بستن منو

متاورس چیست و چگونه کار می کند؟

تیم تحلیل دلفین وست
8 خرداد 1402

متاورس چیست؟ به گفته‌ی مارک زاکربرگ (خالق فیس بوک) و ساتیا نادلا (CEO فعلی مایکروسافت) متاورس Metaverse آینده‌ی اینترنت است. شاید هم یک بازی ویدیویی باشد، یا نسخه‌ی بدتری از اپلیکیشن زوم! (زوم یک برنامه کنفرانس تصویری است که کاربران بسیاری را به طور هم‌زمان به یکدیگر متصل می‌کند.) گفتن اینکه دقیقا متاورس چیست در حال حاضر سخت است. چندین ماه از زمانی که فیس بوک اعلام کرد نام تجاری خود را به متا تغییر میدهد و آینده خود را روی متاورس بنا میکند، میگذرد. از آن زمان تاکنون معنای این اصطلاح روشن تر نشده است. اما میتوان گفت متا درحال ساخت یک پلتفرم اجتماعی VR است.

متاورس چیست؟

از استارت آپ های کوچک گرفته تا غول های بزرگ فناوری معتقدند متاورس هنوز در حال ساخت است و تعریف معنای آن دشوار است. درست مثل اینترنت که در دهه 70 میلادی وجود داشت، اما پیش بینی ها درباره اینکه در نهایت به کجا میرسد، درست نبود. در هر صورت تبلیغات و پول زیادی صرف ایده‌‌ی متاورس شده است. و فیس بوک تنها شرکتی نیست که از این ایده سود مالی میبرد. با در نظر گرفتن تمام این ها، برای تجسم بهتر متاورس این ویدیو را تماشا کنید:

متاورس چیست به زبان ساده

برای اینکه درک کنید مفهوم متاورس چقدر میتواند مبهم باشد، Cyberspace یا فضای مجازی را در نظر بگیرید. اگر متاورس را جایگزین این واژه کنید، معانی تغییری نمی‌کنند. چون متاورس اشاره به نوع خاصی از فناوری ندارد، فقط یک تغییر گسترده در نحوه تعامل ما با فناوری است. بنابراین میتوان پیش بینی کرد که در آینده متاورس جای واژه فضای مجازی را بگیرد.

وقتی شرکت ها در مورد متاورس حرف میزنند، منظور آنها میتواند واقعیت مجازی یا Virtual reality (VR) باشد. – جهانی مجازی و پایدار که حتی وقتی در آن فعالیت نمی‌کنید، به وجود خود ادامه میدهد – شاید هم از (AR) Augmented Reality یا واقعیت افزوده صحبت می‌کنند که جهان دیجیتال و جهان فیزیکال را با یکدیگر ترکیب میکند.

وقتی صحبت از متاورس میشود، نیازی نیست از طریق VR یا AR به آن دسترسی داشته باشید. بسیاری ازفضاهایی که میتوانید از طریق رایانه های شخصی، کنسول های بازی و حتی تلفن همراه وارد آنها شوید، خود را به عنوان متاورس معرفی میکنند.

پروژه متاورس فیس بوک

مارک زاکربرگ در تاریخ 28 اکتبر 2021 اعلام کرد که فیسبوک دیگر فیسبوک نیست. البته پلتفرم فیس بوک به فعالیت خود ادامه میدهد اما تحت مالکیت شرکتی به نام متا قرار میگیرد. در دسامبر 2021 یکی از محصولات متا به نام Horizon Worlds عرضه شد. این محصول رایگان یک بازی واقعیت مجازی بود که با هدست‌های آکیلس ریفت و آکیلس کوئست 2 سازگاری داشت. کمی بعد روزنامه واشنگتن پست در گزارشی مدعی شد که جهان هورایزن پر از آزاردهنده‌های جنسی شده است.

horizon worlds

مارک زاکربرگ در ماه می 2022 ویدیویی به همراه کوئست پرو، هدست VR بعدی خود، منتشر کرد. و در ماه ژوئن، از فروشگاهی رونمایی کرد که در آن میتوانید آواتارهای متاورسی خود را شخصی‌سازی کنید. این شرکت همچنین عرضه پروژه واقعیت افزوده Nazare را به تعویق انداخت. این پروژه قرار بود اولین عینک واقعیت افزوده متا باشد.

در ماه اوت، مارک زاکربرگ آواتار دیجیتالی خود را به نمایش گذاشت و با طعنه‌‌ی کاربران مواجه شد. عده‌ای می‌گفتند متا میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده تا کاراکتری شبیه بازی Sims در سال 2000 بسازد.

در همان ماه، سرویس Meta Horizon Teams را نیز معرفی کرد که یک فضای تعاملی برای کسب و کارهاست. این شرکت گفت اگر یکی از هدست‌های کوئست 2 را تهیه کنید، می‌توانید از راه دور با همکاران خود در ارتباط باشید. در سپتامبر 2022، استارت آپ Lofelt را خرید که در حوزه فناوری هپتیک (شبیه سازی احساس لامسه به صورت مجازی) در برلین فعالیت میکند. متا امیدوار است با این سرمایه‌گذاری محصولاتی بسازد که حضور در متاورس را برای انسان‌ها ملموس‌تر کند.

هدست واقعیت مجازی کوئست پرو متا

در اکتبر 2022 کوئست پرو رونمایی شد که یکی از پیشرفته‌ترین هدست‌های VR بازار است. البته قیمت 1500 دلاری این محصول باعث شد خیلی‌ها از خرید آن صرف نظر کنند. با توجه به ریزش مالی متا در گزارش مالی سوم، بسیاری از سرمایه گذاران خواستار توقف هزینه ها در زمینه متاورس‌ شدند. اما مارک زاکربرگ به آن باور دارد. اینکه متاورس چه زمانی در دسترس قرار میگیرد و به سودآوری میرسد، سوالی است که ظاهرا به این زودی ها پاسخی برای آن پیدا نخواهیم کرد.

واقعیت مجازی  (VR) چیست؟

واقعیت مجازی یا Virtual reality که به اختصار VR نامیده میشود، یک دنیای دیجیتالی است که افراد میتوانند با استفاده از عینک VR وارد آن شوند و با افراد تعامل داشته باشند. این تعامل میتواند حضور در یک بازی ویدیویی، یک کلاس آموزشی یا جلسات تجاری باشد.

واقعیت افزوده (AR) چیست؟

واقعیت افزوده یا Augmented Reality ، همانطور که از اسمش پیداست، ماهیت اضافه‌کنندگی دارد. یعنی یک شی‌ء یا کاراکتر دیجیتالی را به فضای واقعی اضافه می کند. در واقع VR از محیط موجود nv دنیای واقعی استفاده می کند و اطلاعات مجازی را روی آن پیاده‌سازی می کند تا حس آن را افزایش دهد.

[sc name=”telegram”][/sc]

ورود به متاورس

بعد از پاسخ به سوال متاورس چیست به سراغ نحوه ورود به متاورس می‌پردازیم. برای تجربه واقعی متاورس باید هدست واقعیت مجازی یا عینک هوشمند واقعیت افزوده تهیه کنید. اما امکان حضور در متاورس از طریق تلفن همراه و کامپیوتر نیز وجود دارد. برای ورود به متاورس باید این چند مرحله را به ترتیب طی کنید:

  • انتخاب پلتفرم متاورس
  • تنظیم کیف پول ارز دیجیتال
  • متصل کردن کیف پول به پلتفرم انتخاب‌شده
  • خرید ارز دیجیتال و انتقال آن به کیف پول
  • ساخت آواتار

چگونه وارد متاورس شویم؟

حال که فهمیدیم متاورس چیست، چگونه باید وارد آن شویم؟ محبوب ترین سایت های متاورس سندباکس Sand Box و دیسنترالند Decentraland هستند.

برای ورود به سایت سند باکس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برای ورود به متاورس، وارد سایت Sand Box شوید.
  2. روی Sign In در قسمت بالا سمت راست صفحه کلیک کنید.
  3. پس از کلیک روی این گزینه از شما خواسته می‌شود در صورتی‌که کیف پول ارز دیجیتالی ندارید؛ وارد کیف پول Meta Mask شوید.
  4. رمز عبور و آدرس ایمیل‌ را وارد کنید.
  5. روی گزینه Create در پنل سمت چپ کلیک کنید تا حساب کاربری شما ایجاد شود.
  6. اپلیکیشن Game Maker را دانلود و آن را روی کامپیوتر خود نصب کنید.
  7. پس از اجرای اپلیکیشن نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید تا وارد حساب کاربری خود شوید.

سندباکس

برای ورود به سایت دیسنترالند مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد سایت Decentraland شوید.
  2. روی گزینه START EXPLORING بالا سمت راست صفحه کلیک کنید.
  3. پس از ورود به پلتفرم دو گزینه را مشاهده خواهید کرد که شامل Play as a guest (بازی به عنوان مهمان) و Play using your wallet (بازی با استفاده از کیف پول) می‌شود.
  4. در صورت انتخاب گزینه Play using your wallet از شما خواسته می‌شود یکی از ۳ کیف پول متامسک (MetaMask) یا والت کانکت (WalletConnect) یا فرمتیک والت (Fortmatic wallet) را انتخاب و آن را به بازار مجازی پلتفرم خود متصل کنید.
  5. پس از انجام این کار بازی متاورس شروع به بارگذاری می‌کند.
  6. در صورت انتخاب گزینه Play as a guest، بدون اینکه نیاز باشد وارد حساب کاربری خود شوید، مستقیما وارد دنیای متاورس می‌شوید.

دیسنترالند

اگر به عنوان مهمان وارد متاورس شوید میتوانید از ویژگی های محدودی مثل جستجو در زمین متاورس و شخصی سازی آواتارها استفاده کنید. اما برای خرید زمین در متاورس یا حضور در بازی ها یا ایجاد دارایی در متاورس باید از کیف پول استفاده کنید.

AltspaceVR: این برنامه رایگان، پلتفرمی اجتماعی و متعلق به مایکروسافت است. جلسات مدیتیشن، استراحت در کنار آتش و شرکت در گردهمایی ها از جمله تجربیاتی است که میتوانید در این برنامه متاورسی تجربه کنید.

سایت متاورس

Rec Room: در بازی Recroom می‌توانید برای خود آواتار داشته باشید و به تنهایی یا با افراد دیگر تفریح کنید.

برنامه متاورس

کیف پول های متاورس

برای اتصال کیف پول به متاورس، باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. حساب کاربری خود را با استفاده از گزینه Metamask ایجاد کنید.
  2. پنجره‌ای برای شما نمایش داده می‌شود. روی Next کلیک کنید.
  3. با کلیک روی گزینه Connect اتصال کیف پول به پلتفرم را آغاز کنید.
  4. در مرحله بعد آدرس ایمیل و نام مستعار خود را وارد کنید و Continue را انتخاب کنید.
  5. با کلیک روی گزینه Sign اتصال کیف پول به متاورس انجام میشود.

آموزش متاورس

برای خرید زمین در متاورس، ساخت آواتار و خرید بلیط رویدادها باید از NFT استفاده کنید. توکن‌ های غیرمقابل معاوضه یا Non-Fungible Token به نوعی اساس اقتصاد متاورس را تشکیل می‌دهد.

بهترین ارزهای متاورس برای سرمایه گذاری

ساخت آواتار در متاورس

آواتار یک نسخه مجازی از کاربران متاورس است. برای ساخت آواتار در متاورس می‌توانید از وب‌سایت Spatial استفاده کنید. برای استفاده از این وبسایت باید اکانت کاربری بسازید. سپس با گرفتن یک عکس باکیفیت در نور مناسب، برای خود آواتار ایجاد کنید. پلتفرم های هوش مصنوعی این وبسایت به آواتار شما جان میدهد و یک نسخه مجازی از شما خلق میکند.

خرید زمین در متاورس

خرید زمین در متاورس درست مثل فرآیند خرید هر NFT دیگری است. NFT Metaverse Land (توکن غیرقابل تعویض زمین در متاورس) قطعه‌ای از املاک و مستغلات مجازی است که میتوانید از آن در هر پلتفرمی برای معاشرت، تبلیغات، کار، بازی و.. استفاده کنید. تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید یک کیف پول و مقداری ارز دیجیتال است.

  • یک سایت متاورسی انتخاب کنید و در آن حساب کاربری بسازید.
  • کیف پول خود را به پلتفرم متصل کنید.
  • اکثر مالکان زمین در Sandbox فقط ارز دیجیتال اتریوم میپذیرند. بنابراین مقداری اتریوم خریداری کنید و آن را به کیف پول خود منتقل کنید.
  • بیشتر زمین‌های Sandbox قبلاً خریداری شده‌اند. فقط زمین‌های موجود در OpenSea در دسترس هستند. پس از انتخاب زمین در متاورس، می‌توانید روی دکمه [Bid] برای ارائه‌ی پیشنهاد کلیک کنید.

اگر فروشنده پیشنهاد شما را رد کرد یا فروش به پایان رسید، مبلغ به کیف پول شما بازگردانده می‌شود.

خرید زمین در متاورس

آینده متاورس

پیش بینی میشود تا سال 2026 نزدیک به یک چهارم کاربران اینترنت حداقل یک ساعت در روز را به گشت و گذار در متاورس اختصاص دهند و حداقل 26 درصد از شرکت های فناوری برای برقراری ارتباط از متاورس استفاده کنند. مارک زاکربرگ عقیده دارد به جای اینکه در آینده با کسی تماس بگیرید و یا نیاز به تجهیزات خاصی داشته باشید، میتوانید روی مبل خود تکیه کنید و به کمک فناوری هولوگرام، احساس کنید با شخص مقابل در یک مکان حضور دارید. هولوگرام امکان نمایش یک تصویر سه بعدی را بدون نیاز به عینک فراهم میکند. تصویر ایجاد شده به کمک لیزر قابل مشاهده است و واقعی تر از چیزی است که تصور می‌کنید.

چقدر مفید بود؟
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزارهای ترید ارز دیجیتال در سال 2023 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

آخرین مقالات مرتبط

میم کوین چیست؟

ارز های دیجیتال یا رمزارز ها راه خود را از سال 2008 با بیت کوین آغاز کردند که هدف آن وسیله ای برای مبادله همتا به همتا (فرد به فرد) و بدون واسطه بین طرفین بود؛ اما رفته رفته شاهد ورود رمزارز های دیگر به بازار بودیم که خیلی از آن ها دارای اهداف و […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد)

درباره پرایس اکشن ict چه می­‌دانید؟ اگر دوست دارید سرمایه­‌گذاری‌­ها و معاملات خود را با روش‌­های بهتری مدیریت کنید، یکی از سبک‌ هایی که باید درباره آن بدانید، سبک معاملاتی ict است. در این مقاله می­خواهیم شما را با این روش جذاب و کاربردی آشنا کنیم. ابتدا در مورد مفهوم پرایس اکشن صحبت میکنیم و […]

ادامه مطلب

کریپتوکارنسی چیست؟

ارز شامل سکه و اسکناس های کاغذی می ‌شود که توسط دولت ها تولید و توزیع شده تا در چرخه اقتصاد گردش داشته باشد و آن به عنوان وسیله ای برای پرداخت هزینه کالا و خدمات استفاده می شود؛ به این نوع ارز ها، ارز فیات گویند. با پیشرفت تکنولوژی نوع دیگری از ارز ها […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزارهای ترید ارز دیجیتال در سال 2023 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.