بستن منو

هج کردن در فارکس چیست؟ آموزش هج در فارکس

تیم تحلیل دلفین وست
7 خرداد 1402

یکی از راه ­کارهای کاهش ریسک معامله و سرمایه­ گذاری در فارکس، هج کردن یا پوشش ریسک است. هج یا پوشش ریسک برای کاهش ریسک تغییرات قیمت در یک دارایی به کار می­رود که در بازار­های مالی به داشتن یک موقعیت معاملاتی در بازار آتی برخلاف موقعیت معاملاتی در بازار نقدی است. در این مقاله به بررسی هج در فارکس می­پردازیم، با ما همراه باشید.

آموزش فارکس صفر تا صد

هج کردن چیست؟

هج (Hedge) را می­توان مشابه بیمه کردن دانست. اگر صاحب خانه­ ای در منطقه سیل خیز هستید، می­خواهید از خانه خود در برابر خطر سیل محافظت کنید. با بیمه کردن خانه خود از آن محافظت می­کنید. شما نمی‌توانید از وقوع سیل جلوگیری کنید اما در صورت وقوع سیل برای کاهش خطرات آن، خانه خود را بیمه کنید.

صاحب خانه هر ماه پرداخت­ های ماهانه ­ای را انجام می­دهد و اگر سیل هرگز نیاید، تمام پرداختی­ های وی بی فایده بوده­ است. اما بیشتر مردم ترجیح می­دهند به جای از دست دادن ناگهانی سقف بالای سر خود، آن هزینه­ های (ضرر) قابل پیش بینی و محدود را پرداخت کنند. هج در امور مالی یک استراتژی مدیریتی مانند مثال بالا است که ریسک را کاهش می­دهد. این استراتژی به کاهش ضررهای به وجود آمده از نوسانات شدید قیمت در بازار کمک می­کند.

استراتژی هجینگ چگونه کار می کند؟

هج کردن

در دنیای سرمایه­ گذاری، سرمایه گذاران و مدیران پول از روش‌های مختلفی برای کاهش ریسک‌ ناشی از تغییرات ناگهانی قیمت استفاده می‌کنند. یکی از بهترین راه­ ها برای انجام این کار این است که  معامله یا سرمایه ­گذاری دیگری را به صورت هدفمند و کنترل شده انجام دهید. انجام این استراتژی را مانند مثال بیمه، راحت و آسان ندانید. در فضای سرمایه گذاری، پوشش ریسک هم پیچیده و هم علمی است.

عمل هج یک فرآیند دو پایه ­ای است:

– اگر یک هج کننده قصد انجام معامله خرید در بازار را داشته باشد، با باز کردن معامله دیگری بر روی یک دارایی دیگر سعی می­ کند ریسک خرید خود را کاهش دهد.

– اگر یک هج کننده قصد انجام معامله فروش در بازار را داشته باشد، با باز کردن معامله دیگری بر روی یک دارایی دیگر سعی می کند ریسک فروش خود را کاهش دهد.

گاهی معامله­ گر ممکن است معامله دومی که روی دارایی دیگر باز کند هم جهت با معامله قبلی باشد یا خلاف آن باشد. به عنوان مثال؛ یک شرکت سرمایه­ گذاری را در نظر بگیرید که در شرایط جنگی، صندوقی متشکل از سهام شرکت­ های بزرگ را دارد. در این شرایط، قیمت سهام ­های خریداری شده تمام شرکت­ ها شروع به کاهش می­یابد. شرکت برای کاهش ریسک خود از نوسانات شدید قیمت­ ها در شرایط جنگی اقدام به خرید و باز کردن معامله روی دارایی­ هایی می­کند که در شرایط جنگی با ارزش می­شوند (مانند طلا). با این کار (هج کردن)، شرکت ریسک خود را کاهش می­دهد.

برای بسیاری از کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، هج می‌تواند ابزار مهمی برای دستیابی به اهداف آن­ها باشد. اما دانستن این نکته مهم است که هج می تواند یک شمشیر دولبه باشد؛ به ویژه اگر سرمایه گذاران فردی که دارای سرمایه محدودی هستند. برای سرمایه گذاران فردی، هج ممکن است راهکار سختی برای کاهش ریسک باشد.

مزایای هج کردن

هج کردن لازم به سرمایه زیادی دارد، به همین دلیل کاربرد و مزایای اصلی آن برای شرکت­ های بزرگ خواهد بود. مزایای هج به این صورت است:

  • جلوگیری و مصونیت در مقابل رشد هزینه مواد اولیه
  • جایگزین نمودن موجودی انبار با قیمت کمتر
  • شرکت­ها را قادر می‌سازد تا در دوره‌های سخت بازار زنده بمانند.
  • نقدینگی در بازار را افزایش می‌دهد.
  • کاهش ریسک سرمایه ­گذاری
  • ایجاد تنوع در سرمایه­ گذاری
  • و…

معایب هج کردن

هر استراتژی پوشش ریسک هزینه ای دارد. بنابراین، قبل از اینکه تصمیم به استفاده از هج بگیرید، باید از خود بپرسید که آیا برای شما مفید است یا خیر. به یاد داشته باشید، هدف هج کسب درآمد نیست. این برای محافظت از ضرر است. بزرگ ترین مشکل می­تواند قرار گرفتن در سمت اشتباه باشد. می­تواند معامله­ گر را تا نابودی کامل سرمایه خود ببرد.

از چه دارایی­ هایی برای هج کردن استفاده می­شود؟

از هج می‌توان برای دارایی­ های مختلفی استفاده کرد:

  • کالاها: محصولات کشاورزی مثل گندم، محصولات انرژی مانند نفت، فلزات مانند طلا و… است.
  • اوراق بهادار: سرمایه‌گذاری بر روی سهام در بازار بورس.
  • ارزها: انواع جفت ارزهای موجود در بازار فارکس مانند EUR/USD.

انواع هج در فارکس

هج به طور گسترده به سه نوع دسته بندی می­شود. هر نوع از هج ها به سرمایه­ گذاران در کاهش ریسک کمک می­کند. این سه دسته به شرح زیر است:

قرارداد فوروارد: این یک توافق غیر استاندارد بین دو طرف مستقل برای خرید یا فروش دارایی­ های پایه به قیمت معین در یک تاریخ از پیش تعیین شده است. قراردادهای فوروارد شامل قراردادهایی مانند قراردادهای مبادله آتی برای ارزها، کالاها و… است.

قرارداد آتی: یک توافق استاندارد بین دو طرف مستقل برای خرید یا فروش دارایی­ های پایه به قیمت از پیش تعیین شده در تاریخ و مقدار معین است. قرارداد آتی شامل انواع قراردادها مانند کالاها، قراردادهای آتی ارزی و… است.

بازارهای پول: یکی از اجزای اصلی بازارهای مالی است که شامل وام کوتاه مدت، استقراض، خرید و فروش با سررسید یک ساله یا کمتر است. این شامل طیف گسترده ای از معاملات مالی مانند معاملات ارز، عملیات بازار پول برای بهره، و فراخوان سهامی است که در آن وام­های کوتاه مدت، استقراض، فروش و وام با سررسید یک ساله یا بیشتر انجام می­شود.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی هج Hedge پرداختیم. هج کردن یا پوشش ریسک، یک روش از روش ­های مدیریت سرمایه است که با آن سعی می­کنیم تا ریسک ناشی از تغییرات ناگهانی قیمت را در معاملات خود حفظ کنیم. به یاد داشته باشید که هج کردن یکی از روش های سخت مدیریت ریسک است که نیاز به سرمایه بالایی دارد و بیشتر شرکت­های بزرگ یا معامله­ گران کلان از آن استفاده می کنند. برای انجام هج نیاز به آموزش، تمرین و تجربه بالایی است، لطفا بدون آموزش و تلسط کامل از آن استفاده نکنید. [1]

قدم بعدی:

3.7/5 - (3 امتیاز)
آموزش فارکس آشنایی با بازار فارکس جفت ارز یا Currency pair در فارکس چیست؟ اسپرد یا Spread در فارکس چیست؟ پیپ در فارکس (Pip) چیست؟ سشن های فارکس به وقت ایران لات در فارکس چیست و چگونه محاسبه میشود؟ لوریج در فارکس چیست؟ هج کردن در فارکس چیست؟ آموزش هج در فارکس انواع سفارشات در فارکس و نحوه استفاده از آنها بازیگران بازار فارکس چه کسانی هستند؟ بهترین بروکر های فارکس برای ایرانیان آموزش نصب متاتریدر (MetaTrader 4) به صورت تصویری آموزش حساب دمو در فارکس آموزش جامع بروکر آلپاری + ویدیو آموزش ثبت نام آموزش کامل سایت فارکس فکتوری باینری آپشن چیست؟ آموزش باینری آپشن آلپاری

آخرین مقالات مرتبط

پراپ تریدینگ چیست؟ بهترین پراپ تریدینگ برای ایرانیان

بسیاری از افراد پس از آموزش های لازم را سپری کرده و مهارت هایی معامله گری را کسب کرده اند؛ اما سرمایه اولیه برای شروع معامله گری را ندارند. در واقع، یکی از مهم ترین چالش های معامله گران (تریدر ها) برای شروع فعالیت در بازار های مالی، سرمایه اولیه می باشد؛ زیرا بدون آن […]

ادامه مطلب

تقویم اقتصادی فارکس امروز

همان طور که می دانید، یکی از عواملی که می تواند بازار های مالی از جمله فارکس را تحث تاثیر خود قرار دهد، اخبار و رویداد های مهم اقتصادی، سیاسی و… نیز می باشد. این موارد گاهی اوقات می توانند به قدری تاثیر گذار باشند که روند حرکتی نمودار را به طور کامل تغییر دهند؛ […]

ادامه مطلب

ریسک فری در فارکس چیست؟ آموزش استراتژی آن

بازار فارکس بزرگ ترین بازار مالی جهان است که معامله گران بسیار زیادی در آن به انجام فعالیت و معامله گری می پردازند. در فارکس می توان انواع معامله گران را مشاهده کرد؛ از معامله گران حرفه ای از جمله اساتید برجسته و پیشکسوت، موسسات بزرگ مالی و بانک ها گرفته تا معامله گران خرد […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش فارکس آشنایی با بازار فارکس جفت ارز یا Currency pair در فارکس چیست؟ اسپرد یا Spread در فارکس چیست؟ پیپ در فارکس (Pip) چیست؟ سشن های فارکس به وقت ایران لات در فارکس چیست و چگونه محاسبه میشود؟ لوریج در فارکس چیست؟ هج کردن در فارکس چیست؟ آموزش هج در فارکس انواع سفارشات در فارکس و نحوه استفاده از آنها بازیگران بازار فارکس چه کسانی هستند؟ بهترین بروکر های فارکس برای ایرانیان آموزش نصب متاتریدر (MetaTrader 4) به صورت تصویری آموزش حساب دمو در فارکس آموزش جامع بروکر آلپاری + ویدیو آموزش ثبت نام آموزش کامل سایت فارکس فکتوری باینری آپشن چیست؟ آموزش باینری آپشن آلپاری

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.