بستن منو

لیکویید شدن ارز دیجیتال چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

hadise pourfard
21 مهر 1403

بازار کریپتو همواره به نوسانات بزرگی که دارد، معروف است؛ اما همین نوسانات بزرگ است که ریسک فعالیت در بازار کریپتو به ویژه بازار فیوچرز و مارجین را افزایش داده است. فعالین بازار فیوچرز و مارجین به دلیل اینکه از اهرم استفاده می کنند، ریسک های بیشتری را حین نوسانات بازار تجربه خواهند کرد که ممکن است آن ها را تا پای لیکویید شدن یا همان صفر شدن حساب ببرد. اگر شما نیز از علاقه مندان به بازار فیوچرز و مارجین هستید، پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و با مفهوم لیکوئید شدن آشنا شوید.

لیکویید شدن چیست؟

لیکوئید شدن یکی از رایج ترین مفاهیم ارزهای دیجیتال در میان فعالین بازار فیوچرز و آموزش ترید است که به بسته شدن اجباری و خودکار یک موقعیت معاملاتی به دلیل اینکه سرمایه کافی برای باز نگه‌ داشتن آن موقعیت وجود ندارد، گفته می شود. درواقع، زمانی که ضرر یک موقعیت معاملاتی برابر با میزان سرمایه معامله گر شود، صرافی به صورت خودکار اقدام به بستن موقعیت معاملاتی معامله گر می کند.

به عنوان مثال، یک معامله گر قصد انجام یک معامله لانگ در بازار فیوچرز را با لوریج 5 بر روی نماد سولانا را دارد و در صورتی که قیمت سولانا، 20% کاهش یابد، این معامله 100% وارد ضرر می شود که در این شرایط صرافی موقعیت معاملاتی مذکور را می بندد.

لیکوئید شدن

لیکوئید شدن چگونه رخ می‌دهد؟

همان طور که گفته شد، لیکوئید شدن در زمانی رخ می هد که یک صرافی مانند صرافی غیر متمرکز به طور خودکار موقعیت ضررده معامله ‌گر را می بندد؛ زیرا معامله گر دیگر سرمایه ای ندارد که بتواند ضرر خود را پوشش دهد. زمانی که معامله گر به نزدیکی لیکویید شدن برسد، با پیام مارجین کال مواجه خواهد شد؛ این پیام بدین معنی است که شخص معامله گر باید مبلغی را حساب خود واریز کند تا از لیکوئید شدن موقعیت های معاملاتی خود جلوگیری کند.

لیکویید شدن باتوجه به میزان سرمایه لوریج استفاده شده در معامله متفاوت است و احتمال لیکوئید شدن در موقعیت هایی که با لوریج (اهرم) بالایی باز شده اند، بیشتر است.

در ادامه یک مثالی را بررسی می کنیم:

فرض کنید که یک معامله گر با هزار دلار، یک معامله لانگ با اهرم 10 بر روی دوج کوین باز کرده است. در واقع، می توان گفت که باتوجه به میزان سرمایه و لوریج، ارزش معامله لانگ باز شده برابر با 10 هزار دلار می باشد. در صورتی که قیمت دوج کوین، 10% کاهش یابد، ارزش معامله لانگ به 9 هزار دلار می رسد (10 درصد هزار دلار برابر با 100 دلار می باشد و باید در لوریج 10 ضرب شود که معادل با هزار دلار می شود).

اگر نزول قیمت ادامه پیدا کند و یان معامله لانگ بیش از این مقدار شود، ضرر معامله بیشتر از سرمایه اصلی معامله گر می شود؛ در نتیجه، صرافی این معامله را بسته و سرمایه اولیه هزار دلاری معامله گر از بین خواهد رفت.

لیکوئید قیمتی چیست؟محاسبه قیمت لیکویید شدن

لیکویید قیمتی در واقع قیمتی است که اگر قیمت بازار به آن برسد، موقعیت معامله به طور خودکار بسته خواهد شد. لیکوئید قیمتی براساس پارامترهای زیر محاسبه می شود:

  • اهرم استفاده شده
  • نرخ حاشیه نگهداری
  • قیمت ارز دیجیتال  که بر روی آن معامله انجام شده
  • مانده حساب معامله گر

لازم به محاسبه لیکوئید قیمتی نیست؛ در واقع، صرافی ‌ها، لیکویید قیمتی را محاسبه و آن را به معامله گر نمایش می دهند. این قیمت ممکن است که میانگینی از چند صرافی باشد.

لیکویید شدن در فیوچرز

روش ‌های جلوگیری از لیکوئید شدن

روش های مختلف و متفاوتی برای جلوگیری از لیکویید شدن در فیوچرز وجود دارد که در ادامه به شرح مهم ترین های آن می پردازیم:

داشتن استراتژِی معاملاتی

اگر از معامله گران موفق بپرسید، حتما به شما می گویند که داشتن استراتژی معاملاتی از مهم ترین موارد برای جلوگیری از لیکوید شدن در فیوچرز است. معامله گری که یک استراتژی ثابت و واضح داشته باشد، به طور دقیق می داند که باید چگونه وارد و چگونه از معامله خارج شود. در واقع، استراتژی ثابت به معامله گر کمک می کند که از مسیر معامله خود خارج نشود و از هیجانات بازار دور باشد.

درحال حاضر استراتژی های زیادی نیز وجود دارد که هر معامله گر باید با توجه به شخصیت خود، مناسب ترین استراتژی را انتخاب کند.

وارد نکردن کل سرمایه خود به بازار

یک معامله گر نباید هیچ گاه تمام سرمایه خود را وارد بازار و از آن بدتر وارد یک معامله کند. در واقع، معامله گران باید با بخشی از سرمایه خود به معامله گری بپردازند تا اگر به هر دلیلی معاملات آن ها با ضرر همراه شد، تمام سرمایه خود را از دست ندهند.

استفاده کردن از اهرم پایین (lower leverage)

استفاده از اهرم بالا در بازار فیوچرز در بین معامله گران رایج است، زیرا درآمد و سودآوری معامله گران را افزایش می دهد؛ اما توجه به این نکته نیز ضروری است که اهرم همان طور که می تواند سود آوری را افزایش دهد، ضررها را نیز به همان میزان می تواند افزایش دهد. از طرفی، با توجه به اینکه نوسان در این بازار بسیار زیاد است، استفاده از اهرم پایین می تواند منطقی تر باشد و از لیکوئید شدن جلوگیری کند.

جلوگیری از لیکوئید شدن

استفاده کردن از حد ضرر و حد سود

هیچ معامله ای نباید بدون مشخص بودن حدضرر و حدسود آن انجام شود. حد سود و حد ضرر یعنی جایی که اگر قیمت به آن برسد، معامله به طور خودکار بسته می شود. زمانی که قیمت به حد ضرر خود برسد، معامله بسته می شود تا از ضرر بیشتر جلوگیری کند و زمانی که قیمت به حد سود خود می رسد، معامله بسته می شود تا سود کسب شده نقد شود.

حد ضرر باعث کنترل و محدود شدن ضررها می شود که نقش مهمی در لیکوئید نشدن دارد. از طرفی دیگر، حد سود باعث می شود که معاملات با سود خوب و به موقع بسته شوند؛ زیرا اگر معامله در زمان مناسب بسته نشود، ممکن است که تغییر روند رخ دهد و یک معامله سودده به معامله ضررده تبدیل شود.

تفاوت لیکوئید شدن و لیکوئیدیتی

این دو اصطلاح شاید نزدیک بهم باشند؛ اما مفهوم آن ها با یکدیگر متفاوت است. همان طور که گفته شد، لیکویید شدن یعنی از دست رفتن سرمایه یک معامله گر در معاملات خود است که در طول مقاله نیز به آن اشاره شد. لیکوئیدیتی به معنی نقدینگی یک ارز یا صرافی می باشد. به‌ عنوان مثال، بیت کوین که به عنوان بزرگ ترین ارز دیجیتال جهان شناخته می شود، نقدینگی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر ارزها دارد.

از طرفی دیگر، صرافی بایننس که به عنوان بزرگ ترین صرافی ارزدیجیتال جهان شناخته می شود، دارای بیشترین نقدینگی میان تمامی صرافی ها می باشد که این نقدینگی بالا باعث جذب کاربران بیشتر شده است. درحال حاضر، صرافی بایننس بیشترین کاربر را میان تمامی صرافی ها دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد تا شما را با لیکوئید شدن آشنا کنیم که یکی از مهم ترین و البته تلخ ترین مفاهیم بازار ارزهای دیجیتال می باشد. همان طور که گفته شد، لیکویید شدن مربوط به بازار فیوچرز است. اگر معامله گر حین انجام معامله به آن توجه نکند، ممکن است که با ضررهای بزرگی مواجه شود و سرمایه خود را به طور کامل از دست بدهد.

5/5 - (1 امتیاز)
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزار های ترید ارز دیجیتال در سال 2024 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

آخرین مقالات مرتبط

معاملات اسکالپینگ (Scalping) چیست؟ چگونه کار می‌کند؟

در تحلیل تکنیکال، روش ها و استراتژی های معاملاتی بسیار متنوعی وجود دارد که یکی از بهترین های آن اسکالیپنگ است. به طور کلی، اسکالپینگ به معنای کسب سود از نوسانات کوتاه مدت بازار است و در اکثر بازارهای مالی از جمله فارکس و ارزدیجیتال و آموزش ترید کاربرد دارد؛ اما استفاده درست از آن […]

ادامه مطلب

معامله فیوچرز در ارز دیجیتال چیست؟ انواع معاملات فیوچرز

بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر بازار اسپات، دارای بازار فیوچرز نیز می باشد که در آن معامله گران می توانند به صورت دو طرفه به انجام معامله بپردازند؛ به عبارتی، علاوه بر انجام معامله خرید، می توانند معامله فروش باز کنند و از کاهش قیمت ها سود کسب کنند. همچنین، هنگام انجام معاملات خود می […]

ادامه مطلب

مفهوم استاپ هانتینگ (Stop hunting) در معاملات چیست؟ چگونه اتفاق می افتد؟

استاپ هانتینگ به عنوان یکی از مهم ترین مفاهیم و استراتژی های معاملاتی پرتکرار است که در اکثر بازارهای مالی از جمله بورس، فارکس و ارزدیجیتال کاربرد دارد؛ اما بسیاری از معامله گران با آن آشنا نمی باشند. آشنایی با استاپ هانتیگ می تواند به شما در انجام معاملات بهتر کمک شایانی کند. در نتیجه، […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزار های ترید ارز دیجیتال در سال 2024 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.