بستن منو

راهنمای جامع خرید طلای آب شده

تیم تحلیل دلفین وست
2 دی 1402

در طول تاریخ، همیشه طلا یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری بوده که به روش های مختلفی می توان روی طلا به سرمایه گذاری بپرداخت. یکی از بهترین روش های برای سرمایه گذاری روی طلا، خرید طلای آب شده است؛ اما نکات مهمی درباره آموزش خرید و فروش طلا آب شده وجود دارد که درصورت رعایت نکردن آنها ممکن است که دچار ضرر و زیان سنگینی به سرمایه گذار وارد کند. اگر قصد سرمایه گذاری روی طلا را به روش طلا آب شده دارید، در این مقاله همراه ما باشید که قصد داریم به ررسی کامل این روش بپردازیم.

طلا آب شده چیست؟

طلا آب شده همان طلا دست دوم، طلا قدیمی یا شمش بوده که ذوب شده است. طلا فروشی ها بعد از اینکه طلا را از مشتری می خرند، درصورتی که به عنوان طلا دست دوم قابل فروش نباشد، آن را به مراکز ری گیری می فرستند و ذوب می کنند. از آنجایی که خرید طلا زینتی اجرت و کارمزد دارد، در حقیقت هزینه ‌ای بیشتر از ارزش طلایی که خریداری می‌ کنید، می پردازید، بنابراین خرید طلا آب شده که حتی مالیات نیز ندارد، انتخاب مناسب تری در مقابل خرید طلا نو خواهد بود.

به عنوان مثال، فرض کنید که شما یک قطعه طلا زینتی را با عیار 18 یا همان عیار 750 را خریداری کرده اید. زمانی که قصد فروش آن طلا را داشته باشید، به دلیل اینکه طلا دسته دوم نیز محسوب می شود،آن را با قیمت کمتری نیز از شما خریداری می کنند.

در واقع، هنگام خرید طلا زینتی باید علاوه بر هزینه طلا، هزینه کارمزد و اجرت هم پرداخت کنید؛ اما هنگام خرید طلا آب شده صرفا باید هزینه‌ مقدار طلا خریداری شده را پرداخت کنید که می تواند به صرفه ‌تر باشد.

طلا آب شده می تواند شکل و ابعاد مختلفی داشته باشد و قانون خاصی برای مشخص کردن شکل و ابعاد آن وجود ندارد. متداول ‌ترین شکل طلا آب شده به صورت مکعب است.

نکات خرید طلای آب شده

  • خرید طلا آب شده از مکان معتبر.
  • طبق دستور اتحادیه عیار طلا نباید زیر 735 باشد؛ در نتیجه، طلا اب شده ای که عیار آن زیر 735 باشد را نباید خریداری کرد.
  • روی هر قطعه طلا آب شده یک سری عدد نوشته شده که به آن انگ گویند. طلا آب شده خریداری شده حتما باید انگ داشته باشد. انگ در واقع شناسنامه یک طلا آب شده است و به واسطه آن می توان صحت مشخصات آن قطعه طلا آب شده را بررسی و تایید کرد. طلا آب شده ای که خریداری می شود، باید دارای انگ باشد و انگ آن به صورت کامل و دقیق روی قطعه طلا آب شده هک شده باشد.
  • روی هر قطعه طلا آب شده باید نام مرکز ری گیری و ذوب کننده آن ثبت شده باشد.
  • عیار قطعه طلا آب شده باید بررسی شود.
  • رنگ طلا آب شده نیز جزء موارد دیگری است که باید بررسی شود. طلا آب شده معمولا در بعضی نقاط آن رنگ طلا به شکل سیاه، سبز و مسی است. این رنگ ها به دلیل فلزهای استفاده شده در طلا به وجود می آیند. در حقیقت مقداری ناخالصی موجب کاهش عیار طلا شده است. رنگ ها در قیمت طلای آب شده موثر نیستند و قیمت طلا برحسب عیار آن محاسبه می شود.

قیمت طلای آب شده

برای استعلام قیمت طلای آب شده می توانید از وبسایت tgju.org استفاده کنید. همچنین، نمودار طلا آب شده را می توان در سایت tgju.org براساس عملکرد 1 ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه و یک ساله مشاهده کرد.

طلا آب شده را از کجا بخریم؟

برای خرید طلا آب شده می توان به صورت حضوری به طلافروشی های معتبر مراجعه کرد. بهترین و امن ترین انتخاب برای خرید طلا آب شده این است که از یک مرکز معتبر آن را به صورت مراجعه حضوری خریداری کنید.

از کجا طلای آب شده بخریم

خرید طلای آب شده آنلاین

اگر قصد خرید طلا آب شده به صورت اینترنتی و آنلاین را دارید، حتما از معتبر بودن فروشگاه مطمئن شوید. این روش ریسک های خاص خودش را دارد و پیشنهاد نمی شود.

خرید طلای آب شده به روش نقدی

در این روش باید درهمان لحظه که طلا خریداری می شود، هزینه آن به صورت نقدی نیز پرداخت شود. این روش را می توان ساده ترین حالت خرید طلا آب شده دانست و دارای ریسک بسیار پایینی است.

خرید طلا آب شده به روش کاغذی

در روش کاغذی، خرید و فروش طلا فقط براساس حرف و اعتماد انجام می ‌شود. در واقع، فروشنده هیچ طلایی را به خریدار  تحویل نمی دهد و خریدار هم هیچ پولی را به فروشنده نمی ‌دهد و فروشنده هم کالایی را به خریدار تحویل نمی‌دهد.

این روش دارای ریسک بالاتری نسبت به روش نقدی دارد و به افرادی که تازه وارد بازار طلا شده اند، توصیه نمی شود. همچنین، این روش خرید و فروش طلا از نظر شرعی مشکل دارد و حرام است؛ زیرا در روش کاغذی جنسی مبادله نمی ‌شود و به نوعی قمار محسوب می شود.

به طور کلی، روش کاغذی به چند حالت مختلف تقسیم وا نجام می شود: طلا آب شده فردایی، طلا آب شده شنبه ‌ای و طلا آب شده شرطی که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

طلا آب شده فردایی چیست؟

خرید و فروش طلا آب شده براساس این روش بدین صورت است که افراد در پایان یک روز معاملاتی در رابطه با قیمت فردا طلا آب‌ شده وارد معامله می‌ شوند. در این روش توانایی پیش بینی و تحلیل قیمت فردا طلا آب شده بسیار اهمیت دارد؛ زیرا معامله به چنین روشی باعث ایجاد تعهداتی برای طرفین می ‌شود که درصورت تحلیل صحیح، معامله آن‌ ها با سود و در غیر این صورت با ضرر همراه می شود. به عنوان مثال، فرض کنید که مقداری طلا آب شده را براساس قیمت فردا خریداری کرده اید. در صورتی که قیمت فردا طلا آب شده پایین تر از تحلیل و پیش بینی شما باشد، ضرر خواهید کرد؛ اما در صورتی که قیمت فردا طلا آب شده با پیش بینی و تحلیل شما یکی باشد یا حتی بالاتر با شد، سود خواهید کرد.

در این نوع معاملات هیچ طلایی رو و بدل نمی‌ شود و صرفا یک توافقی بر سر قیمتی مشخص روی کاغذ ثبت و صورت می گیرد. اگر قیمت افزایش پیدا کرده باشد، فروشنده تفاوت قیمت را به خریدار می ‌پردازد؛ اما در غیر این صورت خریدار متضرر می ‌شود.

طلا آب شده شنبه ای چیست؟

معاملات شنبه ای مختص طلای آب شده است و به دلیل بسته شدن بازار جهانی در پایان روز جمعه، معاملات انجام شده در روز شنبه تسویه می شوند و تفاوت قیمت پرداخت می شود. این نوع معاملات از طریق تلفن انجام شده و نوسانات قیمت بسیار زیادی را ایجاد می کند. همچنین، این معاملات با اهرم انجام می شود؛ اهرم باعث می شود که شما با سرمایه چند برابر بزرگ تر از سرمایه خود به انجام معامله بپردازید و سودآوری بالاتری را تجربه کنید؛ اما از طرفی دیگر، معاملات اهرمی می تواند ضرر های سنگینی را شما وارد کند.

طلا آب شده شرطی چیست؟

نوع دیگری از معاملات کاغذی در بازار طلا آب شده وجود دارد که به آن معامله شرطی گفته می شود. طلا آب شده‌ شرطی در واقع به طلایی گفته می شود که معامله می ‌شود، اما هنوز عیار آن مشخص نشده است.

در این معامله عیار طلا آب شده مشخص نبوده و عیار را به طور شرطی 18 لحاظ می‌ کنند. در واقع، طلا آب شده به شرطی معامله می‌ شود که عیار آن در ری گیری اندازه گیری شده و معامله پس از انجام پروسه ری گیری انجام می شود.

استعلام کد طلای آب شده

از آنجایی که تشخیص اصل بودن طلا آب شده کار دشواری بوده، باید در خرید طلای آب شده دقت کنید. وزن و عیار طلا آب شده را به صورتی که در تصویر زیر مشاهده می کنید، با ماژیک یا برچسب روی قطعه طلا نوشته می شود که شاید اعتماد به این نوشته کمی سخت باشد؛ در نتیجه، بهتر است برای اطمینان از عیار و اطلاعات درج شده با اتحادیه شهر خود تماس بگیرید و کد (انگ) طلا آب شده را استعلام بگیرید.

شماره تلفن گویای اتحادیه طلا تهران 02188931833 است. با وارد کردن شماره ری گیری (کد ری گیری یا انگ روی طلای آب شده) می توان به شناسنامه قطعه طلا آب شده خریداری شده دست یافت.

روش دیگری برای استعلام گیری طلا آب شده نیز وجود دارد که براساس آن ابتدا باید وارد سایت سامانه نمایش جواب انگ طلا (reygiri.com) شده و کد (انگ) طلا آب شده را وارد باکس مشخص شده کنید. سپس روی گزینه جستجو کلیک کنید.

استعلام کد طلای آب شده

کد یا انگی که روی طلا آب شده ثبت می شود، برای ری گیری های تهران کد 6 رقمی و در شهرستان کد 4 رقمی است.

محاسبه مظنه یا مثقال

مظنه طلا یا مثقال طلا هر دو مترادف یکدیگر و برابر با 4.6083 گرم طلا 17 عیار (705) می باشد. یک مثقال طلا 17 عیار، معیاری است که برای قیمت گذاری طلا آب شده که در ایران استفاده می شود. همان طور که گفته شد، هر مثقال برابر 4.6083 گرم طلا 17 عیار بوده، اما نمی تواند کارایی چندانی برای ما داشته باشد. در کشور ایران و بسیاری از کشورهای دیگر طلا 18 عیار خرید و فروش می شود؛ در نتیجه، باید آن را براساس طلا 18 عیار محاسبه کرد.

عیار طلای آب شده

برای محاسبه مظنه یا مثقال طلا آب شده، مقدار طلا را بر عدد 4.33 تقسیم کرد تا مقدار طلا مورد نظر براساس طلا 18 عیار به مثقال بدست بیاید. یادتان باشد مالیات، اجرت ساخت یا هر عنوان دیگری برای افزایش قیمت طلا آب شده بی معناست و نباید بیشتر پرداخت کنید.

محاسبه مظنه طلا

محاسبه قیمت طلا آب شده

طلا آب شده را باید برحسب طلا 18 محاسبه و قیمت گذاری شود. برای محاسبه قیمت طلای آب شده، ابتدا مقدار (وزن) طلا را در عیار آن ضرب کرده بر 750 تقسیم می‌ کنیم تا ارزش مقدار طلا مورد نظر بر حسب طلا 18 عیار محاسبه شود. سپس عدد بدست آمده را در قیمت هر گرم طلا 18 عیار ضرب می کنیم تا قیمت مقدار طلا آب شده بدست آید. به عنوان مثال، فرض کنید که 50 گرم طلا آب شده داریم با عیار 749 و قیمت هر گزم طلا 18 عیار برابر با 1 میلیون تومان است. برای محاسبه ارزش این مقدار طلا برحسب طلا 18 عیار، ابتدا باید 50 گرم را در 749 ضرب کنیم و سپس عدد بدست آمده را تقسیم بر 750 می کنیم. عدد بدست آمده (49.933) نشان دهنده ارزش طلا براساس 18 عیار خواهد بود که با ضرب آن در قیمت هر گرم طلا 18 عیار (1 میلیون تومان) می توانیم قیمت مقدار طلا آب شده را بدست آوریم که معادل با 49/933/000 میلیون تومان است.

طلا آب شده بخریم یا شمش طلا؟

شمش طلا توسط شرکت های تولید شمش ساخته می شود و دارای کد های استاندارد است. معمولا وزن آن نیز استاندارد است و بر خلاف طلا آب شده نمی توان آن را در وزن های مختلف تولید کرد. همچنین شمش اجرت و کارمزد دارد؛ اما طلا آب شده ندارده که باعث می شود گزینه بهتری برای سرمایه گذاری در مقایسه با شمش طلا باشد.

طلا آب شده بخریم یا سکه؟

هنگام خرید سکه نیز همانند خرید شمش طلا باید اجرت و کارمز پرداخت کرد، اما خرید طلا آب شده ندارد. همچنین، نقدشوندگی طلا آب شده نیز از سکه بیشتر است؛ در نتیجه، خرید طلا آب شده انتخاب بهتری برای سرمایه گذاری در طلا است.

طلا آب شده بخریم یا طلا خام؟

یکی از اصلی ‌ترین تفاوت‌ های میان طلا آب شده با طلا خام در میزان عیار های آن‌ ها است. همان طور که گفته شد، طلا آب شده همان طلا 18 عیار دست دوم ذوب شده است؛ اما طلا خام، طلا 24 عیار بوده و کمترین ناخالصی را دارد که معمولا به صورت شمش طلا خواهد بود.

هنگام خرید طلا آب شده نیازی نیست تا هزینه‌ ای بابت اجرت ساخت پرداخت کنید؛ اما هنگام خرید طلا خام در صئرتی که به صورت شمش طلا باشد، باید هزینه ‌ای را بابت اجرت پرداخت کنید.

آموزش خرید و فروش طلای آب شده

در این مقاله سعی شد تا شما را با طلا آب شده آشنا کنیم. در واقع می توان گفت که طلا آب شده گزینه بهتری نسب به سایر حالت های خرید فیزیکی طلا برای سرمایه گذاری است؛ اما مهم ترین نکته ای که حتما قبل از خرید طلا آب شده باید در نظر گرفته شود، کد (انگی) است که روی قطعه طلا آب شده خریداری شده ثبت شده باشد. پس از آن حتما باید از طریق روش های گفته شده استعلام بگیرید تا از اصل بودن و عیار آن مطمئن شوید. همچنین، طلا آب شده را باید از جای معتبر و مطمئن خریداری کرد تا گرفتار دام کلاه برداران نشد.

درصورتی که قصد خرید طلای آب شده را دارید، پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 را بخوانید.

4.5/5 - (22 امتیاز)
سرمایه گذاری در طلا بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت راهنمای جامع خرید طلای آب شده راهنمای خرید سکه: بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟ خرید طلای دست دوم بهتر است یا سکه؟ چه موقع طلا و سکه بخریم؟ بهترین زمان خرید طلا در سال 1402 15 روش مطمئن تشخیص طلا از بدل: چگونه طلا را تشخیص دهیم؟ دلار فردایی چیست؟ همه چیز درباره معاملات فردایی طلا و ارز حباب سکه چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

آخرین مقالات مرتبط

بررسی بهترین صندوق های سرمایه گذاری در طلا

خرید و سرمایه گذاری در طلا همواره یکی از بهترین، امن ترین و البته سودآور ترین روش های سرمایه گذاری بوده که میان مردم بسیار رایج است. به طور کلی، برای خرید و سرمایه گذاری در طلا دو روش اصلی فیزیکی و غیر فیزیکی نیز وجود دارد که هر کدام به چند دسته تقسیم می […]

ادامه مطلب

راهنمای خرید سکه: بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟

قبل از خرید سکه به عنوان پس انداز یا به قصد سرمایه گذاری، باید موارد مختلفی را بررسی کنید. یکی از مزیت های سکه این است که می توانید مطابق با بودجه خود اقدام به تهیه سکه در ابعاد و قیمت های متفاوت کنید. انواع مختلف سکه در بازار وجود دارد که در این مقاله […]

ادامه مطلب

حباب سکه چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

حباب سکه چیست؟ اصطلاح رایجی است که اکثر افراد بازاری از آن استفاده می‌کنند. حباب قیمتی را می‌توان رقمی ناپایدار و غیر‌حقیقی دانست، که با قیمت عرضه شده کالا در بازار متفاوت است. حباب طلا و حباب سکه نیز اصطلاحاتی هستند که به منظور بیان اختلاف قیمت ذاتی بازار به کار می‌روند. اصولا حباب‌های قیمتی می‌توانند […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سرمایه گذاری در طلا بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت راهنمای جامع خرید طلای آب شده راهنمای خرید سکه: بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟ خرید طلای دست دوم بهتر است یا سکه؟ چه موقع طلا و سکه بخریم؟ بهترین زمان خرید طلا در سال 1402 15 روش مطمئن تشخیص طلا از بدل: چگونه طلا را تشخیص دهیم؟ دلار فردایی چیست؟ همه چیز درباره معاملات فردایی طلا و ارز حباب سکه چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.