بستن منو

استیبل کوین چیست؟

تیم تحلیل دلفین وست
10 خرداد 1402

استیبل کوین ها ارزهایی هستند که ارزش آن ‌ها با ارز های فیات، کالا یا ابزار مالی دیگر برابر است (مرتبط  یا پگ (PEG) شده است). هدف استیبل کوین ها ارائه کوینی است که سرمایه گذاران را هنگام خرید یا فروش رمز ارز ها، دچار نوسانات بالای ارزهای رمزنگاری شده، نکند؛ به عبارتی، برای خرید ارزهای دیجیتال لازم به کوینی است که ارزش آن ثابت باشد تا بتوان سرمایه خود را به آن تبدیل کرد و سپس با آن ارز دیجیتال مربوطه را خریداری کرد.

اگر بخواهیم به عنوان مثال بیت کوین خریداری کنیم و برای خرید آن، به عنوان مثال اتریوم پرداخت کنیم، چون هر دو ارز دارای نوسان بالایی است، ممکن است بخشی از سرمایه ما در این خرید، از دست برود؛ اما هنگامی که بخواهیم بیت کوین بخریم و در ازای آن به جای استفاده از اتریوم، از یک استیبل کوین مانند تتر استفاده کنیم، دیگر دچار نوسان از جانب هر دو ارز نمی شویم، زیرا قیمت یکی از آن ها ثابت است، در نتیجه خرید آسان تری خواهیم داشت.

کاربرد استیبل کوین چیست؟

اگرچه بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است، اما دارای نوسانات بالایی در قیمت خود است. به عنوان مثال، قیمت بیت کوین از اندکی کمتر از 5000 دلار در مارس 2020 به بیش از 63000 دلار در آوریل 2021 افزایش یافت و در طی دو ماه بعد تقریبا 50 درصد سقوط کرد، نوسانات می توانند شارپ باشند و اغلب کریپتوکارنسی ها بیش از 10 درصد در بازه زمانی چند ساعت حرکت می‌کنند.

تمام این نوسانات می ‌تواند برای معامله گران و تریدرها عالی باشد، اما برای سرمایه گذاران و معاملات معمولی مانند خرید های خرد، به سفته بازی ‌های مخاطره آمیز برای خریدار و فروشنده تبدیل می‌کند. در نتیجه به ارزی نیاز است که به عنوان وسیله مبادله ای عمل کند، ارزی که نسبتا ثابت بماند و به کسانی که آن را می ‌پذیرند اطمینان دهد که در کوتاه مدت قدرت خرید خود را حفظ خواهد کرد.

هدف استیبل کوین‌ها، ثابت نگه داشتن ارزش یک ارز دیجیتال به روش ‌های مختلف است به عبارتی کوین هایی هستند که برای رهایی سرمایه گذاران از نوسانات بالای محبوب ترین ارزهای رمزنگاری شده، از جمله بیت کوین (BTC) است برای خرید یا فروش دیگر ارزهای دیجیتال؛ به عبارتی، برای خرید ارزهای دیجیتال لازم به کوینی است که ارزش آن ثابت باشد تا بتوان سرمایه خود را به آن تبدیل کرد و سپس با آن ارز دیجیتال مربوطه را خریداری کرد.

انواع استیبل کوین ها

بر اساس مکانیسمی که برای تثبیت ارزش آن ‌ها وجود دارد، انواع مختلفی دارند که به معرفی آن ها می پردازیم.

 با پشتوانه فیات

اینها از رایج ترین انواع هستند. با نسبت 1:1 پشتیبانی می‌شود، به این معنی که آن را می توان با یک واحد ارز مبادله کرد. استیبل کوین های دارای پشتوانه فیات توسط ارزهای فیات مانند EUR، USD یا GBP پشتیبانی یا وثیقه می شوند. به ازای هر استیبل کوینی که وجود دارد، ارز فیات در خزانه نگهداری می شود تا از آن پشتیبانی کند. هدف ایجاد یک استیبل کوین با قیمت ثابت توسط فیات واقعی در حساب های بانکی واقعی است.

تتر

اگرچه این دسته ساده ترین است، اما متمرکزترین آن نیز می باشد. یک نهاد مرکزی به عنوان نگهبان ذخیره فیات عمل می کند و صدور توکن های دارای پشتوانه فیات و دریافت فیات های جدید را مدیریت می کند. استیبل کوین های دارای وثیقه فیات، مانند USDT، دلار آمریکا را به عنوان وثیقه ای که ارزش آن را تضمین می کند، در نظر می گیرد.

فواید

ساختار استیبل کوین های با پشتوانه فیات ساده است.

فیات پایدار در نظر گرفته می شود که نوسانات کم را تضمین می کند.

معایب

ساختار متمرکز فضا را برای هک و ورشکستگی باز می کند.

باید به صادرکننده سکه و سازمان متمرکزی که ذخایر را در اختیار دارد اعتماد کنید.

دارای مقررات مربوط به خود است.

با پشتوانه ارز دیجیتال

این دسته درست مانند یک استیبل کوین با پشتوانه فیات عمل می‌کند. اما به جای استفاده از فیات به‌ عنوان وثیقه، ارزهای دیجیتال به ‌عنوان وثیقه قفل می‌شوند.

استیبل کوین دای

از آنجایی که ارزهای رمزنگاری شده به عنوان پشتوانه ممکن است نوسانات زیادی داشته باشند، چنین استیبل کوین‌هایی دارای وثیقه بیشتر از حد لازم هستند؛ بدین معنا که مقدار بیشتری رمز ارز برای تولید مقدار کمتری از استیبل کوین به وثیقه گذاشته می‌شود. به عنوان مثال، استیبل کوین Dai MakerDAO (DAI) به دلار آمریکا متصل است اما توسط اتریوم (ETH) و سایر ارزهای رمزپایه به ارزش 150 درصد از استیبل کوین DAI در گردش پشتیبانی می‌شود.

فواید

غیرمتمرکز است، زیرا مبتنی بر بلاک چین است.

به مدیریت نیازی ندارد

به مقررات نیاز نیست.

معایب

ساختار استیبل کوین با پشتوانه رمزنگاری پیچیده تر است.

دیجیتال وثیقه شده که ممکن دچار نوسانات شدید شود.

استیبل کوین های الگوریتمی

استیبل کوین بدون پشتوانه که طور کامل غیرمتمرکز اند که با الگوریتم‌ های مشخص شده سعی می‌کنند تا ارزش خود را پایدار نگه دارند. استیبل کوین‌های الگوریتمی به ‌وسیله یک الگوریتم و بر اساس  عرضه تقاضای بازار تنظیم می‌شود. بر اساس تغییرات عرضه تقاضا در زمان حال، الگوریتم استیبل کوین‌ها را می ‌سوزاند و یا کوین‌های جدید صادر می‌کند. برای جلوگیری از کاهش یا افزایش قیمت یک استیبل کوین ( بالاتر یا پایین تر از 1 دلار ) ، الگوریتم‌ ها، براساس عرضه و تقاضا تنظیم می‌ شوند.

استیبل کوین الگوریتمی

زمانی که تقاضای زیادی برای یک استیبل کوین وجود داشته باشد، قیمت آن افزایش می یابد، الگوریتم ها با افزایش عرضه و صدور کوین ها جدید، قیمت آن دارایی کاهش می یابد تا دوباره به 1 دلار برسد؛ زمانی که عرضه زیادی برای یک استیبل کوین وجود داشته باشد، قیمت آن کاهش می یابد، الگوریتم ها با کاهش عرضه و سوزاندن کوین ها ، قیمت آن دارایی افزایش می یابد تا دوباره به 1 دلار برسد.

فواید

غیر متمرکز، زیرا مبتنی بر بلاک چین است و نیازی به وثیقه نیست.

استفاده از قراردادهای هوشمند برای ایجاد یک سیستم قابل اعتماد.

معایب

مکانیزم پیچیده تر از هر نوع استیبل کوین دیگر.

پاسخگویی به تقاضای بالا همیشه تضمین شده نیست.

مکانیسم‌های پینگ‌سازی شکست‌خورده (Terra UST)

استیبل کوین های دارای پشتوانه کالا

برخلاف یک استیبل کوین الگوریتمی، استیبل کوین های دارای پشتوانه کالا توسط دارایی هایی مانند فلزات گران ‌بها وثیقه می‌شوند. رایج ترین کالایی که برای حمایت از این استیبل کوین ها استفاده می شود طلا است، مانند Daxos Gold و Kitco Gold. اما در موارد دیگر، استیبل کوین‌ها توسط املاک، نفت یا سایر فلزات گران‌ بها پشتیبانی می‌شوند. این نوع استیبل کوین‌ها باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران به ‌راحتی و بدون نیاز به جایی برای نگهداری کالاها، کالاها را معامله و در آن ‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

تترگلد

فواید

قیمت کالاها نسبتاً ثابت است.

توکن سازی کالاها نقدینگی بیشتری را به بازار می آورد.

معایب

متمرکز است، که خطر هک های احتمالی را افزایش می دهد.

برای اطمینان از صحت آن باید یک فرآیند حسابرسی انجام شود.

استیبل کوین چگونه کار می کند؟

استیبل کوین ها سعی می کنند ارزش بازار خود را به یک مرجع خارجی، ((معمولا یک ارز فیات (1دلار))، متصل کنند. آن ‌ها به عنوان یک وسیله مبادله مفیدتر از ارزهای دیجیتال با نوسان بیشتر هستند. استیبل کوین ها ممکن است به ارزی مانند دلار آمریکا یا به قیمت کالایی مانند طلا متصل شوند یا از الگوریتمی برای کنترل عرضه استفاده کنند.

قوانین

در اکتبر 2021، سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار (IOSCO) گفت که استیبل کوین ها باید به عنوان زیرساخت بازار مالی در کنار سیستم های پرداخت تنظیم شوند. قوانین پیشنهادی بر روی آن هایی تمرکز می‌کند که از نظر رگولاتورها، از نظر سیستمی مهم هستند؛ آن هایی که پتانسیل ایجاد اختلال در تراکنش‌های پرداخت و تسویه را دارند.

علاوه بر این، سیاستمداران خواستار درخواست هایی برای مقررات سخت گیرانه تر شده اند. به عنوان مثال، در سپتامبر 2021، سناتور سینتیا لومیس (R-Wyoming) خواستار ممیزی منظم صادرکنندگان استیبل کوین شد، در حالی که دیگران از مقررات بانکی برای این بخش حمایت کردند.

بهترین استیبل کوین کدام است؟

محبوب ترین و بزرگترین استیبل کوین بر اساس ارزش بازار، تتر (USDT) است. به دلار آمریکا با نسبت 1:1 متصل شده است. طبق گفته Tether، هر زمان که ارزهای جدید USDT را صادر می کند، همان مقدار دلار را به ذخایر خود اختصاص می دهد، بنابراین اطمینان حاصل می کند که USDT به طور کامل توسط پول نقد و معادل نقدی آن پشتیبانی می شود. همچنین به طور مداوم در پنج ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد. می‌توانید Tether را در اکثر صرافی ‌های رمزنگاری بزرگ، از جمله Kraken، Binance و Coinbase پیدا کنید.

بعد از تتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • USD Coin (USDC)
  • Binance USD (BUSD)
  • Dai (DAI)
  • TrueUSD (TUSD)

جمع بندی

به طور خلاصه می توان استیبل کوین را اینگونه تعریف کرد:

استیبل کوین ها به عنوان یک وسیله برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می شود. ارزش استیبل کوین ها ممکن است با ارزی مانند دلار آمریکا یا با قیمت کالایی مانند طلا برابر (پگ – PEG) باشد. ثبات قیمت استیبل کوین ها، عرضه را با وثیقه یا از طریق فرمول های الگوریتمی، کنترل می کنند؛ در نتیجه قیمت آن ها ثابت می ماند. با توجه به رشد بازار و پتانسیل استیبل کوین ها برای تاثیرگذاری بر سیستم مالی، همچنان توسط دولت ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. استیبل کوین ها سبب می شوند که بدون نگرانی از نوسانات شدید، ارز فیات خود را به ارز دیجیتال مورد نظر تبدیل کنید؛ بنابراین، برای ورود به بازار ارز های دیجیتال به آن ها نیاز خواهید داشت. اکثر استیبل کوین های معروف در بیشتر صرافی های خارجی و حتی ایرانی لیست شده اند؛ در نتیجه، برای خرید آن ها به چالش خاصی بر نمی خورید.

چقدر مفید بود؟
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزارهای ترید ارز دیجیتال در سال 2023 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

آخرین مقالات مرتبط

میم کوین چیست؟

ارز های دیجیتال یا رمزارز ها راه خود را از سال 2008 با بیت کوین آغاز کردند که هدف آن وسیله ای برای مبادله همتا به همتا (فرد به فرد) و بدون واسطه بین طرفین بود؛ اما رفته رفته شاهد ورود رمزارز های دیگر به بازار بودیم که خیلی از آن ها دارای اهداف و […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد)

درباره پرایس اکشن ict چه می­‌دانید؟ اگر دوست دارید سرمایه­‌گذاری‌­ها و معاملات خود را با روش‌­های بهتری مدیریت کنید، یکی از سبک‌ هایی که باید درباره آن بدانید، سبک معاملاتی ict است. در این مقاله می­خواهیم شما را با این روش جذاب و کاربردی آشنا کنیم. ابتدا در مورد مفهوم پرایس اکشن صحبت میکنیم و […]

ادامه مطلب

کریپتوکارنسی چیست؟

ارز شامل سکه و اسکناس های کاغذی می ‌شود که توسط دولت ها تولید و توزیع شده تا در چرخه اقتصاد گردش داشته باشد و آن به عنوان وسیله ای برای پرداخت هزینه کالا و خدمات استفاده می شود؛ به این نوع ارز ها، ارز فیات گویند. با پیشرفت تکنولوژی نوع دیگری از ارز ها […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزارهای ترید ارز دیجیتال در سال 2023 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.