بستن منو

معامله فیوچرز در ارز دیجیتال چیست؟ انواع معاملات فیوچرز

hadise pourfard
25 مهر 1403

بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر بازار اسپات، دارای بازار فیوچرز نیز می باشد که در آن معامله گران می توانند به صورت دو طرفه به انجام معامله بپردازند؛ به عبارتی، علاوه بر انجام معامله خرید، می توانند معامله فروش باز کنند و از کاهش قیمت ها سود کسب کنند. همچنین، هنگام انجام معاملات خود می توانند از اهرم یا همان لوریج نیز استفاده کنند که سبب چند برابر شدن سود معاملات می شود.

با این حال، بازار فیوچرز و معامله کردن در آن نیاز به دانش و تخصص در تکنیکال و بازار دارد که اگر معامله گر بدون تخصص های لازم آموزش ترید به فعالیت در فیوچرز بپردازد، ممکن است که با ضررهای بزرگی مواجه شود. در صورتی که تمایل به آشنایی با فیوچرز را دارید؛ با ما همراه باشید.

فیوچرز چیست؟

فیوچرز یا قراردادهای آتی یکی از ابزارهای مشتقه مالی می باشد که براساس آن طرفین قرارداد متعهد می شوند که یک ارزدیجیتال مشخص را با قیمتی مشخص در تاریخی مشخص معامله کنند. به بیان کامل تر، معامله گران به تحلیل قیمت یک ارزدیجیتال در اینده می پردازند؛ سپس باتوجه به تحلیل خود (اینکه قیمت افزایش یا کاهش می یابد) و بدون اینکه آن ارزدیجیتال را در اختیار داشته باشند، وارد معامله خرید یا فروش می شوند.

در صورتی که قیکت طبق تحلیل آن ها پیش رفت، در تاریخ مشخص شده می توانند سود خود را دریافت کنند و معامله بسته شود؛ اما در صورتی که قیمت طبق تحلیل آن ها پیش نرود، باید قیمت توافق شده را به ‌طرف مقابل پرداخت کنند. برای اینکه موضوع را به خوبی درک کنید، به مثال زیر را مطالعه کنید.

دو نفر قصد انجام معامله را دارند. قیمت بیت کوین 60 هزار دلار است و فرد اول می گوید که قیمت بیت کوین 5 هزار دلار افزایش می یابد. سپس طبق تحلیل خود معامله لانگ (خرید) در فیوچرز باز می کند؛ اما فرد دوم می گوید که قیمت بیت کوین کاهش خواهد یافت و وارد معامله شورت (فروش) می شود.

قیمت بیت کوین هزار دلار افزایش می یابد و به 61 هزار می رسد؛ در نتیجه، فرد اول هزار دلار سود کسب می کند، اما فرد دوم  هزار دلار ضرر می کند. در نتیجه شخص A دو هزار دلار ضرر کرده و شخص B دو هزار دلار سود می‌کند. کارمزد این معامله در زمان ثبت قرارداد مشخص و از خریدار و فروشنده دریافت می شود.

فیوچرز چیست

بازارهای مناسب معامله فیوچرز

این معاملات را می‌توان در بازار های متعددی انجام داد؛ اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

همان طور که گفته شد، فیوچرز یکی از ابرازهای مشتقه مالی است که در اکثر بازارهای مالی از آن استفاده می شود. به عنوان مثال:

  • نفت
  • طلا
  • سهام
  • ارزهای دیجیتال
  • فارکس

انواع معاملات فیوچرز

از نظر مدت زمان معاملات فیوچرز، می توان قرارداد آتی را به دو دسته معامله فیوچرز دارای سررسید و بدون سررسید تقسیم کرد که در ادامه به شرح این دو می پردازیم.

معامله فیوچرز دارای سررسید

در نوع اول، خریدار و فروشنده باید طبق قرارداد عمل کنند و در تاریخ معین شده و با مبلغ مشخص شده، معامله را انجام دهند. در صورتی که در زمان سررسید، نوسانات قیمت زیادی رخ داده باشد و قیمت تغییرات زیادی کرده باشد، بازهم باید طرفین طبق قرارداد عمل کنند.

به عنوان مثال، فردی قصد دارد یک اتومبیل خریداری کند. او متعهد می شود که در تاریخ مشخصی در آینده، مبلغ ثبت شده در قرارداد را پرداخت و اتومبیل را از فروشنده دریافت کند. در صورتی که در تاریخ سررسید قیمت اتومبیل به نسبت مبلغ ثبت شده در قرارداد افزایش یا کاهش یابد، هیچ اهمیتی نداشته و خریدار با پرداخت مبلغ ثبت شده در قرار، اتومبیل خود را خریداری و دریافت خواهد کرد.

معامله فیوچرز بدون سررسید

در نوع دوم، معامله فیوچرز تاریخ سررسید نداشته که در میان معامله گران ارزدیجیتال بسیار محبوب و رایج است. در این حالت، قیمت ارزدیجیتال مشخص شده؛ اما تاریخ سررسید یا همان زمان تحویل ندارد.

معامله فیوچرز در ارز دیجیتال

روش تسویه در فیوچرز

در فیوچرز می توان به روش های مختلف اقدام به تسویه حساب کرد که معامله گران می توانند به طور دلخواه یکی از این روش ها را می توانند انتخاب کنند. این روش ها عبارت انداز:

تسویه نقدی

در تسویه نقدی، معمولا دارایی جابه جا نمی شود و تفاوت قیمت روز دارایی با قیمت مشخص شده در قرارداد محاسبه و پرداخت می شود.

تسویه فیزیکی

در تسویه فیزیکی، فروشنده باید دارایی مشخص شده را پس از دریافت مبلغ مشخص شده در قرارداد تحویل دهد. اگر قرارداد دارای تاریخ سررسید باشد، فروشنده باید در همان تاریخ، دارایی را تحویل و مبلغ قرارداد را دریافت کند. این روش تسویه مناسب دارایی هایی است که قابلیت تحولیل فیزیکی دارند.

تسویه ترکیبی

در این روش از هر دو تسویه نقدی و فیزیکی به صورت ترکیبی استفاده می شود؛ در واقع، بخشی از قرارداد را می توان با انتقال فیزیکی دارایی و بخشی دیگر آن را می توان با پرداخت پول نقد تسویه کرد.

تسویه غیراستاندارد

در تسویه غیراستاندارد، طرفین قرارداد توافق می کنند که چگونه پرداخت را انجام دهند. این روش معمولا در معاملات فیوچرز دارایی های خاص یا معاملات با حجم بسیار بالا کاربرد دارد.

روش تسویه در فیوچرز

 مزایای معامله فیوچرز

معاملات فیوچرز دارای مزایای زیادی دارد که برخی از مهم ترین های آن عبارت انداز:

  • به کمک معاملات فیوچرز می توان ریسک تا حدود بسیار زیادی کاهش داد و آن را مدیریت کرد.
  • به کمک معاملات فیوچرز می توان به صورت دو طرفه در بازارها معامله کرد حتی از کاهش قیمت ها سود کسب کرد.
  • در معاملات فیوچرز، قیمت از قبل تعیین شده و طرفین قرارداد باید در تاریخ سررسید آن را تغییر دهند.

معایب معامله فیوچرز

علاوه بر مزایا، معامله فیوچرز دارای معایبی می باشد که مهم ترین های آن عبارت انداز:

  • برخی از معامله گران تصمیم می گیرند که تمام سرمایه خود را در یک معامله وارد کنند. در صورتی که قیمت طبق تحلیل آن ها پیش نرود، ضرر خواهند کرد و تمام سرمایه خود را از دست خواهند داد.
  • اهرم در معامله فیوچرز باعث می شود که سود یا زیان معامله گران بیشتر شود؛ اما برای استفاده درست و اصولی از آن نیاز به تخصص و تجربه است. اگر از آن به درستی استفاده نشود، می تواند ضرر های بزرگی را ایجاد کند.

فیوچرز برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی، معامله در فیوچرز برای افرادی مناسب است که اهل ریسک کردن می باشند. با این حال، افرادی که:

  • معامله گر حرفه‌ ای بوده و از دانش و تجربه بالایی برخوردار می باشند.
  • معامله گر کوتاه مدت بوده و به دنبال کسب سود از نوسانات کوتاه بازار هستند.
  • همچنین، شرکت هایی که قصد کاهش ریسک خود را در خرید فروش محصولا، مواد اولیه و… دارند.

اصطلاحات بازار فیوچرز

برای درک بهتر معامله در فیوچرز ابتدا باید با اصطلاحات و مفاهیم مهم آن آشنا شویم؛ برخی از مهم ترین اصطلاحات آن عبارت اند از:

1. سرمایه اولیه یا مارجین

معامله گران برای انجام معاملات خود، نیاز به سرمایه اولیه دارند که به آن مارجین نیز گفته می شود. در صورتی که تحلیل معامله گر اشتباه باشد، معامله به‌ طور خودکار بسته شده و سرمایه معامله گر از دست می رود که به این اتفاق لیکویید شدن یا کال مارجین می ‌گویند.

2. لوریج یا اهرم

یکی از مزایای معامله فیوچرز، استفاده از اهرم می باشد. به کمک اهرم می توان سود و زیان معاملات خود را افزایش داد؛ اما باید در استفاده از آن دقت کرد.

3. پوزیشن لانگ

هنگامی که معامله گر وارد معامله خرید شود، اصطلاحا می گویند که یک معامله لانگ باز کرده است.

4. پوزیشن شورت

هنگامی که معامله گر وارد معامله فروش شود، اصطلاحا می گویند که یک معامله شورت باز کرده است.

5. تیک پروفیت

مقدار سودی که معامله گر از معامله خود کسب می کند، تیک پروفیت گفته می شود.

 6. استاپ‌ لاس

حد ضرر یعنی قیمتی که معامله گر تعیین می کند که اگر قیمت روز به آن رسیدف معامله با ضرر کوچکی بسته شود. در واقع، حدضرر نشان دهنده میزان ریسکی است که معامله گر برای یک معامله خود درنظر می گیرد.

7. پی ان ال

PNL نشان‌ دهنده میزان سود یا ضرر کل معامله گر است.

اصطلاحات بازار فیوچرز

تفاوت فیوچرز و اسپات

تفاوت های زیادی بین معامله فیوچرز و اسپات وجود دارد برخی از مهم ترین های آن عبارت انداز:

اهرم یا لوریج

در بازار فیوچرز معامله گران می توانند از اهرم استفاده کنند. به کمک اهرم می توان معاملاتی را با حجم و سرمایه کمتری بازار کرد و به دنبال آن سود یا ضرر معامله را چند برابر کرد؛ اما در معامله اسپات نمی توان از اهرم استفاده کرد.

دو طرفه

معامله گران در معاملات اسپات فقط می توانند از خرید یک دارایی سود کسب کنند؛ اما در معاملات فیوچز، به دلیل اینکه بازار دوطرفه است، معامله گران می توانند علاوه بر معامله خرید، معامله فروش نیز باز کنند و از کاهش قیمت ها سود کسب کنند.

نقدینگی

به طورکلی، معامله گران تمایل دارند که بیشتر در فیوچرز معامله کنند؛ زیرا به دلیل وجود اهرم می توانند سود های بیشتری نسبت به اسپات کسب کنند. همین حضور پررنگ تر معامله گران در فیوچرز سبب شده که نقدینگی آن بیشتر از اسپات باشد.

تفاوت فیوچرز و اسپات

چرا در فیوچرز معامله کنیم؟

فیوچرز یکی از روش ‌های محبوب معامله در تمامی بازارهای مالی است که معامله گران می توانند از طریق آن و اهرم، سود معاملات خود را به طور چشمگیری افزایش دهند؛ اما سودآوری در فیوچرز به تخصص و تجربه بیشتری نسبت به اسپات دارد. در نتیجه، اگر در بازارهای مالی به ویژه ارز های دیجیتال مبتدی هستید، توصیه می کنیم که فعلا در اسپات ارز های دیجیتال فعالیت کنید و پس کسب تجربه و تخصص های لازم، فعالیت و معامله گری در فیوچرز را آغاز کنید.

این را هرگز از یاد نبرید که فیوچرز بسیار پر ریسک تر از اسپات بوده و فعالیت در آن بدون آمادگی لازم می تواند به ضررهای بزرگی ختم شود.

5/5 - (1 امتیاز)
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزار های ترید ارز دیجیتال در سال 2024 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

آخرین مقالات مرتبط

معاملات اسکالپینگ (Scalping) چیست؟ چگونه کار می‌کند؟

در تحلیل تکنیکال، روش ها و استراتژی های معاملاتی بسیار متنوعی وجود دارد که یکی از بهترین های آن اسکالیپنگ است. به طور کلی، اسکالپینگ به معنای کسب سود از نوسانات کوتاه مدت بازار است و در اکثر بازارهای مالی از جمله فارکس و ارزدیجیتال و آموزش ترید کاربرد دارد؛ اما استفاده درست از آن […]

ادامه مطلب

سایه کندل (شدو) چیست و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

فعالیت در بازارهای مالی نیاز به کسب تخصص در زمینه تحلیل است. به طور کلی، دو روش تحلیلی به نام تحلیل تکنیکال و فاندامنتال نیز وجود دارد که اکثر افرادی که قصد فعالیت در بازارهای مالی را دارند، از روش تحلیل تکنیکال نیز  استفاده می کنند. در روش آموزش تحلیل تکنیکال، معامله گر به بررسی […]

ادامه مطلب

مفهوم استاپ هانتینگ (Stop hunting) در معاملات چیست؟ چگونه اتفاق می افتد؟

استاپ هانتینگ به عنوان یکی از مهم ترین مفاهیم و استراتژی های معاملاتی پرتکرار است که در اکثر بازارهای مالی از جمله بورس، فارکس و ارزدیجیتال کاربرد دارد؛ اما بسیاری از معامله گران با آن آشنا نمی باشند. آشنایی با استاپ هانتیگ می تواند به شما در انجام معاملات بهتر کمک شایانی کند. در نتیجه، […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزار های ترید ارز دیجیتال در سال 2024 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.