بستن منو

پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد)

تیم تحلیل دلفین وست
3 شهریور 1402

درباره پرایس اکشن ict چه می­‌دانید؟ اگر دوست دارید سرمایه­‌گذاری‌­ها و معاملات خود را با روش‌­های بهتری مدیریت کنید، یکی از سبک‌ هایی که باید درباره آن بدانید، سبک معاملاتی ict است. در این مقاله می­خواهیم شما را با این روش جذاب و کاربردی آشنا کنیم. ابتدا در مورد مفهوم پرایس اکشن صحبت میکنیم و بعد از آن بررسی‌ های دقیق ‌تری روی سبک ict یا inner circle trader در پرایس اکشن خواهیم داشت.

پرایس اکشن چیست؟ به زبان ساده

سبک ict چیست؟

مایکل هادلستون فردی است که سبک ICT را برای اولین ‌بار عنوان کرد. به همین دلیل به ict مایکل نیز معروف است. هادلستون سال­‌های زیادی را در موسسات مالی فعالیت کرد. او یکی از افرادی بود که در موسسات مالی مختلف به تحلیل بازار­های مالی می­پرداخت. با بررسی­‌ها و مشاهده رفتار موسسات مالی بزرگ و بانک‌­ها، هادلستون روشی را برای بررسی این موضوع پیدا کرد. او توانست روش خود را به بازار‌های زیادی مانند فارکس وارد کند. امروزه افراد و تحلیلگران زیادی از روش‌ او برای تحلیل استفاده می‌کنند.

استراتژی ict

سبک ICT یک روش معاملاتی است که در آن رفتار سرمایه­ گذران بزرگ (بانک ها و موسسات مالی) فعال در بازار بررسی می­‌شود.

دلیل بررسی رفتار سرمایه­ گذاران بزرگ این است که آنان بازیگران اصلی بازار هستند؛ آنان هستند که پول­های بزرگی را در اختیار دارند (پول هوشمند یا smart money) و توانایی این را دارند که بازار را به هر سمتی که دوست دارند، حرکت دهند. شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که مغلوب فریب این بازیگران بزرگ شده باشید.

سبک ICT به شما کمک می­‌کند تا رفتار آن­ها را ببینید، آن‌­ها را بررسی کنید و پیش­‌بینی بهتری از روند قیمت داشته باشید. سرمایه ­گذاران خرد افرادی هستند که همه سرمایه آن‌­ها در دست خودشان است و معمولا به‌ تنهایی قدرتی برای تعیین جهت بازار ندارند. سبک معاملاتی ICT قرار است به این افراد یعنی همان سرمایه‌ گذاران خرد کمک کند تا با بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ، هم مسیر شوند تا بتوانند معاملات سودآوری در جهت بازار داشته باشند.

به‌ کار‌گیری استراتژی ICT کمک زیادی به سرمایه­‌گذاران خرد می­‌کند و کار را برای افراد و سرمایه­‌گذاران خرد آسان­‌تر می­‌کند تا آن‌­ها نیز بهتر تصمیم بگیرند. این سبک باعث می­‌شود تا سرمایه‌­گذاران خرد با رفتار بانک­‌ها و موسسات کلان همسو شوند. این روش یکی از بهترین گزینه‌­های پیشنهادی تحلیلگران بازارهای مالی است.

آموزش پرایس اکشن ict

سبک ICT شامل برخی مفاهیم اصلی است که هر معامله­ گر باید بداند تا بتواند از مزیت­ های این سبک در معاملات خود استفاده کند. در ادامه مقاله، مفاهیم اصلی روش ICT را بررسی خواهیم کرد تا نکات کلیدی را در مورد آن­ها و همچنین نحوه استفاده از این مفاهیم را نشان خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

چرخه بازار (cycle)

چرخه حرکت بازار دارای چهار مرحله کلی است همیشه در بازار در حال تکرار است. این چهار مرحله عبارت اند از: تجمیع، باز تجمیع، توزیع و باز توزیع.

تجمیع (Accumulation)

پس از یک روند نزولی و در انتهای آن قیمت به حالت خنثی (تریدینگ رنج) در خواهد آمد. پس از این روند خنثی، قیمت یک روند صعودی جدید را آغاز می­کند و به سمت بالا حرکت می­کند. این اتفاق برای جمع آوری سفارشات و فعال شدن آن­ها برای شروع روند صعودی رخ می­دهد.

باز تجمیع (Re-Accumulation)

پس از اینکه قیمت روند صعودی خود را شروع کرد، در میانه روند شاهد یک اصلاح  یا روند خنثی (رِنج زدن) قیمت هستیم. این اتفاق برای جمع آوری دوباره سفارشات و فعال شدن آن­ها است تا قدرت و نقدینگی لازم برای ادامه دار شدن روند صعودی جمع شود.

توزیع (Distribution)

تفاوت این حرکت با حرکت قبلی در این است که روند نزولی می­شود. پس از یک روند صعودی و در انتهای آن قیمت به حالت خنثی (تریدینگ رنج) در خواهد آمد. پس از این روند خنثی، قیمت یک روند نزولی جدید را آغاز می­کند و به سمت پایین حرکت می­کند. این اتفاق برای جمع آوری سفارشات و فعال شدن آن­ها برای شروع روند نزولی رخ می­دهد.

باز توزیع (Re-Distribution)

به درجا زدن قیمت برای جمع آوری سفارشات گفته می شود، بعد از این درجا زدن قیمت حرکت نزولی پیدا می کند، حتما باید قبل از درجا زدن حرکت نزولی باشد. پس از اینکه قیمت روند نزولی خود را شروع کرد، در میانه روند شاهد یک اصلاح  یا روند خنثی (رِنج زدن) قیمت هستیم. این اتفاق برای جمع آوری دوباره سفارشات و فعال شدن آن­ها است تا قدرت و نقدینگی لازم برای ادامه دار شدن روند نزولی جمع شود.

پرایس اکشن ict

در تصویر بالا می­توانید چرخه بازار را مشاهده ­کنید. همان طور که می بینید قیمت کمی به صورت خنثی حرکت می­کند. در این­جا معامله­ گران بزرگ می­دانند که روند نزولی رو به اتمام است و قیمت­ ها بسیار ارزان است، در حالی که معامله­ گران خرد فکر می­کنند روند نزولی همچنان ادامه دارد؛ در نتیجه، دارایی ­های خود را با قیمت پایین به فروش می­رسانند. معامله­ گران بزرگ اقدام به خرید دارایی­ های آنان می­کنند.

همین معاملات باعث ایجاد روند خنثی یا رِنج در نمودار می­شود که نشان از ثبت شدن سفارشات و جمع ­آوری نقدینگی لازم را برای شروع حرکت جدید است؛ پس از جمع آوری نقدینگی لازم، قیمت به سمت بالا حرکت می­کند. در میانه روند شاهد اصلاح یا حرکت خنثی قیمت خواهیم بود؛ زیرا در این ناحیه بسیاری از معامله گران بزرگ که ابتدای روند وارد معامله شده بودند، اقدام به خروج از معامله و نقد کردن سود های خود می­ کنند. پس از خروج این معامله­ گران و ورود معامله­ گران جدید باعث شروع موج جدید صعودی و ادامه دار شدن روند صعودی میشود.

هنگامی که به انتهای روند صعودی می­رسیم، معامله­ گران بزرگ اقدام به خروج از معامله می­کنند. می­دانند که دیگر به انتهای روند صعودی رسیدم، اما معامله­ گران خرد نمی­دانند که روند صعودی به انتهای خود رسیده است و وارد معامله خرید می شوند. ورود معامله­ گران خرد به بازار باعث فراهم شدن نقدینگی لازم جهت ثبت سفارشات معامله­ گران بزرگ برای کسب سود خود می­شود.

سبک ICT

در تصویر بالا نمونه ه­ای از یک چرخه کامل را در نمودار قیمتی بیت­کوین مشاهده می­ کنید.

حرکت قیمت

بازار همیشه در حال انجام حرکات تکراری و پشت سر هم است؛ این حرکات دارای 4 حالت هستند که عبارت اند از:

  • حرکت انبساطی  (Expansion)= حرک شارپ بعد از کانسالیدیشن.
  • اصلاح (Retracement) = حرکت اصلاحی بعد از حرکت شارپ.
  • بازگشت  (Reversal) = حرکت بازگشتی.
  • کانسالیدیشن – رِنج زدن (Consolidation)  = خنثی شدن روند قیمت.

نکته حائز اهمیت این است که بعد از کانسالیدیشن، حرکت انبساطی قیمت را داریم و بعد از حرکت انبساطی قیمت، اصلاح یا بازگشت قیمت را خواهیم داشت.

پرایس اکشن ict چیست؟

در تصویر بالا نمونه­ هایی از حرکات قیمت را در بازار مشاهده می ­کنید. قیمت ابتدا یک حرکت کانسالیدیشن داشته است؛ بعد از حرکت کانسالیدیشن، قیمت به سمت بالا حرکت کرده و حرکت شارپ خود را انجام می­دهد. سپس بعد از آن اصلاح خود را انجام می­دهد. در بازار اگر روند ادامه­ دار باشد، پس از حرکت شارپ احتمالا می­توانیم حرکت اصلاحی را ببنیم و پس از آن روند دوباره ادامه یابد. اگر در انتهای روند باشیم، پس از حرکت شارپ احتمالا می­توانیم حرکت بازگشتی را ببینیم.

فیبوناچی در سبک ICT

برای شناسایی محدوده تعادلی قیمت از فیبوناچی اصلاحی یا دو نقطه ­ای استفاده می­شود. نحوه استفاده از این نوع فیبوناچی بدین صورت است که نقطه اول آن را روی ابتدا حرکت انبساطی و نقطه دوم آن را روی انتهای حرکت انبساطی قرار می­دهیم ( تفاوتی در حرکت انبساطی نزولی و صعودی ندارد).

سبک ict

تعادل قیمتی (Equilibrium)

قیمت بعد از یک حرکت انبساطی، احتمال دارد که شروع به اصلاح کند و به 50% حرکت انبساطی خود برسد؛ آن ناحیه را ناحیه تعادلی می­گوییم. قیمت تعادلی را می­توان با فیبوناچی بدست آورد و می­تواند جای خوبی برای ورود باشد.

ارزان (Discount)

در صورتی که قیمت بعد از حرکت انبساطی خود به زیر 50% فیبوناچی آن حرکت انبساطی برسد، می­گویند که قیمت در حال حاضر ارزان است.

گران (Premium)

در صورتی که قیمت بعد از حرکت انبساطی خود به بالا 50% فیبوناچی آن حرکت انبساطی برسد، می­ گویند که قیمت در حال حاضر گران است. در حالت کلی تفاوتی بین قیمت تعادلی، ارزان و گران در روند صعودی و نزولی نیست؛ اما اگر روند صعودی باشد، قیمت ارزان در بالا فیبوناچی 50% و قیمت گران در زیر فیبوناچی 50% خواهد بود. اگر روند نزولی باشد، قیمت ارزان در زیر فیبوناچی 50% و قیمت گران در بالا فیبوناچی 50% قرار می­گیرد.

پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال

در تصویر بالا نمونه­‌های از یک روند صعودی را مشاهده می کنید. قیمت تعادلی، قیمت گران و قیمت ارزان مشخص شده است.

سبک ict

در تصویر بالا نمونه ­ای از یک روند نزولی را مشاهده می کنید. قیمت تعادلی، قیمت گران و قیمت ارزان مشخص شده است.

نقدینگی در سبک ICT

نقدینگی از مهم­ترین مفهوم ­ها در روش ICT است. دو نوع نقدینگی وجود دارد؛ طرف خرید و فروش.

نقدینگی سمت خرید، سطحی را در نمودار نشان می‌­دهد که خریداران حد ضرر خود را در آن­جا قرار می‌­دهند. نقدینگی سمت فروش درست برعکس است؛ سطحی را در نمودار نشان می­دهد که فروشندگان حد ضرر خود را در آن­جا قرار می­دهند. این سطوح در بالا کف ­ها و سقف­ ها قیمتی یافت می‌­شوند، زیرا بالا و پایین این محدوده‌ها اغلب به‌ عنوان مناطقی در نظر گرفته می­‌شوند که معامله­‌گران حد ­ضرر خود را قرار می دهند؛ در نتیجه، نقدینگی بزرگی در آن محدوده­ ها قرار دارد که بازیگران بزرگ بازار از این محدوده‌­ها برای پر کردن سفارشات یا بستن سفارشات خود استفاده می­‌کنند.

بازیگران بازار می­دانند که سرمایه ­گذاران خرد، حد­ ضرر خود را در چه نواحی­ قرار داده ­اند؛ در نتیجه، قیمت را با سرمایه بزرگی (پول هوشمند) که در اختیار دارند به جایی می­رسانند که حد ­ضرر آن­‌ها زده شود تا نقدینگی لازم جهت انجام معاملات خود را بدست آورند.

گاهی در بازارهای مالی ممکن است ببینیم که بانک ­ها پس از اینکه قیمت به مقاومت یا حمایت رسید، در سطحی که در آن بسیاری از استاپ ­ها قرار گرفته است، یک شکست فیک یا هانت ایجاد می­کنند تا حد ضرر (استاپ) معامله­ گران خرد را بزنند و آن­ها را به اشتباه بی­اندازند. با این کار ­می­توانند نقدینگی لازم را برای باز کردن معاملات خود بدست آورند؛ پس از باز کردن معاملات خود، قیمت در مسیری که بانک ­ها می­خواهند به حرکت در می­ آید و در نقطه مقابل به دنبال نقدینگی می­گردند تا معاملات خود را ببندند.

نمونه‌ه­ای از بهترین نقاطی که می­تواند نقدینگی در آن قرار گیرد، عبارت انداز:

  • بالا محدوده ­های  مقاومتی – نقدینگی عرضه
  • پایین محدوده ­های حمایتی – نقدینگی تقاضا
  • بالا خط روند نزولی – نقدینگی عرضه
  • پایین خط روند صعودی – نقدینگی تقاضا
  • بالا الگو کلاسیک سقف دوقلو – نقدینگی عرضه
  • پایین الگو کلاسیک کف دوقلو – نقدینگی تقاضا

پرایس اکشن ICT

در تصویر بالا نمونه­ ای از یک نقدینگی عرضه را مشاهده می ­کنید که در بالا سقف ­ها ایجاد شده است؛ جایی که حد ضرر فروشندگان در آن­جا قرار گرفته است. قیمت از آن­جا کمی بالاتر رفته و حد ضرر فروشندگان را فعال کرده است. سپس نقدینگی لازم را با فعال کردن حد ضرر معامله ­گران خرد، جمع آوری کرده و به سمت پایین حرکت کرده است. (در تصویر بالا نمونه­ای از محدوده مقاومتی که در عین حال یک نوع الگو کلاسیک سقف دو قلو است را مشاهده می­ کنید).

سبک ict چیست

در تصویر بالا نمونه­ ای از یک نقدینگی تقاضا را مشاهده می ­کنید که در پایین کف­ ها ایجاد شده است؛ جایی که حد ضرر خریداران در آن­جا قرار گرفته است. قیمت از آن­جا کمی پایین ­تر رفته و حد ضرر خریداران را فعال کرده است. سپس نقدینگی لازم را با فعال کردن حد ضرر معامله­ گران خرد، جمع آوری کرده و به سمت بالا حرکت کرده است. (در تصویر بالا نمونه­ ای از محدوده حمایتی که در عین حال یک نوع الگو کلاسیک کف دو قلو است را مشاهده می­کنید).

خلا نقدینگی (Liquidity Void)

خلاهای نقدینگی اهمیت زیادی دارند و اکثر اوقات در بازارهای مالی رخ می­دهند. خلاهای نقدینگی که به اختصار LV خوانده می­شوند، اشاره به تغییرات ناگهانی در قیمت دارند که بدون نقدینگی کافی رخ می‌دهند.

خلاهای نقدینگی در نمودارهای قیمتی  به صورت کندل­ های مومنتوم (کندل های با بدنه بزرگ و سایه نسبتا کوچک) هستند که در یک جهت و بدون اصلاح حرکت می­کند. در خلا نقدینگی به دلیل تغییر سریع و ناگهانی قیمت، معامله­ ای در یک سری قیمت­ ها صورت نمی­گیرد. پس از رخ دادن این حرکت شارپ انتظار می رود  که قیمت دوباره به جایی که این حرکت شارپ شروع شده است،  برای انجام معامله و جمع آوری دوباره نقدینگی برگردد (عموما تا 50% آن برمی­گردد). دلیل این حرکت شارپ و برگشت آن، خلا نقدینگی است که سبب عدم تعادل در بازار شده است.

پرایس اکشن

در تصویر بالا نمونه­ای از خلا نقدینگی را مشاهده می­ کنید. معمولا بر اثر اخبار می­تواند خلا نقدینگی رخ دهد.

Bos یا Bms

در یک روند صعودی می­ بینیم که قیمت در جهت روند حرکت می­کند، سقف قبلی خود را شکسته، کف ­ها و سقف ­ها قیمتی بالاتر ایجاد می­کند که نشان از وجود تقاضا در بازار است. در یک روند نزولی می­بینیم که قیمت در جهت روند حرکت می­کند، کف قبلی خود را شکسته، کف ­ها و سقف­ ها قیمتی پایین­ تر ایجاد می­کند که نشان از وجود عرضه در بازار است. همان­طور که متوجه شدید شکستی که در جهت روند رخ دهد را Bos یا Bms گفته می­شود.

ict چیست

در تصویر بالا نحوه شکست در جهت روند (Bos) را مشاهده می­ کنید. در روند صعودی، قیمت سقف قبلی خود را می­کشند؛ در روند نزولی، قیمت کف قبلی خود را می­شکند.

آموزش پرایس اکشن

در تصویر بالا نمودار قیمتی بیت­ کوین را مشاهده می­ کنید که قیمت یک روند صعودی را آغاز کرده است. قیمت هر بار که سقف خود را شکسته است، یک Bos ایجاد کرده است. سپس بعد از تغییر روند (choch) توانسته یک روند نزولی را ایجاد کند و با هر بار شکست کف خود، یک Bos ایجاد کرده است.

Change of Character (ChoCH)

در یک روند، قیمت در جهت روند حرکت می­ کند؛ اما رفته رفته به انتهای روند صعودی خود می­رسد و به جای آن که شکستی در جهت روند ایجاد کند، شکستی خلاف جهت ایجاد می­کند و جهت روند تغییر می­کند. به عنوان مثال، در روند صعودی ببنیم که قیمت توانست کف قیمتی آخر خود را به سمت پایین بشکند، تغییر روند (ChoCH) رخ داده است، اما اگر در روند نزولی ببینیم که قیمت توانست سقف قیمتی آخر خود را به سمت بالا بشکند، تغییر روند (ChoCH) رخ داده ست.

به طور کلی دو حالت تغییر روند (ChoCH) وجود دارد که عبارت انداز:

  • ChoCH Major
  • ChoCH Minor

در حالت Major شاهد شکست کف یا سقف اصلی روند فعلی هستیم که پس از آن به احتمال بالا شاهد تغییر روند هستیم. در حالت Minor شاهد شکست کف یا سقف روند فعلی هستیم. این کف یا سقف شکسته شده، کف یا سقف اصلی روند نیست؛ در نتیجه، احتمالا تغییر روندی رخ نخواهد داد و صرفا شاهد یک موج اصلاحی خواهیم بود.

هنگامی که در روند صعودی، قیمت می­تواند یک سقف قیمتی ایجاد کند و پس از آن یک کف قیمتی ایجاد می­کند. از کف قیمتی ایجاد شده به سمت بالا حرکت می­کند و سقف قیمتی قبلی خود را می­شکند. پس از آن به سمت پایین حرکت می­کند و کف قیمتی خود را می­شکند؛ در این حالت می­گوییم که یک ChoCH Major رخ داده است. پس از آن ممکن است تغییر روند را شاهد باشیم. در زمانی که یک روند صعودی رخ داده است، قیمت یک سقف قیمتی ایجاد می­کند و سپس یک کف قیمتی ایجاد می­کند. پس از ایجاد کف قیمتی به سمت بالا رفته ولی سقف قبلی خود را نمی­شکند. سپس به سمت پایین حرکت می­کند و کف قیمتی خود را می­شکند. در این حالت می­گوییم که یک ChoCH Minor رخ می­دهد. در این حالت احتمال اینکه روند تغییر کند، بسیار کم است.

در روند نزولی به صورت برعکس رخ می­دهد. در روند نزولی، قیمت می­تواند یک کف قیمتی ایجاد کند و پس از آن یک سقف قیمتی ایجاد می­کند. از سقف قیمتی ایجاد شده به سمت پایین حرکت می­کند و کف قیمتی قبلی خود را می­شکند. پس از آن به سمت بالا حرکت می­کند و سقف قیمتی خود را می­شکند؛ در این حالت می­گوییم که یک ChoCH Major رخ داده است. پس از آن ممکن است تغییر روند را شاهد باشیم. در زمانی که یک روند نزولی رخ داده است، قیمت یک کف قیمتی ایجاد می­کند و سپس یک سقف قیمتی ایجاد می­کند. پس از ایجاد سقف قیمتی به سمت پایین رفته ولی کف قبلی خود را نمی­شکند. سپس به سمت بالا حرکت می­کند و سقف قیمتی خود را می­شکند. در این حالت می­گوییم که یک ChoCH Minor رخ می­دهد. در این حالت احتمال اینکه روند تغییر کند، بسیار کم است.

سبک ict

در تصویر بالا نمونه ­ای از یک روند صعودی را مشاهده می­کنید که قیمت توانسته سقف قبلی خود را بشکند؛ پس از آن توانسته کف قبلی خود را بشکند. در این حالت مشاهده می­کنید که یک ChoCH Major رخ داده است؛ در نتیجه، کف قیمتی اصلی شکسته شده است و تغییر روند رخ داده است.

سبک ict

در تصویر بالا نمونه ­ای از یک روند صعودی را مشاهده می ­کنید که قیمت نتوانسته سقف قبلی خود را بشکند، اما کف قبلی خود را شکسته است. در این حالت مشاهده می­کنید که یک ChoCH Minor رخ داده است؛ در نتیجه، کف قیمتی اصلی شکسته نشده است و تغییر روند رخ نداده است.

اوردر بلاک در پرایس اکشن ICT

اوردر ­بلاک، موقعیتی است که نشان می­دهد سفارشات بانک­ها و موسسات در حال ثبت کردن سفارشات خود هستند. بانک ­ها و موسسات مالی وقتی که سفارشات خود را ثبت کردن، برخی از سفارشات آن­ها فعال می­شود و قیمت به سمت مورد نظر آن­ها حرکت می­کند، اما به این دلیل که تمام سفارشات آن­ها فعال نشده است دوباره قیمت را به آن موقعیت باز می­گردانند تا کلیه سفارشات انجام شود. به طور کلی این ساده ترین حالت برای تعریف نحوه معامله بازیگران بزرگ بازار است؛ بنابراین معامله­ گران باید بدانند، این نهادها در بازار چطور به معامله می‌­پردازند.

نحوه ایجاد یک اوردر بلاک در نمودار قیمتی بدین شکل است که اگر روند صعودی باشد، هنگامی که قیمت وارد موج اصلاحی می­شود و به انتهای موج اصلاحی خود می­رسد، آخرین کندل نزولی یا آخرین کندل صعودی ضعیف را اوردر بلاک گویند. همان­طور که گفته شد پس از تشکیل اوردر بلاک، قیمت به سمت بالا حرکت می­ کند و زمانی که دوباره به آن ناحیه بر می­گردد، زمان مناسبی برای ورود به معامله خرید است. اگر روند نزولی باشد، هنگامی که قیمت وارد موج اصلاحی می­شود و به انتهای موج اصلاحی خود می­رسد، آخرین کندل صعودی یا آخرین کندل نزولی ضعیف را اوردر بلاک گویند. پس از تشکیل اوردر بلاک، قیمت به سمت پایین حرکت می­کند و زمانی که دوباره به آن ناحیه بر می­گردد، زمان مناسبی برای ورود به معامله فروش است.

همیشه سعی کنید از اوردر بلاک­ هایی استفاده کنید که پس از تشکیل آن یک Bos یا Bms رخ داده است و همچنین از ابزار فیبوناچی استفاده تا بررسی کنید که آیا اوردر ­بلاک تشکیل شده در ناحیه ارزان فروشی یا خیر. در صورتی که در ناحیه ارزان فروشی باشد، گزینه بهتری است.

بررسی کنید که اگر در روند صعودی هستیم، زیر اوردر بلاک محدوده نقدینگی هست یا خیر. اگر در روند نزولی هستیم، بالا اوردربلاک محدوده نقدینگی هست یا خیر.

پرایس اکشن ict

در تصویر بالا نمونه­ ای از یک اوردربلاک را مشاهده می­کنید. ابتدا قیمت دارای یک روند نزولی بوده است، قیمت در آخرین کف خود نتوانسته کف قبلی خود را بشکند که اولین نشان از تغییر روند احتمالی است. قیمت به سمت بالا حرکت کرده و سقف قبلی خود را شکسته است که نشان از یک ChoCH Minor است. همان­طور که مشاهده می­ کنید کف قیمتی قبلی توانسته است کف قبلی خود را بشکند، در نتیجه اگر قیمت بتواند سقف قیمتی ایجاد شده بین این دو کف را بشکند، یک ChoCH Major خواهد بود که نشان از تغییر روند احتمالی است.

پس از شکست این سقف قیمتی مهم، روند تغییر کرده است، در نتیجه به دنبال یک اوردربلاک صعودی هستیم. قیمت پس از ChoCH Major، اصلاحی انجام داده است. آخرین کندل نزولی در این اصلاح که با مستطیل مشکی مشخص شده است، یک اوردر بلاک است. پس از ایجاد این اوردر بلاک و حرکت قیمت، منتظر برگشت قیمت به این اوردر بلاک هستیم که زمان مناسبی برای ورد به معامله است. پس از برگشت قیمت به این اوردر بلاک می­توان وارد معامله خرید شد؛ نقطه ورود را بالا اوردر بلاک قرار می­دهیم، حد ضرر آن را زیر اوردر بلاک و حد سود آن را می­توان حداقل در سقف قبلی قرار داد.

سبک ict

در تصویر بالا نمونه ­ای از یک اوردر بلاک را مشاهده می­کنید. در روند نزولی کف­ ها و سقف ­های قیمتی از کف و سقف قیمتی قبلی پایین­ تر است. همان طور که مشاهده می­کنید قیمت در یکی از سقف های قیمتی خود یک اوردر بلاک تشکیل داده است. آخرین کندل در موج اصلاحی که یک کندل ضعیف است را اوردر بلاک در نظر می­گیریم. پس از شناسایی اوردر بلاک، قیمت به سمت پایین حرکت کرده و یک Bos تشکیل داده است. منتظر برگشت قیمت به ناحیه اوردر بلاک هستیم و در برگشت قیمت به این ناحیه می­توانیم وارد معامله فروش شویم. نقطه ورود را پایین اوردر بلاک قرار می­دهیم، حد ضرر آن را بالا اوردر بلاک و حد سود آن را می­توان حداقل در کف قبلی قرار داد.

مزایا و معایب پرایس اکشن ICT چیست؟

طبیعی است که ابزار‌ها و سبک‌های مختلف در بازار‌های مالی، مزایا و معایب خود را داشته باشند. در این قسمت می‌خواهیم برخی از مزایا و معایب مهم سبک ICT را بررسی کنیم.

برخی از مزایای پرایس اکشن ICT عبارت ‌اند از:

  • اجرای ساده در عین کاربرد زیاد
  • عدم نیاز به ابزار‌های پیچیده تکنیکال
  • بررسی رفتار‌های بازار
  • بررسی نوسان قیمت و تغییرات بر اساس نقدینگی
  • بررسی دقیق موقعیت زمانی یا همان سشن‌ها (Sessions)
  • بررسی دقیق نقدینگی‌ها

برخی از معایب پرایس اکشن ICT نیز عبارت‌اند از:

  • عدم بررسی دقیق ساختار‌ها و رفتار قیمت
  • در این روش درک درستی از شرایط کلی بازار به دست نمی‌آید.
  • عدم ارتباط خوب مولتی تایم سطح‌ها و نواحی
  • بررسی ضعیف روابط مولتی تایم ساختار‌ها

پرایس اکشن ICT چطور عمل می‌کند؟

سبک ICT رفتار بازیگران بزرگ بازار را بررسی می‌کند. این روش سعی دارد تا تحلیل‌گران را از عملکردهای موسسات و بانک‌های بزرگ آگاه کند. رفتار موسساتی که می‌توانند جهت بازار را تغییر دهند در سبک ICT مهم است و تمرکز این سبک نیز روی آن‌ها قرار داده شده است. عملکرد مارکت و بازار در ساعت‌های مختلف، سطوح نقدینگی، بررسی سطوح استاپ‌لاس، اوردر بلاک‌ها و … از ابزار‌هایی هستند که سبک ICT تحلیل خود را از طریق آن‌ها انجام می‌دهد.

پول هوشمند که ممکن است آن را با عبارت اسمارت مانی نیز دیده باشید، چیزی است که در سبک ICT دوست داریم درباره آن اطلاع داشته باشیم. سبک ICT نمودار‌های قیمت و سطوح قیمتی را بررسی می‌کند تا درباره ورود یا خروج پول هوشمند اطلاعاتی را به دست آورد. بعد از آن با داشتن این اطلاعات می‌توان درباره آینده بازار و تحلیل آن نظراتی را ارائه کرد.

جمع‌بندی

پرایس اکشن به سبک ICT یکی از روش‌های فوق‌العاده برای درک برخی رفتار‌های بازار است. این روش به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از ورود یا خروج نقدینگی هوشمند داشته باشید. بازیگران بازار‌های مالی ممکن است رفتاری را به دلایل خاص نشان دهند که آگاهی شما از آن‌ها به رفتار‌های مناسب شما در بازار کمک می‌کند. در این مقاله سعی کردیم درباره سبک ICT فارکس و کلیات این روش مطالبی را به شما آموزش دهیم. حتما از همه ابعاد روش ICT اطلاع داشته باشید و نقاط ضعف و قوت آن را قبل از استفاده بدانید.

پیشنهاد میکنم مطالعه کنید:

4.3/5 - (6 امتیاز)
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

آخرین مقالات مرتبط

کپی تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در بازارهای پُرریسکی از جمله ارز دیجیتال و بازار فارکس، ترید (معامله) کردن و رسیدن به سود مستمر و البته چشمگیر به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. کپی تریدینگ (Copy trading) را می توان یک روش آسان، مطمئن، بدون نیاز به مهارت و فقط با همراهی کردن یک تریدر (معامله گر) حرفه ای دانست […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو

پرایس اکشن یک استراتژی معاملاتی است که به کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال و تاریخچه اخیر قیمت ها، دیدگاهی روشن درباره بازار ارائه میدهد. یکی از مطرح ترین سبک های پرایس اکشن، سبک rtm یا Read The Market است. پرایس اکشن rtm براساس عرضه و تقاضا کار میکند و به معامله گر اجازه میدهد بدون تکیه […]

ادامه مطلب

الگو ftr در پرایس اکشن rtm

در سبک پرایس اکشن الگو های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از بهترین، قدرتمندترین های آن، الگو ftr است. این الگو جزء الگو های ادامه دهنده می باشد که بسیاری از معامله گران برای انجام معاملات خود از آن استفاده می کنند. تشخیص این الگو چندان کار سختی نیست، اما برای اینکه بتوان به […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.