بستن منو

بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت

تیم تحلیل دلفین وست
8 خرداد 1402

سرمایه‌‌ گذاری در طلا، یکی از محبوب‌‌ترین روش‌‌های سرمایه‌گذاری است که بسیاری از افراد آن را انتخاب می‌‌کنند. میزان سودآوری طلا و ریسک کم‌تر آن نسبت به سایر بازارهای مالی افراد را به سرمایه ‌گذاری در طلا ترغیب می‌‌کند. این موضوع نه تنها در کشور ما ایران بلکه در تمام کشورهای جهان از انواع طلا برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند. حال سوال بسیاری از افراد در این بازار به دلیل وجود اشکال مختلف طلا این است که بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت چیست؟ در هر بازاری افراد به دنبال سودهای بیشتر هستند پس فردی که قصد سرمایه گذاری در طلا را دارد سوالاتی مانند برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا سکه، بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری در ذهن او به وجود می‌آید.

چرا طلا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

بزرگترین و مهم‌ترین مزیت بازار طلا نسبت به سایر بازارهای نقدشوندگی است. نقدشوندگی یعنی هنگامی که شما نیاز به پول نقد داشته باشید دارایی‌هایی مانند ملک، خودرو یا سهام بورس را نمی‌توانید به سرعت تبدیل به پول نقد کنید اما طلا را در  عرض چند ساعت می‌توانید به پول نقد تبدیل کنید. کم‌‌یاب بودن طلا و حجم محدود آن در معادن از دیگر دلایل محبوبیت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود زیرا کاهش معادن و تقاضای زیاد باعث روند صعودی قیمت طلا در بازار می‌شود. تاثیرپذیری طلا از وقایع سیاسی و اقتصادی تا حدود زیادی، در جهان از روند یکسانی پیروی می‌‌کند به همین دلیل است که مردم این بازار را نسبت به سایر بازارهای مالی ترجیح می‌دهند.

راه های سرمایه گذاری در طلا

طلا به اشکال مختلف مانند طلا در بورس و طلای فیزیکی در دسترس افراد قرار می‌گیرد و بسته به نوع آن می‌‌توان سرمایه‌گذاری را آغاز کرد. در ادامه بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری را معرفی خواهیم کرد و در مورد مزایا و معایب هر یک توضیح خواهیم داد. طلای فیزیکی در بازار شامل 5 نوع مختلف طلای نو یا زینتی، طلای دست دوم، طلای آب شده، سکه طلا و شمش طلا می‌شود. در معاملات بورسی نوع طلایی که معامله می‌‌شود، سکه و شمش است که می‌توان از چند طریق مختلف معاملات طلا در بورس را انجام داد.

طلایی زینتی یا طلای نو برای سرمایه گذاری

اولین نوع از طلا که به آن می‌‌پردازیم، طلای زینتی است. در بازار طلا خرید طلای زینتی در بین بانوان محبوبیت بسیار دارد. این نوع طلا برای سرمایه‌‌گذاری‌‌های بلندمدت بسیار مناسب است، اما برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌‌مدت توصیه نمی‌‌شود. دلیل این توصیه، هزینه‌‌های جانبی خرید طلای زینتی است. برای خرید چنین طلایی، در کنار پرداخت ارزش خود طلا باید اجرت ساخت، مالیات و سود فروشندگان طلا را نیز پرداخت کنید. در هنگام فروش آن نیز به اندازه اجرت از قیمت آن کاسته می‌‌شود. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری بلند مدت برای طلای زینتی مناسب‌‌تر است. اگر مدت زمان مناسبی از خرید طلا بگذرد، قیمت‌‌های اضافی جبران خواهند شد، در غیر این‌‌صورت، ضرر خواهید کرد.

خرید سکه

سرمایه‌‌گذاری روی سکه از محبوب‌‌ترین روش‌‌های انواع سرمایه ‌‌گذاری روی طلا است. درصورت خرید سکه مالیات و اجرت پرداخت نمی‌‌شود. طبیعی است که در هنگام فروش نیز قیمتی از آن کسر نمی‌‌شود، بنابراین بسیاری از افراد این روش را برای سرمایه‌‌گذاری انتخاب می‌‌کنند. البته سکه خود انواع مختلفی از جمله تمام سکه، نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی دارد.

چه طلایی برای سرمایه گذاری بخریم

طلای آب‌‌شده و طلای دست دوم

طلای زینتی که از طرف مصرف‌‌کننده به فروش می‌‌رسد و توسط مغازه‌‌دار خریده‌‌ می‌‌شود، طلای شکسته یا دست ‌‌دوم نام دارد. بسیاری از مردم عادی طلای دست دوم را با اجرت کم‌تر خریداری می‌کنند و در صورت نیاز آن را می‌فروشند. خرید طلای دست دوم سرمایه‌گذاری مناسبی است اما اگر طلاهای دست دوم و شکسته را آب کنید هنگام فروش طلا می‌توانید سود بیشتری دریافت کنید. طلای دست دوم به کارگاه‌‌ها فرستاده شده و ذوب می‌‌شود. بعد از ذوب کردن طلا نوبت به عیار سنجی می‌‌رسد، در نهایت طلای آب شده در قالب‌‌های مخصوص قرار گرفته و به عنوان طلای آب‌‌شده برای خرید عموم در دسترس خواهد بود. پس از عیار سنجی به هر قالب یک کد شش رقمی اختصاص داده می‌‌شود که هنگام خرید طلای آب شده حتما باید دقت کنید این کد روی قالب ثبت شده باشد، افرادی که قصد سرمایه گذاری روی طلای آب‌‌شده را دارند، کد شش رقمی را برداشته و با تماس به اتحادیه از قیمت آن مطلع می‌‌شوند.

خرید طلای آب شده برای سرمایه‌‌گذاری گزینه مناسبی نسبت به طلای دست دوم است و سودآوری بیشتری به همراه خواهد داشت اما نکته قابل توجه این است که طلای دست دوم را با سرعت بیشتری نسبت به طلای آب شده می‌توانید به فروش برسانید.

روش های سرمایه‌‌ گذاری در طلای آب‌‌ شده

  1. نقدی: با مراجعه خریدار به محل فروش مورد اطمینان اتحادیه و پرداخت نقدی وجه صورت می‌گیرد.
  2. اعتباری: پس از اعتبارسازی سرمایه‌‌گذار، با اتکا به اعتباری که به‌‌ دست آورده‌‌ است صورت می‌گیرد.
  3. فردایی: با توافق قیمتی در روز بعد صورت می‌‌گیرد. افرادی که از این طریق اقدام به سرمایه‌‌گذاری می‌‌کنند باید ریسک‌‌پذیر باشند. موفقیت در معاملات فردایی طلا منوط به دانش کافی در تحلیل بازار است. چرا که اشتباه در قیمت توافقی می‌‌تواند به قیمت تمام سرمایه شما تمام شود.
  4. شنبه‌‌ای: در آغاز هر هفته صورت می‌‌گیرد. حجم معاملات در این روش بالا است، بنابراین افرادی که سرمایه سنگین دارند بیشتر وارد این معاملات می‌‌شوند. ریسک‌‌پذیری افراد در این روش نیز مانند معاملات فردایی باید زیاد باشد.

شمش طلا برای سرمایه گذاری

شمش طلا برای سرمایه گذاری یکی از بهترین راه‌ها در سطح جهان است. ب شمش طلا عیار 24 دارد و قالب آن از معیارهای استاندارد جهانی پیروی می‌‌کند. سرمایه‌‌گذاری روی شمش طلا به دلیل تأثیرپذیری از بازار جهانی خوب و محبوب است. شمش در وزن‌های مختلف  وجود دارد که اگر افراد قصد سرمایه‌گذاری روی شمش را دارند بهتر است از شمش در وزن 1 کیلوگرمی استفاده کنند. شمش‌های 12 کیلوگرمی نیز وجود دارد که معمولا افراد عادی قادر به خرید آن‌ها نیستند، این شمش‌ها توسط بانک مرکزی در جهت ساخت سکه خریداری می‌شود.

خرید گواهی سپرده طلا

در این روش، شما سکه را از طلافروشی خریده و به بانک مرکزی مراجعه می‌‌کنید. سپس بانک پس از تأیید صحت سکه، آن را تحویل گرفته و گواهی سپرده طلا را به شما تحویل می‌‌دهد. پس از آن قادر خواهید بود، سپرده را در بازار بورس معامله کنید.

خرید سپرده در بورس

در این روش می‌‌توانید سپرده را در بازار بورس خریده و با مراجعه به بانک مرکزی معادل ارزش آن سکه را دریافت کنید. درواقع در این روش، شخصی از قبل سپرده را خریده و با شما وارد معامله فروش می‌‌شود.

سرمایه‌‌گذاری در صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری طلا

صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری شرکت‌‌هایی هستند که سبد مربوط به خود را دارند و با فروش واحدهای خود، خریداران را در سود سبدها شریک می‌‌کنند. برای طلا نیز انواع صندوق‌‌های سرمایه گذاری در طلا وجود دارد. با توجه به این‌‌که صندوق‌‌ها معمولاً سود ثابتی را به ‌‌صورت دوره‌‌ای به سهام‌‌داران خود پرداخت می‌‌کنند، برای افرادی که در امر سرمایه گذاری مبتدی هستند، چنین روشی مناسب است.

مقایسه انواع طلا برای سرمایه گذاری

برخی از انواع طلا هستند که افراد بیشتر در دو راهی خرید آن‌ها قرار می‌گیرند برای مثال سکه بخریم یا طلای دست دوم، طلای آب شده بهتر است یا دست دوم، شمش بهتر است یا طلای آب شده در ادامه این مقاله سوالات پرتکرار شما را پاسخ خواهیم داد.

سکه بخریم یا طلای دست دوم؟

خرید سکه در مقایسه با طلای دست دوم به علت داشتن حباب اگر یک سرمایه‌گذار بتواند زمان مناسبی را برای خرید سکه انتخاب کند و در زمان مناسب بفروشد سود بسیاری بیشتری را به دست آورد اما مشکلاتی را نیز به همراه دارد. یکی از این مشکلات این است که همه افراد نمی‌توانند به راحتی زمان خرید و فروش سکه را پیدا کنند. نقدشوندگی سکه نسبت به طلا دشوارتر است.

موانع سرمایه‌‌گذاری در طلا

بعد از آشنایی با انواع طلا برای سرمایه گذاری، باید بگوییم همیشه موانعی وجود دارد که مانع انجام یک کار می‌شود. از جمله مهم‌ترین موانع یا ریسک‌هایی که در سرمایه گذاری بر روی طلا وجود دارد به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  1. به سرقت رفتن: طلا یک کالا ارزشمند است و همیشه امکان به سرقت رفتن آن وجود دارد.
  2. تقلبی بودن: اگر شناخت کافی نسبت به  طلا نداشته باشید ممکن است گرفتار این دام شوید.
  3. فرسودگی یا استهلاک: با توجه به اجرت برای طلای زینتی و در برخی موارد برای طلای آب ‌‌شده و سکه، فرسودگی برای طلا قابل تعریف است.
  4. نوسان بازار: در شرایطی که تورم وجود دارد طلا نیز مانند هر کالای دیگر دچار نوسان می‌شود.

بر اساس میزان سودآوری توصیه می‌‌کنیم، به ترتیب طلای آب‌‌شده با عیار سنجی مطمئن، گواهی سپرده طلا در روش بورسی، سکه تمام و طلای زینتی را به ترتیب برای معاملات طلا در نظر بگیرید.

در صورتی که قصد سرمایه گذاری در طلا دارید، پیشنهاد میکنم پیش بینی قیمت طلا در سال 1402 را بخوانید.

4/5 - (5 امتیاز)
سرمایه گذاری در طلا بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت راهنمای جامع خرید طلای آب شده راهنمای خرید سکه: بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟ خرید طلای دست دوم بهتر است یا سکه؟ چه موقع طلا و سکه بخریم؟ بهترین زمان خرید طلا در سال 1402 15 روش مطمئن تشخیص طلا از بدل: چگونه طلا را تشخیص دهیم؟ دلار فردایی چیست؟ همه چیز درباره معاملات فردایی طلا و ارز حباب سکه چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

آخرین مقالات مرتبط

راهنمای جامع خرید طلای آب شده

در طول تاریخ، همیشه طلا یکی از بهترین گزینه ها برای سرمایه گذاری بوده که به روش های مختلفی می توان روی طلا به سرمایه گذاری بپرداخت. یکی از بهترین روش های برای سرمایه گذاری روی طلا، خرید طلای آب شده است؛ اما نکات مهمی درباره آموزش خرید و فروش طلا آب شده وجود دارد […]

ادامه مطلب

بررسی بهترین صندوق های سرمایه گذاری در طلا

خرید و سرمایه گذاری در طلا همواره یکی از بهترین، امن ترین و البته سودآور ترین روش های سرمایه گذاری بوده که میان مردم بسیار رایج است. به طور کلی، برای خرید و سرمایه گذاری در طلا دو روش اصلی فیزیکی و غیر فیزیکی نیز وجود دارد که هر کدام به چند دسته تقسیم می […]

ادامه مطلب

راهنمای خرید سکه: بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟

قبل از خرید سکه به عنوان پس انداز یا به قصد سرمایه گذاری، باید موارد مختلفی را بررسی کنید. یکی از مزیت های سکه این است که می توانید مطابق با بودجه خود اقدام به تهیه سکه در ابعاد و قیمت های متفاوت کنید. انواع مختلف سکه در بازار وجود دارد که در این مقاله […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سرمایه گذاری در طلا بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت راهنمای جامع خرید طلای آب شده راهنمای خرید سکه: بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟ خرید طلای دست دوم بهتر است یا سکه؟ چه موقع طلا و سکه بخریم؟ بهترین زمان خرید طلا در سال 1402 15 روش مطمئن تشخیص طلا از بدل: چگونه طلا را تشخیص دهیم؟ دلار فردایی چیست؟ همه چیز درباره معاملات فردایی طلا و ارز حباب سکه چیست و چگونه آن را محاسبه کنیم؟

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.