بستن منو

کندل مارابوزو چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟

تیم تحلیل دلفین وست
9 خرداد 1402

کندل مارابوزو یک الگویی که شبیه به بلوک مستطیلی است زیرا سایه های بالا و پایین ندارد یا بسیار کوتاه است (معمولا 2 تا 3 برابر کندل های دیگر). الگوی Marubozu نشان میدهد که بازار به شدت در یک جهت حرکت و معامله می‌شود، اغلب می‌تواند منجر به تداوم روند شود. این الگو را می توان به رنگ قرمز (نزولی) یا سبز (صعودی) باشد.

کندل شناسی پیشرفته

الگوی مارابوزو چیست؟

مارابوزو قرمز به این معنی است که بازار دست فروشندگان است و قیمت به سمت پایین حرکت میکند. کندل سبز به این معنی است که بازار دست خریداران است و قیمت به سمت بالا حرکت میکند. الگوی مارابوزو بسیار ساده است، اگرچه بسیاری از معامله گران باتجربه ممکن است نام آن را نشنیده باشند. عدم محبوبیت آن در بین معامله گران ممکن است بیشتر به نادر بودن آن مربوط باشد تا کاربرد واقعی آن. برای تشخیص الگوی صعودی مارابوزو از یک الگوی نزولی، به سادگی رنگ بدنه کندل را در نظر بگیرید.

مارابوزویی که بدون سایه باشد، ایده آل ترین و قوی ترین حالت مارابوزو است. اگر از یک طرف داشته باشد، از لحاظ قدرت حالت متوسط خواهد بود (از سمت قیمت بسته شدن دارای سایه باشد، marubozo open و اگر از سمت قیمت باز شدن دارای سایه باشد، marubozo close است.)

کندل مارابوزو

سه مکان مختلف در یک روند بزرگتر وجود دارد که الگوی Marubozu ممکن است شکل بگیرد:

  • در آغاز یا شروع یک روند جدید

مواقعی وجود دارد که یک روند به آرامی در حال تغییر است . در چنین مواقعی، ممکن است یک خبر خاصی در بازار پخش شود و یا قیمت به ناحیه بسیار مهم عرضه تقاضا برسد که نتیجه آن، حرکت قیمت ها، به شدت در یک جهت باشد.

استراتژی مارابوزو

  • در وسط یک روند

هنگامی که قیمت روندی را شروع کرده، هیچگاه به طور مستقیم حرکت نمی کند، همراه با موج های اصلاحی خواهد بود و در میانه روند اصلاحی انجام خواهد داد، در انتهای آن اصلاح، قیمت ممکن است یک کندل مارابوزو تشکیل دهد که نشانه ای بر تایید ادامه روند و پایان اصلاح خواهد بود.

استراتژی مارابوزو

  • انتهای روند

هنگامی که قیمت پس از یک روند طولانی و زمانی که به ناحیه بسیار مهمی میرسد، کم کمک قدرت روند فعلی را از دست میدهد، به طوری که آخرین توان خود را ممکن است به شکل یک کندل مارابوزو نشان دهد.

فیلتر الگوی مارابوزو

کندل مارابوزو صعودی

الگوی صعودی مارابوزو نشان می دهد خریداران بازار را در دست دارند و قیمت به سمت بالا در حال حرکت است. در این الگو قیمت در پایین ترین نقطه باز می شود و در بالاترین نقطه خود بسته می شود.

 صعودی

کندل مارابوزو نزولی

الگو مارابوزو نزولی نشان میدهد که بازار در دست فروشنگان است و قیمت به سمت پایین حرکت می کند. در این الگو قیمت در بالاترین نقطه باز می شود و در پایین ترین نقطه خود بسته می شود.

 نزولی

چگونه به کمک مارابوزو صعودی معامله کنیم؟

مارابوزو صعودی زمانی شکل می گیرد که قیمت به سرعت به سمت بالا می رود. می توان بعد از اینکه کندل مارابوزو تشکیل شد، در کندل بعدی وارد معامله خرید شد. حد ضرر خود را می توانید پایین کندل مارابوزو و یا اگر در نزدیکی حمایت هستیم، می توانیم پایین ناحیه حمایتی قرار دهیم.

الگوی marubozu

در تصویر بالا مشاهده می کنید که نقطه ورود به معامله، درست در کندل بعدی مارابوزو بوده است و چون کندل مارابوزو در محدوده حمایتی تشکیل شده، می توان حد ضرر را زیر محدوده حمایتی قرار داد. (در تصویر بالا ، کندل قبلی ای که به عنوان مارابوز مشخص شده است، نیز یک کندل مارابوزو است).

چگونه با مارابوزو نزولی معامله کنیم؟

مارابوزو نزولی زمانی شکل می گیرد که قیمت به سرعت به سمت پایین می رود. می توان بعد از اینکه کندل مارابوزو تشکیل شد، در کندل بعدی وارد معامله فروش شد. حد ضرر خود را می توانید بالای کندل مارابوزو و یا اگر در نزدیکی مقاومت هستیم، می توانیم بالای ناحیه مقاومتی قرار دهیم.

 marubozu

در تصویر بالا مشاهده می کنید که قیمت به یک مقاومت مهم رسیده و شروع به برگشت کرده است. در همان ابتدای حرکت به سمت پایین، یک کندل مارابوزو نزولی قدرتمند تشکیل شده است و در کندل بعدی نقطه مناسبی برای ورود به معامله فروش خواهد بود. حد ضرر را می توان بالای کندل مارابوزو و یا بالای محدوده مقاومتی قرار داد که در تصویر بالا مشاهده می کنید به دلیل نزدیک بودن کندل مارابوزو به محدوده مقاومتی، حد ضرر بالای محدوده مقاومتی قرار گرفته است.

شاخص هایی برای تأیید الگو

هنگام تجزیه و تحلیل الگوهای کندلی ، بهتر است آنها را با سایر ابزار ترکیب کنیم تا از اطمینان بیشتری برخوردار شوند.

به عنوان مثال، می توانیم از نواحی حمایت و مقاومت، خط روند، rsi، میانگین متحرک و …. استفاده کنیم. یک الگوی کندلی Marubozu صعودی، کمی بالاتر از سطح حمایتی شکل بگیرد، مطمئن تر است برای معامله.

کندل شناسی

در تصویر بالا مشاهده می کنید که قیمت پس از مدتی و با چند بار تلاش، دوباره به محدوده مقاومتی خود رسید. با شکست مقاومت خود، قیمت کمی بالاتر رفت و دوباره به آن محدوده برگشت. پس از برگشت قیمت، نقش آن محدوده عوض شده و به محدوده حمایتی تبدیل شده است. همچنین، در این محدوده حمایتی، میانگین متحرک 100 نیز قرار گرفته است. این محدوده به دلیل وجود دو شرط گفته شده بسیار معتبر و همچنین، قدرت یک مارابوزو صعودی که در این ناحیه تشکیل شده را بیشتر می کند. در نتیجه، می توان با خیال راحت وارد معامله خرید شد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا کندل مارابوزو را شرح دهیم، ویژگی ها و همچنین نحوه معامله کردن آن را مورد بررسی قرار دادیم. تحلیل با کندل مارابوزو کار دشواری نیست چرا که می ‌تواند نشان دهد که خریداران یا فروشندگان کنترل بازار را در دست دارند. بنابراین این کندل یکی از کندل ‌های مورد علاقه بسیاری از تحلیلگران است. باید دقت داشته باشید که استفاده از این کندل به عنوان یک سیگنال برای موقعیت ‌گیری در معامله کافی نیست و بهتر است به منظور دریافت سیگنال قوی و مطمئن از ابزار های تحلیلی دیگر نیز در کنار کندل مارابوزو استفاده کنید.

کندل بعدی:

5/5 - (1 امتیاز)
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

آخرین مقالات مرتبط

کپی تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در بازارهای پُرریسکی از جمله ارز دیجیتال و بازار فارکس، ترید (معامله) کردن و رسیدن به سود مستمر و البته چشمگیر به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. کپی تریدینگ (Copy trading) را می توان یک روش آسان، مطمئن، بدون نیاز به مهارت و فقط با همراهی کردن یک تریدر (معامله گر) حرفه ای دانست […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو

پرایس اکشن یک استراتژی معاملاتی است که به کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال و تاریخچه اخیر قیمت ها، دیدگاهی روشن درباره بازار ارائه میدهد. یکی از مطرح ترین سبک های پرایس اکشن، سبک rtm یا Read The Market است. پرایس اکشن rtm براساس عرضه و تقاضا کار میکند و به معامله گر اجازه میدهد بدون تکیه […]

ادامه مطلب

الگو ftr در پرایس اکشن rtm

در سبک پرایس اکشن الگو های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از بهترین، قدرتمندترین های آن، الگو ftr است. این الگو جزء الگو های ادامه دهنده می باشد که بسیاری از معامله گران برای انجام معاملات خود از آن استفاده می کنند. تشخیص این الگو چندان کار سختی نیست، اما برای اینکه بتوان به […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.