بستن منو

آموزش سایت TSETMC دیده بان بورس

تیم تحلیل دلفین وست
27 مرداد 1402

سایت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc.com) را می توان یکی از مهم ترین سایت ها  برای بررسی و رصد وضعیت کلی بازار بورس تهران دانست. این سایت دارای بخش های مختلف و پرکاربردی است که می تواند برای آگاهی سرمایه‌ گذاران از وضعیت بازار و تصمیم‌ گیری مفید باشد. در ادامه این مقاله به معرفی سایت TSETMC می پردازیم؛ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

درباره سایت TSETMC

آموزش tsetmc

شركت مديريت فناوري بورس تهران (tsetmc.com) را می توان يكي از شركت‌ های سازمان بورس و اوراق بهادار دانست که در سال 1373 تاسیس شد و در زمینه ارائه خدمات مالی فعاليت می ‌كند.

برخی از خدمات آن عبارت انداز:

اخبار و تازه های بازار بورس.

ارائه نقشه بازار بورس.

ارائه محتوای آموزشی.

ارائه تابلو شرکت ها، صندوق ها، شاخص ها و… .

دیده بان بازار و فیلتر نویسی.

در ادامه به بررسی بخش های مختلف این سایت می پردازیم.

صفحه اصلی سایت tsetmc

آموزش بورس

پس از اینکه آدرس سایت را در مرورگر خود جستجو کردید، وارد سایت آن می شوید. در بالای صفحه یک نوار افقی وجود دارد که ابتدا به بررسی مهم ترین آیکون آن از سمت چپ به راست می پردازیم.

  • خانه: دسترسی سریع به صفحه اول سایت.
  • دیده بان: نمایش معاملات و درخواست های خرید و فروش، تغییر چیدمان، ساخت سبد سهام و از همه مهم تر ایجاد فیلتر و فیلتر نویسی ( برای آموزش فیلتر نویسی می توانید از مقاله آموزش رایگان فیلترنویسی در بورس تهران استفاده کنید).
  • جستجو: در این بخش می توانید نام یا نماد شرکت ها، شاخص ها و… را جستجو کنید تا بتوانید وارد بخش تابلو نماد مورد نظر خود شوید. تابلو هر نماد دارای بخش های مختلفی که عبارت انداز: در یک نگاه، پیام ناظر، سابقه، اطلاعیه، آگهی مجمع، تغییر وضعیت، شناسه، هیات مدیره، حقیقی-حقوقی، سهامداران، EPS، DPS، آمارها، معرفی، ترازنامه، سود و زیان، تولید و فروش، پورتفوی، تصمیمات مجمع.

تابلو هر نماد در حالت پیش فرض روی بخش در یک نگاه قرار دارد که در ادامه به بررسی قسمت های مختلف این بخش و پس از آن به بررسی برخی از بخش های مهم و پرکاربرد دیگر آن می پردازیم.

  • آموزشی: در این بخش می توانید مطالب و ویدیو های آموزشی را مشاهد کنید.
  • نقشه بازار: به کمک این بخش می توانید وضعیت و شرایط کلی بازار را مشاهده کنید.
  • نظر و پیشنهاد: می توانید نظرات و پیشنهادات خود را درمورد افزودن امکانات جدید یا رفع مشکلات موجود ارسال کنید.
  • راهنما: آموزش و آشنا شدن با بخش های مختلف سایت.
  • اخبار: آگاهی و مطالعه آخرین اخبار درمورد بازار بورس.

در ادامه صفحه اصلی سایت که به آن خانه نیز گفته می شود، می توانید به اطلاعات کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران از جمله شاخص ها، نماد های پر تراکنش، شاخص های منتخب و… دسترسی داشته باشید. حالت پیش فرض صفحه اصلی روی بخش در یک نگاه است که از طریق نوار بالایی آن می توانید بخش های دیگر را امتحان کنید. به طور کلی، پرکاربرد ترین بخش ها عبارت انداز: دریک نگاه، بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران.

در یک نگاه

اطلاعات کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران از جمله شاخص ها، نماد های پر تراکنش، شاخص های منتخب، تاثیر در شاخص و… را نمایش می دهد. با کلیک روی نماد های هر شرکت یا شاخص ها، وارد بخش تابلو مربوط به آن می شوید. در تابلو هر سهم یا شاخص می توانید به اطلاعات زیر دسترسی داشته باشید:

سایت بورس

  • قسمت اول شامل اطلاعات قیمتی سهام مورد نظر است که عبارت انداز:

قیمت خرید: بالاترین سفارش خرید ثبت شده است.

قیمت معامله: آخرین معامله ای که انجام شده است.

قیمت فروش: بالاترین سفارش فروش ثبت شده است.

قیمت اولین: قیمت باز شدن روز معاملاتی.

قیمت پایانی: میانگین موزونی از معاملاتی که در طور روز معاملاتی انجام شده است نسبت به حجم مبنا.

تعداد معاملات: تعداد معاملاتی که در طول روز معاملاتی انجام شده است.

حجم معاملات: تعداد سهامی که در طول یک روز معاملاتی جابه جا شده است.

ارزش معاملات: ارزش ریالی کل معاملات انجام شده در طول یک روز معاملاتی.

ارزش بازار: ارزش کل سهام شرکت براساس قیمت فعلی.

  • قسمت دوم شامل اطلاعاتی از بازه تغییرات قیمت سهام مورد نظر است که عبارت انداز:

بازه روز: پایین ترین و بالاترین قیمت معاملات انجام شده سهم در طول یک روز معاملاتی.

قیمت مجاز: دامنه مجاز نوسان قیمت سهم در طول یک روز معاملاتی.

بازه هفته: پایین ترین و بالاترین قیمت معاملات انجام شده سهم در طول یک هفته معاملاتی.

بازه سال: پایین ترین و بالاترین قیمت معاملات انجام شده سهم در طول یک سال معاملاتی.

  • قسمت سوم شامل اطلاعاتی درمورد میزان سهام و سرمایه شرکت مورد نظر است که عبارت انداز:

تعداد سهام: تعداد برگه سهام صادر شده توسط شرکت.

حجم مبنا: تعداد سهامی که در یک روز معاملاتی باید معامله شود تا قیمت پایانی برابر میانگین وزنی معاملات روز باشد.

سهام شناور: تعداد سهامی که در اختیار سهام داران خرد است.

میانگین حجم ماه: نشان دهنده این است که طی یک ماه گذشته به صورت روزانه چقدر از سهام شرکت مورد نظر معامله شده است.

EPS: سود ایجاد شده به ازای هر سهم.

P/E: نسبت قیمت هر سهم به سود ایجاد شده به ازای هر سهم.

P/E گروه: میانگین P/E سهام تمام شرکت های هم گروه ( شرکت هایی که در یک حوزه  و یک صنعت فعالیت دارند).

P/S: نسبت قیمت هر سهم به میزان فروش به ازای هر سهم.

  • قسمت چهارم شامل اطلاعاتی درمورد میزان خرید و فروش حقیقی و حقوقی ها است که عبارت انداز:

حجم: تعداد سهام خرید و فروش هر دو گروه حقیقی و حقوقی را نشان می دهد.

تعداد: تعداد معاملات خرید و فروش انجام شده توسط هر دو گروه حقیقی و حقوقی را نشان می دهد.

مجموع: جمع تعداد معاملات خرید و فروش انجام شده توسط هر دو گروه حقیقی و حقوقی را نشان می دهد.

  • قسمت پنجم نشان دهنده تابلو سفارشات ثبت شده روی سهام مورد نظر است.

این قسمت از 2 ستون خرید و فروش تشکیل شده است. در ستون خرید می توانید سفارشات خرید ثبت شده را همراه با تعداد، حجم و قیمت خرید را مشاهده کنید. در ستون فروش می توانید سفارشات فروش ثبت شده را همراه با تعداد، حجم و قیمت خرید را مشاهده کنید.

  • قسمت ششم نشان دهنده نمودار قیمتی سهام مورد نظر در طول یک روز معاملاتی است.
  • قسمت هفتم شامل اطلاعات کلی از سهام شرکت های هم گروه با شرکت در حال بررسی است.

بورس اوراق بهادار تهران

بورس اوراق بهادار تهران

می توانید به اطلاعات کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران از جمله شاخص ها، قیمت ها، عرضه و تقاضا، ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی و… را نمایش می دهد. با کلیک روی هر سهم می توانید وارد بخش تابلو مربوط به آن سهم شوید.

  1. شاخص: در این قسمت می توانید به شاخص های بورس اوراق بهادار تهران، نماد هایی که بیشترین تاثیر را بر روی شاخص ها در طول یک روز داشته اند، برترین نماد های گروه های هر صنعت و.. دسترسی داشته باشید.
  2. قیمت ها: در این قسمت می توانید نماد هایی را مشاهده کنید که بیشترین افزایش قیمت، بیشترین کاهش قیمت، افزایش آخرین قیمت به پایانی، کاهش آخرین قیمت به پایانی و… را در طول یک روز معاملاتی داشته اند.
  3. عرضه تقاضا: در این قسمت می توانید نماد هایی را مشاهده کنید که برترین تقاضا و برترین عرضه را در طول یک روز داشته اند.
  4. ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی: در این قسمت می توانید اطلاعاتی را در مورد معاملات آتی، اختیار معامله و اوراق بدهی در بازار بورس اوراق بهادار تهران مشاهده کنید.
  5. افزایش ها و تغییرات: در این قسمت می توانید نماد هایی مشاهده کنید که تعدیل قیمت، افزایش سرمایه، افزایش ارزش بازار، بیشترین ارزش معامله، بیشترین حجم معامله، کاهش ارزش بازار را داشته اند.
  6. مشمول فرایند تعلیق: در این قسمت می توانید نماد هایی را مشاهده کنید که مشمول فرایند تعلیق شده اند. لازم به ذکر است که تعلیق به معنای جلوگیری از انجام معامله بیش از پنج روز کاری است.

فرابورس ایران

فرابورس

اطلاعات کلی بازار فرابورس ایران از جمله شاخص ها، قیمت ها، عرضه و تقاضا، نماد های پر تراکنش، پیام های ناظر و… را نمایش می دهد. با کلیک روی هر سهم می توانید وارد بخش تابلو مربوط به همان سهم شوید. بخش فرابورس ایران دارای قسمت های زیادی است که بیشتر آن ها دقیقا مشابه قسمت های بورس اوراق بهادار تهران است. در ادامه به بررسی قسمت های دیگر این بخش می پردازیم.

  1. شرکت های کوچک و متوسط: در این بخش می توانید اطلاعاتی از قیمت سهام شرکت های کوچک و متوسط را مشاهده کنید.
  2. بازار پایه: به ‌طورکلی بازار فرابورس شامل ۵ بازار است که یکی از این 5 بازار، بازار پایه است. در این بازار شرکت ‌هایی ثبت می شوند که مشکل اصلی آن ها شفافیت اطلاعاتی پایین است. بازار پایه به سه دسته بازار زرد، نارنجی و قرمز تقسیم می شود که در بازار زرد شرکت های بهتری نسبت به بازار نارنجی و در بازار نارنجی شرکت های بهتری نسبت به بازار قرمز قرار دارند. دامنه نوسان در بازار زرد بین -3 تا +3%، در بازار نارنجی بین -2 تا +2% و در بازار قرمز -1 تا +1% است. در بخش بازار پایه می توانید نماد های پر تراکنش هر بازار را مشاهده کنید.

بورس انرژی

بورس انرژی

بازار بورس انرژی ایران را می توان بازاری دانست که در آن امکان انجام معاملات روی حامل‏ های انرژی از جمله نفت، گاز، برق و سایر حامل‎ های انرژی و اوراق بهادار در آن وجود دارد. در این بخش می توانید اطلاعات کلی بازار بورس انرژی ایران از جمله عرضه پیش رو، بازار فیزیکی (نفت، گاز و سایر حامل های انرژی)، بازار عمده فروشی برق و… دسترسی داشته باشید.

شبکه کدال

آموزش کدال

سایت کدال را می توان از دیگر سایت های مهم در بازار بورس دانست که به ارائه گزارش های مالی، اخبار و اطلاعات کاملی از شرکت‌ های پذیرفته‌ شده در بازار بورس می پردازد. بخش شبکه کدال در سایت tsetmc وجود دارد که به ارائه اطلاعیه های منتشر شده در سایت کدال را به ترتیب تاریخ و ساعت انتشار نشان می دهد. با کلیک روی هر اطلاعیه می توانید فایل pdf آن اطلاعیه که حاوی اطلاعات تکمیلی مربوطه است را مشاهده و مطالعه کنید.

صندوق های سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری

صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری را می توان نهادهای مستقلی دانست که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار به سرمایه گذاری می پردازند. این صندوق ها دارای انواع مختلفی هستند که هدف آن ها جمع آوری سرمایه خرد سرمایه گذاران برای انجام سرمایه گذاری های هوشمندانه با ریسک کم و بیشترین بازدهی است. این صندوق ها توسط تیمی از تحلیل‌ گران و معامله ‌گران حرفه ‌ای مدیریت می شود. در این بخش از سایت tsetmc می توانید به اطلاعات کلی از صندوق ها از جمله انواع آن ها (سهامی، مختلط، درآمد ثابت و..)، نام صندوق، مدیر آن، میزان بازدهی آن در گذشته و… دسترسی داشته باشید. با کلیک روی هر صندوق می توانید وارد بخش تابلو مربوط به آن صندوق شوید.

بورس کالا

بورس کالا

بورس کالا را می توان بازاری دانست که در آن کالا های مختلفی برای خرید و فروش وجود دارد. این کالا ها معمولا کالا های اساسی مانند برنج، گندم، پنبه، انواع فلزات و … هستند. در این بخش از سایت tsetmc می توانید به اطلاعات کلی این بازار از جمله سلف استاندارد، صندوق های کالایی، گواهی سپرده کالایی، اعلانات و اطلاعیه ها، پیام ناظر و… دسترسی داشته باشید. با کلیک روی هر نماد می توانید وارد بخش تابلو مربوط به آن شوید.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی و بررسی بخش های مختلف سایت TSETMC پرداختیم. این سایت را می توانیم به عنوان مرجع اصلی برای مشاهده معاملات در بازار سرمایه ایران بدانیم که یاد گیری و استفاده از آن برای هر معامله گر بازار سرمایه  ایران واجب است. معامله گران به کمک بخش های مختلف این سایت می توانند اطلاعات مفیدی را کسب کنند و معاملات دقیق تری داشته باشند که سبب می شود سود های بیشتری را کسب کنند یا از ضرر های بزرگ درامان بمانند.

5/5 - (2 امتیاز)
آموزش بورس بورس چیست؟ معرفی انواع بازارهای بورسی در ایران آموزش ثبت نام در سجام و احراز هویت غیرحضوری بهترین کارگزاری بورس در ایران کدام است؟ سبد گردانی در بورس چیست؟ قرارداد اختیار معامله در بورس چیست؟ شاخص کل و شاخص کل هم وزن در بورس چیست؟ خرید پله ای در بورس چیست؟ آموزش رایگان فیلترنویسی در بورس تهران بهترین صندوق های سرمایه گذاری با سود بالا کدامند؟ کارگزار ناظر کیست و چگونه میتوانیم آن را تغییر دهیم؟ آموزش تحلیل فاندامنتال بورس افزایش سرمایه و انواع روش های آن صورت های مالی و انواع آن آموزش سایت TSETMC دیده بان بورس آموزش سایت ره آورد 365 مهمترین اصطلاحات بازار بورس

آخرین مقالات مرتبط

آموزش ثبت نام در سجام و احراز هویت غیرحضوری

بازار بورس را می توان بزرگ ترین بازار مالی کشور دانست که فعالیت در آن می تواند سود های بسیار زیادی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان بیاورد؛ البته با در نظر گرفتن اینکه سرمایه گذاران با دانش و تخصص کافی وارد این بازار شده اند. به هر ترتیب، بازار بورس یکی بهترین گزینه […]

ادامه مطلب

بهترین کارگزاری بورس در ایران کدام است؟

کارگزاری ها در بازار بورس اوراق بهادر نقش مهمی در انجام معاملات بین خریداران و فروشندگان دارد. در واقع می توان آن ها را واسطه ای بین خریداران و فروشندگان دانست و برای اینکه کاربران حقیقی یا حقوقی بتوانند سهامی را خریداری کنند یا بفروش برسانند، باید از طریق یک کارگزاری اقدام کنند؛ زیرا معاملات […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش بورس بورس چیست؟ معرفی انواع بازارهای بورسی در ایران آموزش ثبت نام در سجام و احراز هویت غیرحضوری بهترین کارگزاری بورس در ایران کدام است؟ سبد گردانی در بورس چیست؟ قرارداد اختیار معامله در بورس چیست؟ شاخص کل و شاخص کل هم وزن در بورس چیست؟ خرید پله ای در بورس چیست؟ آموزش رایگان فیلترنویسی در بورس تهران بهترین صندوق های سرمایه گذاری با سود بالا کدامند؟ کارگزار ناظر کیست و چگونه میتوانیم آن را تغییر دهیم؟ آموزش تحلیل فاندامنتال بورس افزایش سرمایه و انواع روش های آن صورت های مالی و انواع آن آموزش سایت TSETMC دیده بان بورس آموزش سایت ره آورد 365 مهمترین اصطلاحات بازار بورس

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.