بستن منو

اسپرد یا Spread در فارکس چیست؟

تیم تحلیل دلفین وست
22 مرداد 1402

معامله گری در بازار های مالی را می توان یکی از شغل های جذاب این روز ها دانست که افراد بسیار زیادی در سراسر دنیا به سراغ آن رفته اند؛ به این امید که روزی بتوانند از طریق آن به یک فرد ثروتمند تبدیل شوند. در بازار فارکس اصطلاحات و مفاهیم بسیار زیادی وجود دارد که قبل از فعالیت در این بازار باید آن ها را یاد بگیرید تا بتوانید راحت تر، دقیق تر و بهینه تر به انجام معامله بپردازید. یکی از این اصطلاحات مهم  بازار فارکس را می توان اسپرد دانست که قصد داریم در این مقاله به شرح آن بپردازیم. پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی کامل با اسپرد (Spread) تا انتهای مقاله همراه باشید.

آموزش فارکس صفر تا صد

اسپرد (Spread) چیست؟

اسپرد در فارکس چیست

قبل از اینکه به تعیف اسپرد بپردازیم، بهتر است که یک توضیح مختصری راجب بازار فارکس بدهیم.

فارکس چیست؟

فارکس (Forex) مخفف foreign exchange market یا بازار تبادل ارز های خارجی است؛ در واقع ساده ‌ترین تعریفی که می توان از آن داشت، دادوستد و تبدیل یک ارز به ارز دیگر است، به عبارتی، در این بازار می توانید ارز های کشور های مختلف را به یک دیگر تبدیل کنید؛ اما در حال حاضر در این بازار علاوه بر جفت ارز ها، شاخص های بورس، طلا، نفت، ارز های دیجیتال، سهام ها و… هم وجود دارند که می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید و روی آن ها هم به انجام معامله پرداخت. اما اسپرد چیست؟

همانطور که می دانید، برای اینکه بتوانید در بازار فارکس به انجام معامله بپردازید، ابتدا باید در یک بروکر ثبت نام کنید و حساب کاربری خود را ایجاد کنید. بروکر ها وظیفه ثبت و اجرای درخواست های شما (معاملات شما) را دارند؛ اما آیا این کار را رایگان انجام می دهند؟ در پاسخ به شما باید بگوییم که خیر، هیچ بروکری معاملات شما را به صورت رایگان انجام نمی دهد؛ بلکه در ازای انجام آن از شما کارمزدی یا همان اسپرد دریافت می کند. در قالب یک مثال به توضیح اسپرد می پردازیم.

اگر در یک صرافی اقدام به خرید ارزی کرده باشدید، مشاهده می کنید که هر ارز دارای دو قیمت است؛ به عنوان مثال، اگر قصد خرید دلار را داشته باشید، مشاهده می کنید که صراف در یک قیمتی دلار را به شما می فروشد و اگر قصد فروش همان میزان دلار را به همان صرافی داشته باشید، با قیمتی پایین تر از شما خریداری می کند. در واقع تفاوت بین قیمت خرید و فروش دلار توسط صرافی را می توان همان اسپرد یا کارمزد دانست که درآمد صرافی ها است. همان طور که گفته شد، در بازار فارکس به معامله، تبادل و تبدیل ارز ها می پردازیم و عملا بروکر ها نقش صرافی ها را بر عهده دارند. بروکر های فارکس هم دو قیمت مختلف را برای یک جفت ارز (در هر نمودار فارکس مشاهده می کنید که یک ارز در برابر ارز دیگر قرار گرفته است؛ مانند  (EUR/USDبه شما ارائه می دهند: قیمت BID و قیمت ASK که قیمت BID نرخی است که می توانید ارز پایه را در آن بفروشید و ASK قیمتی است که می توانید ارز پایه را به آن خریداری کنید (در هر نمودار از سمت چپ، ارز اول را ارز پایه و راز دو را ارز متقابل گویند؛ مانند EUR/USD که ارز اول یور است).

انواع اسپرد در فارکس

اسپرد در فارکس به دو دسته اصلی ثابت و شناور تقسیم می‌شود و اینکه برای معالات خود قرار است به کدام روش کارمزد پرداخت کنید، کاملا به نوع بروکر شما بستگی دارد. برخی از بروکر ها دارای میز معاملاتی هستند و اسپرد ثابت دریافت می کنند؛ برخی دیگر از بروکر ها بدون میز معاملاتی هستند و اسپرد شناور دریافت می‌ کنند. در ادامه به بررسی این دو نوع اسپرد می پردازیم:

Spread ثابت

در این حالت، بروکر به ‌عنوان یک طرف معامله با خریداران و فروشندگان سروکار دارد؛ به عبارتی، زمانی که معامله خرید باز می کنید، فروشنده مقابل شما بروکر است و زمانی که معامله فروش باز می کنید، خریدار مقابل شما دوباره بروکر خواهد بود. در این حالت که یک طرف تمام معاملات بروکر است، بروکر می تواند اسپرد را ثابت نگه دارد.

Spread اسپرد شناور

در این حالت، اسپرد بروکر برابر است با تفاوت قیمت بین Ask و bid و ممکن است در زمان های مختلف براساس میزان سفارش‌ های فعال در بازار، تغییر کند. در این بروکرها دو طرف معامله به طور مستقیم با یکدیگر معامله می کنند و بروکر فقط نقش واسطه را بین آن هارا ایفا می‌ کند..

محاسبه اسپرد

برای محاسبه اسپرد به پیپ و لات نیاز داریم. برای بدست آوردن اسپرد، ابتدا باید اختلاف بین قیمت Ask و Bid را در یک جفت ارز مشخص کنیم و سپس ارزش هر پیپ را در تعداد لات‌های معامله خود ضرب کنید؛ به عنوان مثال، اختلاف قیمت بین Ask و  Bid  در جفت ارز یورو و دلار آمریکا (EUR/USD) معادل با 0.0001 است که 1 پیپ می شود. حال باید هزینه هر پیپ را در تعداد لاتی که معامله می کنیم، ضرب می کنیم.

محاسبه اسپرد

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی Spread ، انواع آن و نحوه محاسبه آن پرداخیتم. اسپرد یکی از مفاهیم مهم در بازار فارکس است که دانستن آن به ما کمک می کند تا هزینه معاملات خود را مدیریت کنیم. ممکن است محاسبه اسپرد کمی سخت باشد؛ در نتیجه، می توانید اندیکاتور Spread Indicator را دانلود کرده و از آن در پلتفرم معاملاتی متاتریدر استفاده کنید.

قدم بعدی:

4.2/5 - (4 امتیاز)
آموزش فارکس آشنایی با بازار فارکس جفت ارز یا Currency pair در فارکس چیست؟ اسپرد یا Spread در فارکس چیست؟ پیپ در فارکس (Pip) چیست؟ سشن های فارکس به وقت ایران لات در فارکس چیست و چگونه محاسبه میشود؟ لوریج در فارکس چیست؟ هج کردن در فارکس چیست؟ آموزش هج در فارکس انواع سفارشات در فارکس و نحوه استفاده از آنها بازیگران بازار فارکس چه کسانی هستند؟ بهترین بروکر های فارکس برای ایرانیان آموزش نصب متاتریدر (MetaTrader 4) به صورت تصویری آموزش حساب دمو در فارکس آموزش جامع بروکر آلپاری + ویدیو آموزش ثبت نام آموزش کامل سایت فارکس فکتوری باینری آپشن چیست؟ آموزش باینری آپشن آلپاری

آخرین مقالات مرتبط

پراپ تریدینگ چیست؟ بهترین پراپ تریدینگ برای ایرانیان

بسیاری از افراد پس از آموزش های لازم را سپری کرده و مهارت هایی معامله گری را کسب کرده اند؛ اما سرمایه اولیه برای شروع معامله گری را ندارند. در واقع، یکی از مهم ترین چالش های معامله گران (تریدر ها) برای شروع فعالیت در بازار های مالی، سرمایه اولیه می باشد؛ زیرا بدون آن […]

ادامه مطلب

تقویم اقتصادی فارکس امروز

همان طور که می دانید، یکی از عواملی که می تواند بازار های مالی از جمله فارکس را تحث تاثیر خود قرار دهد، اخبار و رویداد های مهم اقتصادی، سیاسی و… نیز می باشد. این موارد گاهی اوقات می توانند به قدری تاثیر گذار باشند که روند حرکتی نمودار را به طور کامل تغییر دهند؛ […]

ادامه مطلب

ریسک فری در فارکس چیست؟ آموزش استراتژی آن

بازار فارکس بزرگ ترین بازار مالی جهان است که معامله گران بسیار زیادی در آن به انجام فعالیت و معامله گری می پردازند. در فارکس می توان انواع معامله گران را مشاهده کرد؛ از معامله گران حرفه ای از جمله اساتید برجسته و پیشکسوت، موسسات بزرگ مالی و بانک ها گرفته تا معامله گران خرد […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش فارکس آشنایی با بازار فارکس جفت ارز یا Currency pair در فارکس چیست؟ اسپرد یا Spread در فارکس چیست؟ پیپ در فارکس (Pip) چیست؟ سشن های فارکس به وقت ایران لات در فارکس چیست و چگونه محاسبه میشود؟ لوریج در فارکس چیست؟ هج کردن در فارکس چیست؟ آموزش هج در فارکس انواع سفارشات در فارکس و نحوه استفاده از آنها بازیگران بازار فارکس چه کسانی هستند؟ بهترین بروکر های فارکس برای ایرانیان آموزش نصب متاتریدر (MetaTrader 4) به صورت تصویری آموزش حساب دمو در فارکس آموزش جامع بروکر آلپاری + ویدیو آموزش ثبت نام آموزش کامل سایت فارکس فکتوری باینری آپشن چیست؟ آموزش باینری آپشن آلپاری

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.