بستن منو

مفهوم استاپ هانتینگ (Stop hunting) در معاملات چیست؟ چگونه اتفاق می افتد؟

hadise pourfard
23 مهر 1403

استاپ هانتینگ به عنوان یکی از مهم ترین مفاهیم و استراتژی های معاملاتی پرتکرار است که در اکثر بازارهای مالی از جمله بورس، فارکس و ارزدیجیتال کاربرد دارد؛ اما بسیاری از معامله گران با آن آشنا نمی باشند. آشنایی با استاپ هانتیگ می تواند به شما در انجام معاملات بهتر کمک شایانی کند. در نتیجه، اگر شما نیز علاقه مند به آشنایی با آن  در حوزه آموزش ارز دیجیتال می باشید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

استاپ هانتینگ چیست?

استاپ هانتینگ در لغت به معنای شکار حد ضرر است. استاپ هانتینگ در زمانی اتفاق می افتد که یک معامله باز شود، اما قیمت ابتدا با یک سایه (شادو)، حدضرر آن معامله را فعال و سپس به سمت حد سود حرکت می کند. اکثر معامله گران این اتفاق را نیز تجربه کرده اند و معمولا بعد از این اتفاق احساس خشم، نا امیدی و عصبانیت به سراغ آن ها می آید؛ زیرا همواره این سوال را از خود می پرسند که تحلیل ما درست بود و قیمت در جهت تحلیل پیش رفت؛ اما چرا حد ضرر ما فعال شد؟! معامله گران بقدری این سوال را از خود می پرسند و به آن فکر می کنند که ذهن آن ها درگیر احساسات منفی شده و به طور کامل از منطق دور می شوند.

در ادامه به بررسی نحوه تشکیل استاپ هانتینگ می پردازیم.

استاپ هانتینگ

استاپ هانت چگونه اتفاق می‌افتد؟

همان طور که گفته شد، استاپ هانتینگ یک اتفاق پرتکرار در بازارهای مالی است و معمولا این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که بازیگران بزرگ بازار ( بانک ها و موسسات کالی برگ) قصد ورود به بازار را دارند.

به طور کلی، معامله گران در بازارهاب مالی به دوگروه معامله گران خرد و کلان تقسیم می شوند. معامله گران خرد را می توان معامله گران شخصی مانند من و شما درنظر گرفت و معامله گران کلان نیز همان بازیگران بزرگ بازار می باشند.

بازیگران بزرگ با سرمایه های بسیار بزرگی به معامله گری می پردازند و برای اجرای معاملات آن ها به نقدیندگی زیادی نیاز است. در نتیجه، بازیگران بزرگ باید قیمت را به سمتی ببرند که نقدینگی بالایی در آنجا جمع شده است.

به نظر شما بیشترین نقدینگی در کجا جمع می شود که هدف بازیگران بزرگ است؟!

در پاسخ به این سوال می توان گفت یکی از جاهایی که بیشترین نقدیندگی را دارد، همان جایی است که حدضرر معامله گران خرد قرار گرفته است. زمانی که قیمت به محدوده حدضرر معامله گران خرد رسید، با فعال شدن حد ضرر آن ها، نقدینگی لازم برای بازیگران بزرگ مهیا و معامله آن ها نیز فعال می شود. این فرایند به استاپ هانتینگ معروف بوده و در بازارهای مالی به ویژه بازار فارکس رایج است. در صورتی که معامله گران خرد به آن توجه نکنند، ممکن است ضررهای بزرگی را متحمل شوند.

چگونه Stop Hunting را شناسایی کنیم؟

برای شناسایی استاپ هانتینگ می توانید از موارد زیر استفاده کنید:

1. توجه به نقدینگی بازار

توجه به نقدینگی بازار یکی از روش های شناسایی استاپ هانتینگ است. حجم بازار یا همان نقدینگی می تواند به شما در شناسایی وضعیت کلی بازار کمک کند.

به طور کلی، در زمان هایی که نقدینگی بازار در سطح پایینی باشد، به راحتی بازیگران بزرگ بازار می توانند با حجم کمتری نسبت به قبل وارد بازار شده و آن را به طور کامل در دست بگیرند. در چنین شرایطی، احتمال ایجاد نوسان های سنگین و استاپ هانتینگ بیشتر می شود.

2. توجه به نواحی حمایت و مقاومت آشکار

نواحی حمایت و مقاومت آشکار یکی از بهترین محدوده های قیمتی برای رخ دادن استاپ هانتینگ است. معمولا بسیاری از معامله گران خرد و تازه کار با نواحی های حمایتی و مقاومتی معامله می کنند و حد ضرر خود را در پشت این نواحی قرار می دهند. در چنین نواحی که پشت آن ها حدضرر معامله گران زیادی قرار گرفته است، احتمال اینکه استاپ هانتینگ رخ دهد، بسیار زیاد است.

3. تعیین درست حد ضرر

اگر معامله‌ گران، حد ضرر خود در نواحی خوبی قرار ندهند، ضررهای زیادی را به خاطر استاپ هانت‌ متحمل خواهند شد. معامله گران باید حد ضرر خود را در نواحی نزدیک به نقطه ورود ویا پشت نواحی قرار ندهند؛ زیرا احتمال استاپ هانتینگ بسیار بالا است. معامله گران باید به کمک روش ها و استراتژی های مختلف، حدضرر خود را بهینه کرده و آن را در بهترین نقطه قرار دهند.

4. اندیکاتور نقدینگی و استاپ هانت

یکی دیگر از ابزارها برای شناسایی استاپ هانتینگ، استفاده از اندیکاتور نقدینگی و استاپ هانت است. انواع اندیکاتورها برای شناسایی نقدینگی نیز وجود دارد که هر کدام به روش خاصی نقدینگی را شناسایی می کنند. معامله گران می توانند به طور دلخواه یکی از این اندیکاتورها را انتخاب و از آن استفاده کنند. دو مورد از بهترین اندیکاتورهای نقدینگی و استاپ هانت که می توانید آن ها در سایت تریدینگ ویو و در قسمت اندیکاتورها جستجو کنسد، Liquidity pool و Stop Hunt نام دارد.

ناحیه برخورد استاپ هانتینگ

چگونه در دام استاپ هانتینگ نیوفتیم؟

حال که متوجه شدیم استاپ هانتینگ چقدر مهم است، برای اینکه در دام آن نیوفتیم، می توانیم از راه کار های زیر استفاده کنیم:

1. رسم صحیح نواحی حمایت و مقاومت

همان طور که گفته شد، نواحی مقاومتی و حمایتی یکی از محدوده های مهم برای رخ دادن استاپ هانتینگ است. اگر این نواحی مهم اشتباه رسم شوند، ممکن است که معامله در جای اشتباهی باز شود، حدضرر در جای اشتباهی قرار گیرد، احتمال استاپ هانت بیشتر شود و… .

2. ترید نکردن بر اساس سطوح حمایت و مقاومت کلاسیک

سطوح حمایت و مقاومت کلاسیک به دلیل اینکه از ابتدایی ترین مفاهیم تحلیل تکنیکال است، بسیاری از معامله گران تازه کار از آن ها استفاده می کنند و حدضرر خود را در پشت این نواحی قرار می دهند. این موضوع باعث شده که یکی از بهترین جاها برای جمع آوری نقدیندگی و رخ دادن استاپ هانتینگ باشد؛ در نتیجه، نباید از چنین نواحی برای قرار دادن حدضرر خود استفاده کرد.

3. رصد حجم بازار

بررسی حجم بازار می تواند کمک کند که در دام استاپ هانتینگ نیوفتیم. حجم معاملات نشان دهنده نقدینگی در بازار است؛ پس اگر نقدینگی بازار کم باشد، احتمال رخ دادن استاپ هانتینگ بسیار زیاد است. معمولا در پایان روزهای معاملاتی و سشن های سیدنی و توکیو، حجم بازار و نقدینگی کاهش می یابد.

4. استفاده‌ نکردن از اعداد رند

یکی از روش های قدیمی برای قراردادن حدضرر، استفاده از اعداد رند می باشد. این روش هنوز میان معامله گران رایج است و از آن نیز استفاده می شود. همین موضوع سبب شده است که به یکی از بهترین مواحی قیمت برای رخ دادن استاپ هانتینگ شود؛ در نتیجه، دقت کنید که حدضرر خود را بر روی اعداد رند قرار ندهید.

5. گذاشتن استاپ‌لاس

خیلی از معامله گران برای اینکه در دام استاپ هانتینگ نیوفتند، حدضرر نمی گذارند. حدضرر بسیار مهم است و هیچ معامله گری نباید معامله را بدون حدضرر باز کند. احتمال دارد که حدضرر یک معامله با استاپ هانت فعال شود، اما حدضرر جلوی ضرر بیشتر را می گیرد. در صورتی که معامله بدون حدضرر باشد، ممکن است که معامله با ضرر بزرگی همراه شود و حتی تمام سرمایه معامله گر از دست برود.

6. استفاده‌ نکردن از اهرم بالا

اگر معامله گر از اهرم یا لوریج بالا استفاده کند، احتمال اینکه در دام استاپ هانت بیوفتد، بسیار زیاد است؛ زیرا اهرم بالا می تواند ریسک معامله را افزایش دهد و با کوچک ترین نوسان، حدضرر معامله گر فعال شود.

7. استفاده از بروکر معتبر

برخی از بروکر ها به روش های مختلفی اقدام به دست کاری قیمتی می کنند که این کار احتمال رخ دادن استاپ هانت را بیشتر می کند. قبل از اینکه در یک بروکر ثبت نام و سرمایه خود را به آن انتقال دهید، ابتدا تحقیقات کامل درمورد آن بروکر انجام و از اعتبار آن مطلع شوید.

نقاط برخورد استاپ هانتینگ

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی استاپ هانتینگ یکی از مهم ترین مفاهیم و استراتژی های معاملاتی در بازار های مالی پرداختیم. استاپ هانت بدین معنی است که بازیگران بزرگ بازار به دنبال شناسایی نقاطی هستند که معامله ‌گران خرد در آن جا حدضرر خود را قرار می دهند.

سپس با فعال کردن حدضرر آن ها، نقدیندگی لازم را برای انجام معاملات خود قراهم می کنند و پساز فعال شدن حد ضر معامله گران خرد، قیمت به حرکت خود ادامه می دهد. استاپ هانتیگ در تمامی بازارهای مالی از جمله بورس، فارکس و آموزش ارز دیجیتال اتفاق می افتد و یک معامله گر باید از آن مطلع باشد تا کمتر در دام آن بیوفتد.

5/5 - (1 امتیاز)
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزار های ترید ارز دیجیتال در سال 2024 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

آخرین مقالات مرتبط

معاملات اسکالپینگ (Scalping) چیست؟ چگونه کار می‌کند؟

در تحلیل تکنیکال، روش ها و استراتژی های معاملاتی بسیار متنوعی وجود دارد که یکی از بهترین های آن اسکالیپنگ است. به طور کلی، اسکالپینگ به معنای کسب سود از نوسانات کوتاه مدت بازار است و در اکثر بازارهای مالی از جمله فارکس و ارزدیجیتال و آموزش ترید کاربرد دارد؛ اما استفاده درست از آن […]

ادامه مطلب

معامله فیوچرز در ارز دیجیتال چیست؟ انواع معاملات فیوچرز

بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر بازار اسپات، دارای بازار فیوچرز نیز می باشد که در آن معامله گران می توانند به صورت دو طرفه به انجام معامله بپردازند؛ به عبارتی، علاوه بر انجام معامله خرید، می توانند معامله فروش باز کنند و از کاهش قیمت ها سود کسب کنند. همچنین، هنگام انجام معاملات خود می […]

ادامه مطلب

سایه کندل (شدو) چیست و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

فعالیت در بازارهای مالی نیاز به کسب تخصص در زمینه تحلیل است. به طور کلی، دو روش تحلیلی به نام تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نیز وجود دارد که اکثر افرادی که قصد فعالیت در بازارهای مالی را دارند، از روش تحلیل تکنیکال نیز  استفاده می کنند. در روش آموزش تحلیل تکنیکال، معامله گر به بررسی […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزار های ترید ارز دیجیتال در سال 2024 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.