کوین عمل می کنند، سلطه بیت کوین ممکن است کاهش یابد. به این ترتیب، اگر در بیت کوین و آلت کوین ها سرمایه گذاری می کنید، می توانید بر تسلط بیت کوین نظارت کنید تا سرمایه گذاری های خود را بر این اساس تنظیم کنید.

نظارت بر قیمت فعلی بیت کوین با دامیننس بیت کوین

شما می توانید از تسلط بیت کوین برای بررسی قیمت بیت کوین و تصمیم گیری آگاهانه برای سرمایه گذاری استفاده کنید. در ادامه سناریو های محتملی وجود دارد که با استفاده از دامیننس BTC برای نظارت بر قیمت بیت کوین، می تواند نشانه روند خاصی باشد.

  • زمانی که تسلط و قیمت بیت کوین روند صعودی را به خود بگیرد، ممکن است روند صعودی بیت کوین ادامه دار باشد.
  • زمانی که قیمت بیت کوین روند نزولی دارد در حالی که تسلط آن در حال افزایش است، این می تواند نشان دهنده شکل گیری بازار نزولی آلت کوین ها باشد.
  • زمانی که قیمت بیت کوین روند صعودی دارد، اما سلطه آن در حال کاهش است، می تواند نشان دهنده یک فصل آلت کوین ها باشد.
  • هنگامی که قیمت و تسلط بیت کوین کاهش می یابد، ممکن است یک بازار نزولی رخ دهد.

آموزش دامیننس بیت کوین

تسلط بیت کوین یک ابزار عالی معاملات ارزهای دیجیتال است که روند های تغییر بازار را بیشتر روشن می کند. می ‌توانید از آن برای مدیریت یک سبد رمزنگاری متنوع  و یا تنظیم استراتژی ‌های سرمایه‌گذاری خود بر اساس روند ها استفاده کنید. با این حال، مهم است که به این نکته اشاره کنیم که تسلط بیت کوین، با قطعیت روند بیت کوین یا آلت کوین ها را مشخص نمی کند، بلکه به عنوان  ابزاری عمل می کند که می که به شما برای تصمیم گیری آگاهانه تر کمک می کند؛ در نتیجه برای سرمایه گذاری بهتر، لازم است فقط به یک شاخص امتفا نکنید و از دیگر ابزار های تحلیلی نیز استفاده کنید تا با اطمینان بیشتری اقدام به سرمایه گذاری کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزارهای ترید ارز دیجیتال در سال 2023 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

آخرین مقالات مرتبط

میم کوین چیست؟

ارز های دیجیتال یا رمزارز ها راه خود را از سال 2008 با بیت کوین آغاز کردند که هدف آن وسیله ای برای مبادله همتا به همتا (فرد به فرد) و بدون واسطه بین طرفین بود؛ اما رفته رفته شاهد ورود رمزارز های دیگر به بازار بودیم که خیلی از آن ها دارای اهداف و […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد)

درباره پرایس اکشن ict چه می­‌دانید؟ اگر دوست دارید سرمایه­‌گذاری‌­ها و معاملات خود را با روش‌­های بهتری مدیریت کنید، یکی از سبک‌ هایی که باید درباره آن بدانید، سبک معاملاتی ict است. در این مقاله می­خواهیم شما را با این روش جذاب و کاربردی آشنا کنیم. ابتدا در مورد مفهوم پرایس اکشن صحبت میکنیم و […]

ادامه مطلب

کریپتوکارنسی چیست؟

ارز شامل سکه و اسکناس های کاغذی می ‌شود که توسط دولت ها تولید و توزیع شده تا در چرخه اقتصاد گردش داشته باشد و آن به عنوان وسیله ای برای پرداخت هزینه کالا و خدمات استفاده می شود؛ به این نوع ارز ها، ارز فیات گویند. با پیشرفت تکنولوژی نوع دیگری از ارز ها […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزارهای ترید ارز دیجیتال در سال 2023 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.