بستن منو

بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟

اسحاق عبدلی
19 خرداد 1402

ارز های دیجیتال، نوعی ارز هستند که  مانند پول کاغذی، حالت فیزیکی ندارند که بتوان آن را در یک کیف پول فیزیکی قرار داد. ارز دیجیتال در فضای اینترنت، بر بستر بلاک چین ایجاد می شوند و هیچ حالت فیزیکی وجود ندارد که کاربر آن را لمس کند. با این حال، چون ارز هستند و ارزش مادی دارند، مالکین آن نیاز دارند که دارایی‌های ارزهای دیجیتال را در جایی امن نگهداری کنند و بدانند چه مقدار دارایی دارند، دقیقاً مانند بانک که موجودی حساب بانکی را به صاحب حساب نشان می دهد. برای رفع این چالش، کیف پول ارزدیجیتال (کریپتو) به وجود آمد که به دو صورت نرم افزاری یا سخت افزاری است.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال خدماتی را برای کاربران فراهم می ‌کند تا موجودی حساب خود را مشاهده کنند؛ کاربران را قادر می‌ سازد تا تراکنش‌ های خود را انجام دهند، ارزهای دیجیتال را ارسال و هم دریافت کنند؛ در نتیجه، برای هر فردی که می قصد دارد وارد حوزه ارز های دیجیتال شود، کیف پول ارزدیجیتال از مهم ترین بخش های این حوزه است که باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشد؛ به همین دلیل، قصد داریم در این مقاله به بررسی کیف پول ارز دیجیتال و معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال بپردازیم.

چرا به کیف پول ارز دیجیتال نیاز است؟

مانند هر نوع ارز، ارز دیجیتال را می توان نگهداری کرد و برای تراکنش ها مختلف استفاده کرد.

کیف پول‌های رمزنگاری برای مواردی نیاز هستند که به فعال کردن کاربرد عملی ارز دیجیتال کمک می‌ کنند.

از جمله دلایلی که چرا به کیف پول های کریپتو نیاز است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت ارزهای دیجیتال: کیف پول ‌های کریپتو به کاربران امکان نظارت بر موجودی دارایی‌ های ارز دیجیتال را می ‌دهند.

معاملات: ارسال و دریافت پرداخت‌ های رمزنگاری یکی از ویژگی ‌های مهم کیف پول‌ های رمزنگاری و دلیل اصلی نیاز به آن‌ها است.

اتصال به برنامه های غیرمتمرکز (dApps): برای اتصال و تعامل با DApps، یک کیف پول رمزنگاری مورد نیاز است.

کلید عمومی: هر کیف پول دارای دو کلید است که یکی از آن ها کلید عمومی نام دارد، یک رشته طولانی از اعداد و حروف است؛ در کیف پول ها، کلید عمومی همان آدرس کیف پول شما است که از آن برای انجام تراکنش‌ ها استفاده می کنید.

کلید خصوصی: در اغلب کیف پول‌ ها عبارتی 12 یا 24 کلمه ‌ای با عنوان عبارت بازیابی  (Mnemonic Phrase یا Seed Phrase) دریافت می ‌کنید که همان ‌کلید خصوصی شماست، با وارد کردن این کلید در کیف پول، هر کسی می تواند به دارایی موجود در کیف پول شما دسترسی داشته باشد؛ در نتیجه، باید در حفظ آن بسیار کوشا باشید.

کیف پول های کریپتو چگونه کار می کنند؟

افراد می توانند حساب هایی را نزد بانک های مختلف باز کنند و در ازای آن کارت های بانکی و اعتباری را خود را دریافت کنند و هر موقع  که لازم شد از آن ها برای واریز و برداشت و یا هزینه ای خود استفاده کنند؛ یک کیف پول رمزنگاری در واقع  حکم همان حساب و کارت اعتباری را دارد، با این تفاوت که نه در بانک بلکه بر بستر بلاک چین ایجاد شده است.

در یک بانک ، کاربران حساب های بانکی، کارت اعتباری دریافت می کنند؛ در بلاک چین ، کلید عمومی همان مفهوم اولیه شماره کارت اعتباری را ارائه می کند، اما داشتن یک شماره کارت بانکی یا یک کلید عمومی برای انجام کامل تراکنش ها نیست، نیاز به رمز کارت اعتباری است تا بتوان به کارت اعتباری دسترسی کامل داشت.

در بلاک چین، همان طور که گفته شد، یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی وجود دارد که قرار است تنها توسط کاربرانی که برای دسترسی و انتقال ارز دیجیتال به هر دو کلید عمومی و خصوصی نیاز (مانند کارت اعتباری که هم به شماره کارت و هم رمز آن نیاز است).

بهترین کیف پول ارز دیجیتال

چگونه یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب انتخاب کنیم؟

کیف پول ارزدیجیتال انواع مختلفی دارد که در ادامه خدمت شما عرض خواهیم کرد؛هر کیف پول دارای ویژگی ها و رابط کاربری خاص خود است که باید با توجه به نیاز و راحتی خود باید بهترین گزینه را انتخاب کنیم، اما نکاتی هستند که فرقی ندارد با کداکمکیف پول راحتیم، بلکه باید قبل از اینکه کیف پولی را انتخاب کنیم و سرمایه خود را وارد آن کنیم، بررسی کنیم. نمونه ای از این نکات را در ادامه خدمت شما عرض می کنیم.

امنیت

مهم‌ ترین معیار برای انتخاب کیف پول، امنیت آن است، چرا که شما قرار است دارایی ها و سرمایه خود را در آن قرار دهید؛ پس، اگر از امنیت خوبی برخوردار نباشد، می تواند شما را دچار مشکل کند، خصوصاً برای نگه‌ داری بلندمدت و هولد  (Hodl). کیف پولی را انتخاب کنید که علاوه‌ بر کلید خصوصی، دارای لایه‌ های امنیتی بیشتر ومختلفی از‌جمله احراز هویت دو عاملی و پین ‌کُد داشته باشد. همچنین، درباره اعتبار کیف پول و سابقه تیم توسعه‌ دهنده تحقیق کنید تا مطمئن شوید که در تعهدات خود در ارائه خدمات کوتاهی نمی کنند. کیف پول ‌های سخت ‌افزاری، نسبت به بقیه گزینه های ایمن تری هستند اما برای تهیه آن ها باید هزینه کنید؛ در نتیجه در ابتدا و زمانی که شما هنوز سرمایه زیادی ندارید، لازم به تهیه آن ها نیست.

پشتیبانی از رمزارزها

هر کیف پول از ارز هایی پشتیبانی می کند؛ بدین معنی، پس از تهیه آن فقط می توانید همان ارز هایی که پشتیبانی می کند را در آن نگهداری کنید؛ در نتیجه، کیف پولی را انتخاب کنید که از ارز خریداری شده شما پشتیبانی کند.

خدمات

در هر کیف پول ممکن است به غیر از نگهداری، خدمات دیگری نیز ارائه شود؛ در نتیجه، کیف پولی را انتخاب کنید که خدمات مورد نیاز شما را نیز ارایه دهد.

معامله گر هستید یا سرمایه گذار؟

اگر شما معامله گر هستید و ممکن است هر لحظه از ارز های دیجیتال خود استفاده کنید، بهتر است از کیف پول های صرافی ها استفاده کنید ( وب)، زیرا در غیر این صورت، برای هر بار ارسال ارز به صرافی باید کارمزد پرداخت کنید؛ در نتیجه، بع صرفه نیست. اما اگر سرمایه گذار بلند مدت هستید و نمی خواهید معامله کنید، بهتر است ارز های خود را به کیف پول های دیگر انتقال دهید، زیرا امنیت در کیف پول های شخصی بیشتر از کیف پول های صرافی ها است.

رابط کاربری

کیف پول‌ هایی را انتخاب کنید که رابط کاربری ساده‌ تری داشته باشد تا بتوانید راحت تر با آن ها کار کنید.

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

از نظر عملکردی دو نوع اصلی کیف پول رمزنگاری وجود دارد: کیف پول داغ و کیف پول سرد. کیف پول های داغ معمولا همیشه روشن و به اینترنت متصل هستند، در حالی که کیف پول های سرد معمولاً قطع می شوند و فقط در صورت نیاز به اینترنت متصل می شوند.

در دسته کیف پول های سرد دو نوع اصلی وجود دارد:

  • کیف پول های سخت افزاری: یک کیف پول رمزنگاری مبتنی بر سخت افزار (به شکل فلش)، بدون اتصال به اینترنت و رایگان نیست، برای تهیه آن‌ باید هزینه پرداخت کنید. کلید های خصوصی این نوع کیف پول ها داخل سخت افزار، ذخیره می شود و دسترسی به آن فقط در صورتی است که آن را به یک کامپیوتر وصل کنید؛ نکته منفی این نوع کیف پول ها این است که اگر در نگهداری آن ها سهل انگاری کنید و گم شود، عملا دارایی خود را از دست داده اید.
  • کیف پول کاغذی: کیف پول کاغذی یک روش با فناوری پایین است که به موجب آن کاربر اطلاعات کلید عمومی و خصوصی را روی یک تکه کاغذ یادداشت می کند؛ از سایت بیت آدرس می توانید یک کیف پول کاغذی دریافت کنید.

در دسته کیف پول داغ سه نوع وجود دارد:

  • کیف پول های آنلاین (وب): شاید رایج ترین و پرکاربرد ترین شکل کیف پول کریپتو در باشد. با یک کیف پول آنلاین، ، مانند کیف پول های صرافی ها، کلید های عمومی و خصوصی کاربر را نگه می دارد. کاربران با ورود به صرافی به کیف پول دسترسی پیدا می کنند.
  • کیف پول های دسکتاپی: کیف پول های دسکتاپی که معمولا در قالب یک افزونه (Extension) بر روی مرورگر ها نصب می شود، کلید های رمزنگاری در برنامه کیف پول بر روی سیستم دسکتاپ کاربر ذخیره می شود.
  • کیف پول تلفن همراه؛ کیف پول تلفن همراه که یک اپلیکیشن موبایل است برای ذخیره کلید های عمومی و خصوصی کاربر بر روی موبایل آن، برای دسترسی و استفاده از ارز دیجیتال.

معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال

کاربران کیف پول کاغذی می تواند آدرس کیف پول دریافت شده از سایت بیت آدرس را روی هر نوع کاغذ، نوت بوک، تخته سفید بنویسند. اما در‌حال‌ حاضر می ‌توان گفت استفاده از کیف پول کاغذی تقریباً منسوخ شده است.

نمونه هایی از کیف پول های سخت افزاری به شرح زیر است:

Ledger ،  Trezor ،  SecuX

نمونه هایی از کیف پول های داغ (وب، دکستاپی، موبایل) به شرح زیر است:

  • کوین بیس، کوین بیس یک صرافی است که هر سه نوع کیف پول رمزنگاری را ارائه می دهد، از جمله گزینه های آنلاین (وب)، دسکتاپ و تلفن همراه.
  • Exodus ، کیف پول رمزنگاری که نسخه دسکتاپ و موبایل را ارائه می دهد و می تواند با کیف پول سخت افزاری Trezor نیز ادغام شود.
  •  متامسک (MetaMask) ، یک اپلیکیشن (برنامه) تلفن همراه و همچنین یک کیف پول رمزنگاری دسکتاپی ارائه می دهد که به عنوان یک افزونه در مرورگر کار می کند.
  • کیف پول Trust Wallet ، یک گزینه محبوب کیف پول رمزنگاری موبایل و که از ارزهای دیجیتالی بسیار زیادی و همچنین توکن های غیرقابل تعویض (NFT) پشتیبانی می کند.

توضیحات مختصری در مورد 3 تا از محبوب ترین کیف پول های تلفن همراه

تراست ولت

یک کیف پول رمزنگاری موبایل است که از ده ها رمز ارز محبوب پشتیبانی می کند، علاوه بر آن، بسیاری از توکن های محبوبی که بستر بلاک چین های اتریوم، بایننس و … ایجاد شده است، پشتیبانی می کند.

این کیف پول دارای توکن هایی به نام  توکن های (TWT) Trust Wallet token است، با تهیه آن از مزایای مختلفی برخوردار می شوید، از جمله تخفیف در خرید ارزهای دیجیتال از درون برنامه تراست ولت

دارندگان TWT همچنین می‌توانند در مدیریت Trust Wallet شرکت کنند و می ‌توانند در مورد پیشنهاد های به ‌روزرسانی Trust Wallet رأی دهند و به توسعه برنامه کمک کنند.

کیف پول ارز دیجیتال تراست ولت

کیف پول Safe Pal

SafePal  یک کیف پول رمزنگاری است که در سال 2018 راه اندازی شد و به کاربران کمک می کند تا از دارایی های دیجیتال خود را در آن نگهداری کنند.

کیف پول ‌های سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری را ارائه می‌ کند که همگی از طریق برنامه SafePal جفت شده و مدیریت می ‌شوند و اولین کیف پول سخت ‌افزاری بود که روی آن توسط Binance سرمایه ‌گذاری شد.

کیف پول SafePal از دارایی های رمزنگاری محبوب متعدد پشتیبانی می کند و علاوه بر آن از توکن های محبوب که بر بستر شبکه های اتریوم، بایننس و … ایجاد شده اند،  پشتیبانی می کند.

کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری

متامسک

یک کیف پول رایگان است و می توان آن را به عنوان یک افزونه در مرورگرهای  گوگل کروم، فایرفاکس و… نصب کرد و یا به عنوان یک برنامه بر روی تلفن همراه هوشمند در iOS و اندروید دانلود کرد. MetaMask با بیش از 30 میلیون کاربر، یکی از محبوب ترین کیف پول های رمزنگاری امروزی است. با استفاده از متاماسک، علاوه بر اتریوم، قادر به اتصال و کار با شبکه‌ های بایننس اسمارت چین و همچنین پالیگان نیز خواهید بود.

کیف پول ارز دیجیتال متامسک

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا شما را با کیف پول ارز دیجیتال، انواع آن، نحوه کار کرد آشنا کنیم و همچنین، نمونه هایی از کیف پول ها  را خدمت شما عرض کردیم؛ به یاد داشته باشید که مهم ترین نکته در مورد کیف پول ها، امنیت آن ها است، پس سعی کنید از کیف پول های ناشناس دور بماند و برای ارز های خود از کیف پول های شناخته شده از جمله، تراست ولت، متاماسک، اتمیک ولت و… استفاده کنید.

4.8/5 - (5 امتیاز)
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزارهای ترید ارز دیجیتال در سال 2023 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

آخرین مقالات مرتبط

میم کوین چیست؟

ارز های دیجیتال یا رمزارز ها راه خود را از سال 2008 با بیت کوین آغاز کردند که هدف آن وسیله ای برای مبادله همتا به همتا (فرد به فرد) و بدون واسطه بین طرفین بود؛ اما رفته رفته شاهد ورود رمزارز های دیگر به بازار بودیم که خیلی از آن ها دارای اهداف و […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد)

درباره پرایس اکشن ict چه می­‌دانید؟ اگر دوست دارید سرمایه­‌گذاری‌­ها و معاملات خود را با روش‌­های بهتری مدیریت کنید، یکی از سبک‌ هایی که باید درباره آن بدانید، سبک معاملاتی ict است. در این مقاله می­خواهیم شما را با این روش جذاب و کاربردی آشنا کنیم. ابتدا در مورد مفهوم پرایس اکشن صحبت میکنیم و […]

ادامه مطلب

کریپتوکارنسی چیست؟

ارز شامل سکه و اسکناس های کاغذی می ‌شود که توسط دولت ها تولید و توزیع شده تا در چرخه اقتصاد گردش داشته باشد و آن به عنوان وسیله ای برای پرداخت هزینه کالا و خدمات استفاده می شود؛ به این نوع ارز ها، ارز فیات گویند. با پیشرفت تکنولوژی نوع دیگری از ارز ها […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزارهای ترید ارز دیجیتال در سال 2023 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.