بستن منو

بورس انرژی چیست؟

hadise pourfard
5 شهریور 1403

بازار بورس یا همان بازار سهام را می توان یکی از بازارهای مالی کشور دانست که کمتر کسی است که نام آن را نشنیده باشد. در این بازار به خرید و فروش سهام در بورس شرکت های مختلف پرداخته می شود و افراد می توانند از این طریق به سرمایه گذاری در شرکت ها به جهت کسب سود بپردازند.

از طرفی دیگر، شرکت ها نیز با سرمایه جمع آوری شده می توانند برای رشد و پیشرفت خود استفاده کنند. بازار بورس در ایران به 4 دسته تقسیم می شود که در میان این 4 دسته (بازار بورس، بازار فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی)، بازار بورس اوراق بهادار را می توان قدیمی ترین و شناخته شده ترین آن ها و بازار بورس انرژی را می توان جدیدترین و نوپا ترین آن ها دانست. در این مقاله همراه ما باشید که قصد داریم به معرفی بازار بورس انرژی چیست در آموزش بورس بپردازیم.

بورس انرژی چیست?

همان طور که می دانید، ایران از کشورهای تولید کننده محصولات نفتی و گازی می باشد که اقتصاد آن وابستگی بالایی نسبت به چنین محصولاتی دارد. این موضوع سبب شذ که ایجاد یک بازار تخصصی در زمینه انرژوی که دارای شفافیت باشد، حس شود.

در پاسخ به این سوال که بورس انرژی چیست در مبحث بورس چیست، باید بگوییم که بورس انرژی به عنوان چهارمین بازار اصلی به بورس در سال 1391 اضافه و فعالیت خود را شروع کرد. این بورس را می توان نوعی از بورس کالا دانست؛ زیرا در این بازار می توان کالاهای حامل انرژی از جمله زغال سنگ، نفت، گاز و اوراق بهادرهای مبتی بر آن ها را معامله کرد.

بورس انرژی

موضوع فعالیت شرکت بورس انرژی

اگر اساسنامه شرکت بورس انرژی ایران مطالعه کرده باشید، به موضوع فعالیت آن به طور کامل اشاره شده است. با این حال، مهم ‌ترین فعالیت‌ه ای این شرکت عبارت انداز:

  • مطابق قانون و مقررات، تشکیل و مدیریت بورس انرژی‌ که اشخاص ایرانی و غیر ایرانی (احراز هویت شده) بتوانند به معامله کالاها و اوراق بهادارهای مبتنی بر حامل های انرژی (پذیرفته شده در این بازار) بپردازند.
  • کالاها و اوراق بهادارهای پذیرفته باید مطابق با قوانین و مقررات باشد.
  • ایجاد شرایط منصفانه و شفاف برای انجام معاملات برای تمامی فعالان این بازار.
  • همکاری و هماهنگی با نهادهای مالی، شرکت‌ها و سازمان‌ های مربوطه از جمله شرکت‌ سپرده ‌گذاری مرکزی اوراق بهادار به جهت سهولت در اجرای معاملات.

سایر فعالیت‌های شرکت بورس انرژی

سایر فعالیت های آن به شرح زیر است:

  • تحقیق و اجرای طرح های آموزشی به جهت افزایش دانش سرمایه گذاران برای فعالیت در بازار بورس انرژی.
  • همکاری با دیگر بازارهای بورسی داخل ایران و همچنین با بورس های کشورهای دیگر به جهت توسعه، پیشرفت و اجرای معاملات براساس استاندارد های صحیح و بین المللی.
  • نظارت بر عرضه کنندگان و شرکت های ارائه دهنده محصولات انرژی در بازار.
  • نظارت بر اجرای صحیح معاملات.

انواع بازار بورس انرژی

بازار بورس انرژی به 3 دسته تقسیم می شود که عبارت انداز:

  1. بازار مشتقه
  2. بازار فیزیکی
  3. بازار فرعی

1. بازار مشتقه

بازار مشتقه که از سه تابلوهای قرارداد سلف موازی استاندارد، قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله تشکیل شده است. در این بازار می توان به به خرید و فروش اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای پذیرفته ‌شد‌ه پرداخت.

2. بازار فیزیکی

بازار فیزیکی که از تابلوهای برق، نفت، گاز و سایر حامل های انرژی تشکیل شده است. در این بازار می توان به به خرید و فروش کالاهای پذیرفته ‌شد‌ه در بورس پرداخت.

3. بازار فرعی

بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله که از گواهی بهترین صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله و اوراق گواهی ظرفیت تشکیل شده است. در این بازار می توان به به خرید و فروش کالاهای تک محموله ای پرداخت.

انواع بازار بورس

کالاهای قابل معامله در بورس انرژی

همان طور که باید تاکنون متوجه شده باشید، کالاهای قابل معامله در بورس انرژی باید حامل های انرژی از جمله نفت، گاز، برق، زغال سنگ و….. یا اوراق بهادارهای که مبتنی بر آن ها باشند. برخی از مهم ترین کالاهای قابل معامله عبارت انداز:

  • انواع حالت های نفت خام
  • گازهای طبیعی
  • انواع گازوئیل
  • نفت کوره و مازوت
  • انواع بنزین
  • و….

چگونگی فعالیت در بورس انرژی ایران

برای فعالیت در بازار بورس انرژی باید شرایط از پیش تعیین شده آن را داشت. سرمایه گذاران ابتدا باید نسبت به دریافت کد معاملاتی مخصوص فعالیت در این بازار اقدام کنند و سپس به انجام معامله در این بازار بپردازند.

برای دریافت کد معاملاتی باید به یکی از کارگزاری‌ های بورسی که مجوز فعالیت در بورس انرژی را دارد، مراجعه و ثبت نام کرد. سپس با ورود به پلتفرم معاملاتی مربوطه می توان به انجام معامله پرداخت.

مزایای پذیرش و معامله در بورس انرژی

بورس انرژی همانند سایر بازارهای مالی دارای مزایای خاص خودش می باشد که در ادامه به شرح برخی از مهم ترین های آن می پردازیم.

  • معاف از مالیات
  • کاهش ریسک‌ های معاملاتی
  • تامین کالاهای مورد نیاز مصرف کننده
  • پوشش ریسک و تامین مالی عرضه ‎کنندگان کالاها
  • تضمین باکیفیت بودن کالاهای مورد معامله
  • کاهش هزینه‌ های معاملاتی
  • نظارت بر اجرا صحیح معاملات
  • و….

کارمزد و ساعت معاملات در بورس انرژی

طبق قانون، تمامی معاملات انجام شده در بورس انرژی شامل کارمزد خواهند بود. کارمزد معاملات، طبق آخرین مصوبه بازار به شرح زیر است:

شرحکارمزد خریدسقف کارمزد خرید(ریال)کارمزد فروشسقف کارمزد فروش(ریال)
شرکت بورس انرژی0.04 %100 میلیون0.04 %100 میلیون
شرکت سپرده سرمایه گذاری0.025 %100 میلیون0.025 %100 میلیون
شرکت مدیریت فناوری0.015%100 میلیون0.015%100 میلیون
سازمان بورس و اوراق بهادر0.032 %80 میلیون0.048 %120 میلیون
شرکت کارگزاری0.15 %100 میلیون0.15 %100 میلیون
جمع0.262 %480 میلیون0.262 %520 میلیون

سایت شرکت بورس انرژِی

اگر به دنبال کسب اطلاعات دقیق و به‌روز می باشید، می توانید به سایت رمسی شرکت بورس انرژی ایران مراجعه کنید که آدرس آن “www.irenex.ir” است.

شرکت بورس انرژِی

سخن اخر

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، بازار بورس ایران به 4 بازار تقسیم می شود که بازار بورس انرژی به عنوان چهارمین بازار بورس کشور شناخته شده و از سه بازار (فیزیکی، مشتقه و فرعی) تشکیل می شود. حوزه فعالیت این بازار مربوطه به معاملات حامل‌ های انرژی می شود.

برای فعالیت در این بازار باید کد معاملاتی مخصوص آن را از کارگزاری داری مجوز دریافت کرد؛ اما دقت داشته باشید که مشتریان حقیقی نمی توانند در بازار فیزیکی فعالیت کنند (این بازار برای اشخاص حقوقی است).

 «سوالات متداول »

  • بورس انرژی چیست؟

 یکی از انواع بازارهای بورس می باشد که در آن می توان کالاهای حامل انرژی از جمله زغال سنگ، نفت، گاز و اوراق بهادرهای مبتی بر آن ها را معامله کرد.

  • بورس انرژی در چه سالی تاسیس شد؟

در سال 1391 تاسیس و فعالیت خود را شروع کرد.

  • بورس‌ انرژی چند بازار زیر شاخه دارد؟

دارای 3 بازار اصلی به نام بازار فیزیکی، بازار مشتقه و بازار فرعی می باشد.

  • آیا برای انجام معامله در بورس‌ انرژی به دریافت کد معاملاتی جداگانه نیاز است؟

برای انجام معامله باید ابتدا کد معاملاتی مخصوص این بازار را از طریق کارگزاری دارای مجوز اقدام کرد.

چقدر مفید بود؟
آموزش بورس بورس چیست؟ معرفی انواع بازارهای بورسی در ایران آموزش ثبت نام در سجام و احراز هویت غیرحضوری بهترین کارگزاری بورس در ایران کدام است؟ سبد گردانی در بورس چیست؟ قرارداد اختیار معامله در بورس چیست؟ شاخص کل و شاخص کل هم وزن در بورس چیست؟ خرید پله ای در بورس چیست؟ آموزش رایگان فیلترنویسی در بورس تهران بهترین صندوق های سرمایه گذاری با سود بالا کدامند؟ کارگزار ناظر کیست و چگونه میتوانیم آن را تغییر دهیم؟ آموزش تحلیل فاندامنتال بورس افزایش سرمایه و انواع روش های آن صورت های مالی و انواع آن آموزش سایت TSETMC دیده بان بورس آموزش سایت ره آورد 365 مهمترین اصطلاحات بازار بورس

آخرین مقالات مرتبط

قرارداد آتی سبد سهام و نحوه معامله قرارداد آتی سهام

بازار بورس را می توان بزرگ ترین بازار مالی هر کشور دانست که فعالیت و سرمایه گذاری درست و دقیق در آن می تواند سبب ثروت آفرینی برای سرمایه گذاران شود. بسیاری از افرادی فکر می کنند که صرفا در آموزش بورس می توان به خرید و فروش سهام یا صندوق های بورسی پرداخت، اما […]

ادامه مطلب

اوراق مشارکت چیست و معرفی انواع آن

اگر از علاقه مندان به بازارهای مالی و سرمایه گذاری می باشید، حتما تاکنون نام اوراق مشارکت را شنیده اید. یکی از انواع روش های سرمایه گذاری است که می توان از آن استفاده کرد؛ اما قبل از استفاده بهتر است که اطلاعی را درمورد آن کسب کرد. به عنوان مثال، باید بدانیم که اصلا […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش بورس بورس چیست؟ معرفی انواع بازارهای بورسی در ایران آموزش ثبت نام در سجام و احراز هویت غیرحضوری بهترین کارگزاری بورس در ایران کدام است؟ سبد گردانی در بورس چیست؟ قرارداد اختیار معامله در بورس چیست؟ شاخص کل و شاخص کل هم وزن در بورس چیست؟ خرید پله ای در بورس چیست؟ آموزش رایگان فیلترنویسی در بورس تهران بهترین صندوق های سرمایه گذاری با سود بالا کدامند؟ کارگزار ناظر کیست و چگونه میتوانیم آن را تغییر دهیم؟ آموزش تحلیل فاندامنتال بورس افزایش سرمایه و انواع روش های آن صورت های مالی و انواع آن آموزش سایت TSETMC دیده بان بورس آموزش سایت ره آورد 365 مهمترین اصطلاحات بازار بورس

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.