بستن منو

اندیکاتور MFI چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟

تیم تحلیل دلفین وست
9 خرداد 1402

در بازار های مالی یکی از روش هایی که می توانید برای تحلیل نمودارهای قیمت استفاده کنید، تحلیل تکنیکال است. در این روش تحلیلگر، با استفاده از نمودار قیمتی شروع به تحلیل می کند؛ تحلیلگر برای اینکه نمودار قیمتی را به روش تحلیل تکنیکال بررسی کند؛ ابزار مختلفی را در اختیار دارد که یکی از این ابزارها، اندیکاتور MFI است.

اندیکاتور یا شاخص، ابزارهایی هستند که با استفاده از معادلات ریاضی مشخص که بر روی قیمت حجم معاملات یا هر دو انجام می دهد، اطلاعاتی را در اختیار تحلیگر قرارمی دهد که از آن ها برای پیش بینی و تایید تحلیل استفاده می شود . آشنایی با اندیکاتورهای بیشتر به تحلیلگران کمک می‌ کند که از اندیکاتورهای مختلفی برای معامله خود استفاده کند. همچنین می توان برخی از آنان را باهم ترکیب کرد تا نتجیه بهتری گرفت. اندیکاتور ها در ۴ دسته 1- روند، 2- اسیلاتور، 3 – حجم و 4- بیل ویلیامز قرار می‌گیرند.

اندیکاتور چیست؟ به زبان ساده

اسیلاتور چیست؟

اسیلاتورها یا نوسانگرها، نوعی از اندیکاتورها هستند که به بررسی احساسات و هیجانات خریداران و فروشندگان می پردازد. اسیلاتورها معمولا میان سطوح معینی صفر و صد نوسان می ‌کنند. وقتی به محدوه پایین (صفر) نزدیک می شود، اشباع فروش رخ می دهد. وقتی وارد محدوده های بالایی (صد) می شود، اشباع خرید می شود.

در این مقاله قصد داریم، MFI را مورد بررسی قرار دهیم که جزو دسته اسیلاتور ها قرار می گیرد.

شاخص جریان پول MFI چیست؟

شاخص جریان پول (MFI) یک اسیلاتور است که از داده های قیمت و حجم برای شناسایی اشباع خرید یا فروش استفاده می کند و سیگنال‌ هایی از روند حرکتی آینده بازار به معامله گران می دهد. این شاخص که توسط Avrum Soudack و Gene Quong ایجاد شده نزد تحلیلگران و فعالان بازارها معروف است. همچنین می توان از آن برای تشخیص واگرایی ها، در مورد تغییر روند قیمت استفاده کرد. این اسیلاتور بین 0 تا 100 حرکت می کند.

Money Flow Index شاخص جریان پول، نوسان گری است که به واسطه قیمت و حجم، فشار معاملات را اندازه ‌گیری کرده و سیگنال‌هایی از روند حرکتی آینده بازار به معامله‌ گران می ‌فرستد. این شاخص که توسط Avrum Soudack و Gene Quong ایجاد شده، نزد تحلیلگران و فعالان بازارها معروف است.

کاربرد اندیکاتور MFI چیست؟

این شاخص برای هر بازه‌ زمانی کارایی دارد، زمانی ‌که افزایش می ‌یابد، فشار خرید و هنگامی ‌که کاهش می ‌یابد فشار فروش را نشان می دهد. ناگفته نماند که  Money Flow Index برای شناسایی تغییر روند  قیمت کارایی دارد. ارقام بالای 80 به‌ عنوان اشباع خرید و نشان از کاهش قیمت احتمالی و زیر 20 به عنوان اشباع فروش و نشان از افزایش احتمالی قیمت در نظر گرفته‌ می شود.

یکی دیگر از کاربردهای آن تشخیص واگرایی در بازارهای مالی است. هنگامی که قیمت درحال افزایش و ایجاد سقف های بالاتر است، و MFI در حال ایجاد سقف های پایین تر است، نشان می دهد که قیمت هیجانی در حال افزایش است و در آینده با کاهش و اصلاح مواجه خواهیم شد. همچنین، زمانی که قیمت در حال کاهش و زدن کف های پایین تر است. اما اسیلاتور در حال زدن کف های بالاتر است، نشان از کاهش هیجانی قیمت است و در آینده با افزایش آن مواجه خواهیم شد.

سیگنال اندیکاتور MFI

توسعه‌دهندگان اندیکاتور MFI در تحلیل تکنیکال به وسیله آن 3 سیگنال اصلی را شناسایی کردند. نخست سطوح بیش ‌از حد خرید یا فروش بیش ‌از حد، پس از آن تشخیص واگرایی صعودی و نزولی به‌ منظور پیش ‌بینی تغییرات روند بازار و سوم هم نوسانات شکست در محدوده 80 یا 20 به ‌منظور شناسایی سیگنال است.

سطوح خرید یا فروش بیش‌ از حد را می ‌توان به ‌منظور شناسایی حباب قیمت مورد استفاده قرار داد. غالبا MFI بالای 80 را به‌ عنوان خرید بیشتر از حد و MFI زیر 20 را به ‌عنوان فروش بیش ‌از حد به حساب می ‌آورند اما لازم به ذکر است، روند های قوی می توانند، این سطوح کلاسیک را (بیش از حد خرید و فروش بیش از حد فروش) نادیده بگیریند و به روند خود ادامه دهند.

MFI می تواند بیش از حد خرید شود (بیش از 80) و زمانی که روند صعودی قوی باشد قیمت ها به سادگی می توانند بالاتر بروند. برعکس، MFI می تواند بیش از حد فروش شود (کمتر از 20) و قیمت ها به سادگی می توانند در زمانی که روند نزولی قوی است، پایین تر ادامه پیدا کنند. حرکت بالای 90 و زیر 10 در شاخص جریان پول بسیار نادر است که نشان می دهد حرکت قیمت ناپایدار است و به صورت هیجانی در حال افزایش یا کاهش است.

آموزش اندیکاتورها

در تصویر بالا مشاهده می کنید که قیمت پس اینکه به ناحیه اشباع خرید ( ناحیه قرمز) و ناحیه اشباع فروش ( ناحیه سبز)، تغییر جهت داده است؛ در نتیجه، پیدا کردن نوایح اشباع خرید یا فروش بسیار مهم است و می توان از آن برای انجام معامله استفاده کرد.

اسلاتور mfi

در تصویر بالا مشاهده می کنید که قیمت در حال افزایش است و سقف های بالاتری می زند، اما در اسیلاتور می بینیم که سقف ها پایین تر است؛ این به معنای یک واگرایی نزولی است.

در حالت دوم می بینیم قیمت به سمت پایین حرکت کرده وکف های پایین تر می زند، اما اسیلاتور mfi کف های بالاتر می زند، این حالت به معنای واگرایی صعودی است.

آموزش تحلیل تکنکیال

در تصویر بالا مشاهده می کنید که شاخص جریان پول وارد ناحیه اشباع خرید شده (محدوده قرمز و بالای 80)، هنگامی که از ناحیه خارج می شود و آن را به سمت پایین می شکند، با دیدن کندل نزولی مناسب در نمودار قیمت می توان وارد معامله فروش شد.

هنگامی که شاخص جریان پول وارد ناحیه اشباع فروش می شود ( محدوده سبز و زیر 20)، هنگامی  که از ناحیه خارج می شود و آن را به سمت بالا می شکند، با دیدن کندل صعودی مناسب در نمودار قیمت می توان وارد معامله خرید شد.

گاهی ممکن است قیمت نتواند خط 20 یا 80 در اسیلاتئر را بشکند و کمی در نزدیکی آن قیمت تغییر جهت دهد، دلیل قدرت بالا در خریداران یا فروشندگان باشد، مانند ناحیه دوم مشخص شده که در محدوده خط 20 و قبل از اینکه به زیر آن برود، تغییر جهت داده است.

تفاوت های بین اندیکاتور RSI و اندیکاتور MFI چیست؟

همان ‌طور که پیش ‌تر نیز گفته شد اندیکاتور MFI در بازار های مالی شباهت‌ های بسیاری به اندیکاتور RSI داشته و حتی بسیاری آن را یک نسخه‌ وزنی از شاخص RSI تفسیر می‌ کنند اما وجود تفاوت ‌هایی باعث شده تا عملکرد و سیگنال ‌های این اندیکاتورها تفاوت‌های چشمگیری داشته باشند.

بزرگ ‌ترین تفاوت این دو در حجم خلاصه می ‌شود؛ در واقع با اضافه شدن حجم به اندیکاتور MFI و فرمول‌ های آن، شاهد عملکرد متفاوتی از اندیکاتور RSI که فاقد این فاکتور است خواهیم بود. به زبان ساده‌ تر که با وجود شباهت‌ های ساختاری، شاخص جریان پول و شاخص قدرت نسبی تفاوت‌های بسیاری به خاطر وجود یا عدم وجود حجم دارند.

MFI  سیگنال‌های معکوس احتمالی را در زمان‌ قبل ‌تر از عرضه و به موقع در اختیار معامله ‌گران قرار می ‌دهد و از این نظر به شدت کارآمد خواهد بود؛ البته ناگفته نماند که MFI نیز درست مانند RSI   مقداری بین صفر تا صد بوده و از تنظیم پیش ‌فرض 14 دوره در فرمول‌ها و فرایندهای محاسباتی آن استفاده می ‌شود.

اندیکاتور MFI

در پایان باید اشاره کرد که شاخص جریان پول یا اندیکاتور MFI یک ابزار منحصربه‌ فرد بوده که دو معیار حرکت و حجم را با فرمول RSI ترکیب کرده و سیگنال ‌های مهمی از بازار به معامله‌ گران ارسال می ‌کنند. استفاده از این اندیکاتور به‌ منظور شناسایی اشباع خرید یا فروش، تعیین واگرایی صعودی یا نزولی و همچنین نوسانات شکست صعودی یا نزولی به‌ شدت کاربرد دارد.

البته ناگفته نماند که اندیکاتور MFI مانند تمامی شاخص‌ها در صورتی ‌که با یک نوسان‌ ساز یا الگو و یا هر ابزار تحلیل تکنیکال دیگری ترکیب شود، سیگنال ‌های بسیار مستحکم ‌تری ارائه خواهد داد؛ از این ‌رو برای افزایش دقت شاخص و جلب اعتماد معامله ‌گران، نباید به ‌تنهایی مورد استفاده قرار بگیرد؛ همچنین، در نظر داشته باشید  که استفاده از آن یا هر ابزار دیگری نیازمند تمرین است تا به آن مسلط شوید.

پیشنهاد مطالعه:

4.7/5 - (3 امتیاز)
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

آخرین مقالات مرتبط

کپی تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در بازارهای پُرریسکی از جمله ارز دیجیتال و بازار فارکس، ترید (معامله) کردن و رسیدن به سود مستمر و البته چشمگیر به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. کپی تریدینگ (Copy trading) را می توان یک روش آسان، مطمئن، بدون نیاز به مهارت و فقط با همراهی کردن یک تریدر (معامله گر) حرفه ای دانست […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو

پرایس اکشن یک استراتژی معاملاتی است که به کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال و تاریخچه اخیر قیمت ها، دیدگاهی روشن درباره بازار ارائه میدهد. یکی از مطرح ترین سبک های پرایس اکشن، سبک rtm یا Read The Market است. پرایس اکشن rtm براساس عرضه و تقاضا کار میکند و به معامله گر اجازه میدهد بدون تکیه […]

ادامه مطلب

الگو ftr در پرایس اکشن rtm

در سبک پرایس اکشن الگو های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از بهترین، قدرتمندترین های آن، الگو ftr است. این الگو جزء الگو های ادامه دهنده می باشد که بسیاری از معامله گران برای انجام معاملات خود از آن استفاده می کنند. تشخیص این الگو چندان کار سختی نیست، اما برای اینکه بتوان به […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.