بستن منو

اور تریدینگ (overtrading) چیست؟روش های جلوگیری از اور تریدینگ

hadise pourfard
28 مهر 1403

در بازارهای مالی و آموزش ترید، اصطلاحات و مفاهیم بسیار زیادی وجود دارد که بهتر است قبل از شروع معامله گری خود با آن ها آشنا شوید. اور تریدینگ یا همان بیش از حد معامله کردن، یکی از اصطلاحات مهم که احتمالا زیاد آن را شنیده اید یا حتی با آن درحال دست و پنجه نرم کردن، هستید. اور تریدینگ مربوط به بحث روانشناسی معاملاتی می شود که می تواند تمام معاملات شما را تحت تاثیر قرار دهد.در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به خوبی با overtrading آشنا شوید.

منظور از اور تریدینگ چیست؟

همان طور که می دانید، مدیریت سرمایه و ریسک یکی از بخش های مهم معامله گری است که اگر معامله گر بخواهد به آن بی توجه باشد، احتمالا با ضررهای بزرگی مواجه خواهد شد. در بحث مدیریت سرمایه و ریسک، یکی از مهم ترین مواردی که معامله گران باید به آن توجه کنند، تعداد معاملات آن ها است.

در واقع، آن ها باید مشخص کنند که چه تعداد معامله مجاز هستند که انجام دهند. هنگامی که معامله گر، تعداد معاملات خود را مشخص کند و به آن پایبند باشد، تمرکز بیشتری داشته و دقیق تر تحلیل می کند؛ اما اگر خود را آزاد بگذارد، ممکن است که دچار اور تریدینگ شود.

در زمانی که یک معامله گر به طور افراطی و بیش از حد به انجام معامله بپردازد، دچار اورتریدنیگ شده است. اکثر معاملات در اور تریدینگ به صورت غیر منطقی، بدون تحلیل و احساسی بوده که هدف معامله گر صرفا کسب سود به هر قیمتی است؛ اما معمولا اینگونه پیش نمی رود و نه تنها معامله گر سود نمی کند، بلکه دچار زیان سنگین شده و بخش یا تمام سرمایه خود را از دست می دهد.

معمولا اور تریدینگ به دلیل احساسی شدن معامله گران رخ می دهد. معامله گرانی که پس از ضررها یا سودهای بزرگ، احساسی شده و حس غم، نا امیدی، خشم، انتقام، هیجان و… خود را با انجام معاملات متعدد و غیر ایده آل خالی می کنند.

اور تریدینگ چیست

چه عواملی منجر به اور تریدینگ می‌شوند؟

برخی از مهم ترین مواردی که باعث اور تریدینگ معامله گران می شود، عبارت انداز:

سرمایه بیش از حد و دسترسی آسان به معاملات

درحال حاضر، برنامه ها و پلتفرم های تحلیلی و معاملاتی بسیار زیادی طراحی شده که معامله گران به راحتی به آن ها دسترسی دارند و این دسترسی آسان سبب شده که معامله گران با هدف اینکه هرچه بیشتر معامله کنند، سود بیشتری می کنند، خود را دچار اور تریدینگ می‌ کنند.

همچنین، برخی از معامله گران با سرمایه بزرگی به انجام معامله می پردازند. سرمایه بزرگ باعث می شود که برخی معامله گران منتظر فرصت های مناسب برای ورود به معامله نماند و عجولانه تصمیم بگیرند. این موضوع می تواند سبب اور تریدینگ آن ها شود.

تفسیر نادرست از سیگنال‌های بازار

برخی از معامله‌ گران به ویژه معامله گران تازه کار اغلب ممکن است که بازار را اشتباه تحلیل کنند و معاملاتی را انجام دهند که اصلا نباید انجام دهند.

عوامل روان‌شناسی

همان طور که گفته شد، مهم ترین دلیل اور تریدینگ در اکثر معامله گران، عوامل روانی است. غم، انتقام، طمع، خشم و هیجان می‌تواند معامله گران را به سمت overtrading ببرد.

overtrading

علائم اور تریدینگ

مهم ترین علائمی که نشان دهنده overtrading است، عبارت انداز:

حجم معاملات بیش از حد

اکثر معامله گرانی که دچار اور تریدینگ می شوند، اغلب معاملات خود را با حجم بالایی انجام می دهند.

معاملات کوتاه مدت مکرر

بسیاری از معامله گرانی که دچار اور تریدینگ دچار می شوند، تمایل دارند که معاملاتی در تایم فریم پایین تر انجام دهند و در کوتاه مدت نتیجه معامله مشخص شود. در واقع، آن ها به دنبال کسب سودهای سریع هستند.

کاهش سریع سرمایه

از دیگر نشانه ها، کاهش سریع سرمایه است. بسیاری از معامله گرانی که دچار اور تریدینگ می شوند، به دلیل انجام معاملات زیاد، ممکن است که به سرعت سرمایه خود را از دست بدهند.

علائم اور تریدینگ

انواع اور تریدینگ در میان سرمایه گذاران

دارای انواع مختلفی است که عبارت انداز:

اور تریدینگ تکنیکال

معامله گران، به وِیژه معامله گران تازه کار به بررسی تکنیکالی نمودار پرداخته و هر جایی که سینگالی مشاهده کنند؛ وارد معامله می شوند. به عبارتی، آن ها استراتژی ثابت نداشته و براساس هر استراتژی که سینگانی مشاهده کنند، معامله می کنند. معامله گری که براساس استراتژی ثابت معامله کند، معمولا کمتر دچار اور تریدینگ می شود و با تمرکز بیشتری عمل خواهد کرد.

اور تریدینگ اختیاری

در این حالت، معامله گر هیچ قوانینی، استراتژی و شرایطی برای خود تعیین نمی کند و فقط به انجام معامله می پردازد. در این روش، احتمالا معامله گر با ضررهای سنگینی مواجه می شود.

اور تریدینگ ماشه ای

در این حالت، معامله گر از منطق فاصله می گیرد و هرجایی که حس کتد می تواند سود کسب کند، وارد معامله می شود.

انواع اور تریدینگ

تاثیر اور تریدینگ بر سرمایه‌گذاران و تریدر ها

مهم ترین تاثیر های آن بر سرمایه گذاران و تریدرها (معامله گران) عبارت است از:

تأثیرات عاطفی و روانی

مهم ترین اثرات اور تریدینگ، عاطفی و روانی است. استرس های ایجاد شده به خاطر یک روز overtrading می تواند هفته ها و حتی ماه ها ماندگار باشد و همه معاملات بعد از خود را تحت تاثیر قرار دهد.

پیامدهای مالی

overtrading می ‌تواند باعث ضرر و زیان های بزرگی شود؛ به گونه ای که می تواند بخش بزرگ یا حتی تمام سرمایه معامله گر را نابود کند.

روش های جلوگیری از اور تریدینگ

برخی از مهم ترین روش های جلوگیری از overtrading عبارت انداز:

خودآگاهی را تمرین کنید؛ اگر حس می کنید که به طور ناخودآگاه تعداد معاملات شما افزایش یافته، از معامله کردن دست بکشید و صبر کنید. در واقع، باید فعالیت خود را به طور مکرر ارزیابی کنید و به دنبال نشانه های اور تریدینگ باشید.

استراحت کنید و همیشه لازم نیست که درحال رصد نمودار باشید؛ اگر همیشه درمشاهده نمودار باشید، ممکن است تحت تاثیر شرایط قرار بگیرید و هر لحظه تمایل به انجام معامله باشید. برای حل این مشکل می توانید ساعاتی را مشخص کنید و فقط همان ساعات به بررسی نموادر بپردازید.

استراتژی ثابت داشته باشید و دقت کنید که همه معاملات شما براساس آن باشد. در صورتی که در حین انجام معامله بدین صورت عمل کنید، تمرکز بیشتری داشته و کمتر دچار overtrading می شوید.

 مدیریت سرمایه و ریسک را هرگز از یاد نبرید؛ زیرا از کاهش شدید سرمایه جلوگیری و در کنترل روان به شما کمک می کند.

تفاوت اور تریدینگ و آندر تریدینگ

درکنار اور تریدینگ، اصطلاح دیگری نیز وجود دارد که به آن آندر تریدینگ یا کم معامله کردن گفته می شود. معامله گرانی که فرصت های معالماتتی را شناسایی، اما معامله ای انجام نمی دهند، دچار آندر تریدینگ شده اند. معمولاً در زمان هایی که معامله ‌گران برای مدت طولانی فعالیت نمی کنند، سخت گیرانه تر نسبت به قبل به بررسی نمودار و معامله می پردازند. این موضوع باعث می شود که آن ها در معرض آندر تریدینگ قرار بگیرند.

تفاوت اور تریدینگ و آندر تریدینگ 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی اور تریدینگ پرداختیم که یک اصطلاح مهم در بازارهای مالی است و معمولا به دلایل مختلفی (اغلب روانی و احساسی) رخ می دهد. معامله ‌گرانی که دچار overtrading شده ‌اند، معمولا حجم معاملات خود را افزایش می دهند، به دنبال معاملات سریع و بسیار کوتاه مدت هستند، تحلیل های منطقی ندارند و دچار افت سرمایه شدید می شوند.

هر معامله گری ممکن است که دچار این موضوع شود، اما هر معامله گری نمی تواند از آن به سلامت خارج شود. معامله گری که بتواند به موقع و به درستی آن را شناسایی و کنترل کند، یک معامله گر حرفه ای و موفق است.

چقدر مفید بود؟
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزار های ترید ارز دیجیتال در سال 2024 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

آخرین مقالات مرتبط

معاملات اسکالپینگ (Scalping) چیست؟ چگونه کار می‌کند؟

در تحلیل تکنیکال، روش ها و استراتژی های معاملاتی بسیار متنوعی وجود دارد که یکی از بهترین های آن اسکالیپنگ است. به طور کلی، اسکالپینگ به معنای کسب سود از نوسانات کوتاه مدت بازار است و در اکثر بازارهای مالی از جمله فارکس و ارزدیجیتال و آموزش ترید کاربرد دارد؛ اما استفاده درست از آن […]

ادامه مطلب

معامله فیوچرز در ارز دیجیتال چیست؟ انواع معاملات فیوچرز

بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر بازار اسپات، دارای بازار فیوچرز نیز می باشد که در آن معامله گران می توانند به صورت دو طرفه به انجام معامله بپردازند؛ به عبارتی، علاوه بر انجام معامله خرید، می توانند معامله فروش باز کنند و از کاهش قیمت ها سود کسب کنند. همچنین، هنگام انجام معاملات خود می […]

ادامه مطلب

مفهوم استاپ هانتینگ (Stop hunting) در معاملات چیست؟ چگونه اتفاق می افتد؟

استاپ هانتینگ به عنوان یکی از مهم ترین مفاهیم و استراتژی های معاملاتی پرتکرار است که در اکثر بازارهای مالی از جمله بورس، فارکس و ارزدیجیتال کاربرد دارد؛ اما بسیاری از معامله گران با آن آشنا نمی باشند. آشنایی با استاپ هانتیگ می تواند به شما در انجام معاملات بهتر کمک شایانی کند. در نتیجه، […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزار های ترید ارز دیجیتال در سال 2024 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.