بستن منو

حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟

تیم تحلیل دلفین وست
9 خرداد 1402

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال اطلاعاتی هستند که از بررسی نمودارها به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند. کافی است نمودار قیمتی که مورد نظر دارید را بررسی کرده و سطوح حمایت و مقاومت آن را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دست آورید. سپس خواهید دید که چگونه این سطوح در انتخاب خرید یا فروش به شما کمک خواهند کرد. در این مقاله با حمایت و مقاومت و نحوه ترسیم آن در نمودارهای قیمتی آشنا خواهید شد و خواهید دید که تا چه حد در موفقیت شما در بازار سرمایه مؤثر هستند.

آموزش تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته)

حمایت و مقاومت در بازارهای مالی

اگر بخواهیم پشت پرده حمایت و مقاومت را بررسی کنیم باید بگوییم دلیل اصلی حرکت قیمت ها به سمت بالا یا پایین، عرضه و تقاضایی است که برای آن دارایی وجود دارد؛ به عبارتی، قیمت ها به دلیل عرضه و تقاضا حرکت می کنند. وقتی تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت ها افزایش می یابد؛ وقتی عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت ها کاهش می یابد. گاهی اوقات، چون عرضه و تقاضا در تعادل هستند، قیمت ها به سمتی حرکت نمی کنند.

سطح حمایت

در یک روند نزولی، قیمت ها کاهش می یابد زیرا عرضه بیش از تقاضا وجود دارد. هر چه قیمت‌ ها پایین ‌تر می ‌رود، قیمت ‌ها برای کسانی که قصد خرید دارند، جذاب ‌تر می‌ شود. در برخی سطوح، تقاضا به آرامی افزایش می یابد، قیمت در بازار به جایی برسد که قدرت خریداران بالا رفته و تمایل به خرید زیاد است، این سطح جایی است که خریداران به قیمتی که می خواستند، رسیده اند و شروع به خرید می کنند؛ در این مرحله، کاهش قیمت ها متوقف می شود، به این سطح حمایت (پشتیبانی) گفته می شود.

پشتیبانی می تواند یک خط قیمتی در نمودار یا محدوده قیمتی باشد ( همیشه سعی کنید محدوده حمایتی در نظر بگیرید). در این محدوده است که تقاضا معمولاً بر عرضه غلبه می کند و باعث توقف  کاهش قیمت می شود؛ در نتیجه، قیمت تغییر جهت می دهد.

سطح حمایت چیست

سطح حمایت

مقاومت نقطه مقابل حمایت است؛ بدین معنی، قیمت ها افزایش می یابد، زیرا تقاضا بیشتر از عرضه است.

با افزایش قیمت ها، زمانی فرا می رسد که کم کم فروشندگان وارد بازار می شوند و میل به خرید را تحت تاثیر قرار می دهند؛ این به دلایل مختلف اتفاق می افتد، ممکن است معامله گران تشخیص داده باشند که قیمت ها خیلی بالا هستند و دیگر اقدام به خرید نکنند و یا قبلا خرید کرده و در حال حاضر به حد سود خود رسیده اند؛ در نتیجه، این دلایل می تواند عدم تمایل خریداران به ایجاد موقعیت های جدید باشد. در نهایت، یک تحلیل گر تکنیکال، به وضوح در نمودار قیمت سطحی را مشاهده خواهد کرد که در آن عرضه شروع به غلبه بر تقاضا می کند که به آن مقاومت گفته می شود. مانند پشتیبانی، می تواند یک خط یا یک محدوده باشد.

حمایت در تحلیل تکنیکال چیست

هنگامی که یک محدوده حمایت یا مقاومت شناسایی شد، آن سطوح قیمت می توانند به عنوان نقاط ورود یا خروج عمل کنند، زیرا با رسیدن قیمت به نقطه حمایت یا مقاومت قبلی، یکی از این دو اتفاق رخ می دهد:

  • برگشت به عقب از سطح حمایت یا مقاومت
  • قیمت سطح فعلی را می شکند و در جهت حرکت قبلی خود ادامه می دهد تا زمانی که به سطح بعدی برسد.

نحوه ترسیم خطوط مقاومت و حمایت

حمایت و مقاومت را می توان در تمام دوره های زمانی نمودار یافت (روزانه، هفتگی، ماهانه). معامله گران همچنین آن‌ها را در بازه های زمانی کوچکتر مانند نمودارهای ساعتی و دقیقه ای پیدا می کنند، اما نکته مهم این است که هر چه در تایم بالا تری ایجاد شود قوی تر  است.

برای رسم خطوط یا محدوده ابتدا وارد سایت های تحلیلی مانند تریدینگ ویو (tradingview) و یا هر سایت دیگری که مدنظر شماست، وارد شوید و سپس نمودار قیمتی مورد نظر خود را با جستجو (search) نماد آن، باز کنید. همان طور که در تصویر زیر می بینید، پس از اینکه نماد را جستجو کردید، از نوار سمت چپ، گزینه سوم، می توانید ابزار لازم را برای رسم محدوده حمایت و مقاومتی پیدا کنید.

معامله با حمایت و مقاومت

اگر خواستید به جای محدوده، فقط خط حمایت و مقاومت رسم کنید، مانند شکل زیر می توانید از نوار سمت چپ، گزینه اول، ابزار مورد نیاز را پیدا کنید.

آموزش تحلیل تکنیکال

به روش های مختلف می توانید خطوط یا محدوده های حمایتی یا مقاومتی را رسم کنید که نمونه هایی از آن به شرح زیر است:

  • پایین ترین و بالاترین قیمت روز قبل
  • قیمت باز و بسته شدن روز قبل
  • خطوط فیبوناچی (0.38 — 0.50 61 مهم ترین خطوط)
  • اعداد رند
  • سطوح قیمتی ای که قیمت چند بار به آن برخورد کرده است (خطوط و محدوده های استاتیک)
  • سطوح قیمتی ای که قیمت چند بار به آن برخورد کرده است (خطوط و محدوده های داینامیک)

پس از اینکه به روش های گفته شده، محدوده خود را مشخص کردید، باید صبر کنید تا قیمت به آن جا هایی که مشخص شده برسد، سپس منتظر بمانید تا ببینید که آیا قیمت با نزدیک شدن به آن سطح واکنش نشان می دهد یا خیر. به عنوان مثال در تصویر زیر، دو نمونه از شش نمونه گفته شده را می بینید، قیمت در بین دو محدوده قرار گرفته که چند بار به آن ها برخورد کرده و محدوده پایینی، عدد رند 30 هزار است.

مثال هایی از حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

نواحی مقاومت و حمایت چه اطلاعاتی به ما میدهند؟

گاهی اوقات قیمت قبل از اینکه به سطح حمایت قبلی برسد، تغییر روند می دهد یا پایین تر رود، همین امر در مورد مقاومت نیز صادق است، قیمت ممکن است قبل از رسیدن به سطح مقاومت تغییر روند دهد یا بالا تر از آن بشکند؛ پس، انعطاف پذیری در تفسیر حمایت و مقاومت ها، مورد نیاز است. یکی از دلایلی که سطوح حمایت و مقاومت، گاهی اوقات به عنوان مناطق شناخته می شوند، همین است.

بر اساس آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌چه در ابتدا نیز گفتیم، باید انتظار اولی که داشته ‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشید، این باشد که قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ها با رسیدن قیمت به ناحیه مقاومت دچار افت شوند؛ همچنین با رسیدن قیمت به ناحیه حمایتی، به معنی افزایش آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ها باشد. با چنین روشی، خطوط به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست آمده به شکل استاتیک خواهند بود. به این معنی که بر اساس تغییر قیمت فعلی بازار، جایگاه خطوط حمایت و مقاومت، تغییری نمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، اما خطوط داینامیک متفاوت است و با تغییر قیمت فعلی باز، جایگاه خطوط حمایت و مقاومت، تغییر می کند.

به عنوان مثال در شکل زیر مشاهده می کنید که محدوده حمایتی 30 هزار، یک محدوده حمایتی ثابت است (استاتیک)، اما خط روند صعودی کشیده شده، یک حمایتی است که با توجه به اینکه قیمت در چه جایی به خط میرسد، یک حکایت ثابت نیست و ممکن است تغییر کند.

تحلیل تکنیکال

شکست حمایت و مقاومت

گفتیم که جایگاه سطوح مقاومت و حمایت استاتیک تغییر نمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؛ این جمله درست است، آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چه ممکن است تغییر کند، نقش این سطوح است. بر اساس این تغییر، هنگامی که انتظار اولی که از مقاومت یا حمایت داریم، برآورده نشود (مقاومت شکسته شود و قیمت افزایش یابد یا حمایت شکسته شود و قیمت کاهش یابد)، خطوط یا محدوده های آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ها تغییر نقش می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. یعنی اگر به مقاومت برسیم، اما کاهش قیمت دیده نشود و نمودار همچنان به بالا حرکت کند، مقاومت فعلی تغییر نقش داده و به سطح حمایت تبدیل خواهد شد؛ همچنین اگر در نمودار به حمایت برسیم، افزایش قیمتی مشاهده نکنیم، حمایت فعلی شکسته شده و به مقاومت تبدیل خواهد شد.

شکست ناحیه حمایت و مقاومت

ویژگی های یک حمایت و مقاومت مهم

  • تعداد برخورد

هر چه قیمت به یک ناحیه بیشتر برخورد کند، سطح مهم تر خواهد بود. زمانی که قیمت ها تعداد برخورد بیشتری به حمایت یا مقاومت داشته باشد، خریداران و فروشندگان توجه بیشتری به این سطوح خواهند داشت و تصمیمات معاملاتی خود را بر اساس این سطوح می گیرند.

  • حرکت قیمت

مناطق حمایت و مقاومت، زمانی که با حرکت تند قیمت ایجاد می شوند، احتمالاً مهم‌ تر خواهند بود؛ همچنین، هنگامی قیمت از یک حمایت یا مقاومت با حرکت تند بر میگردد و یا آن را با حرکت تند می شکند، مهم تر خواهد بود.

  • حجم در سطوح قیمت معین

هر چه حجم معاملات در یک سطح بیشتر باشد، آن سطح مهم تر خواهد بود. این به این دلیل است که معامله ‌گران و سرمایه‌ گذاران این سطوح قیمت را به خاطر می‌آورند و تمایل دارند دوباره از آن‌ها استفاده کنند.

  • زمان

مناطقی که در تایم فریم های بالاتر تشکیل می شود مانند هفتگی یا ماهانه، اغلب مهم‌ تر از مناطقی هستند که در تایم فریم های کوتاه ‌تر مانند نمودار دقیقه‌ای یا ساعتی مشاهده می‌شوند.

  • ترکیب

اگر سطوح حمایت یا مقاومت ما، هر 4 شرط را داشته باشد، بسیار مهم خواهد بود؛ همچنین اگر با سایر ابزار های تحلیل تکنیکال ترکیب شود، مهم تر از قبل خواهد شد؛ پس اگر توانستید آن را با سایر ابزار ترکیب کنید، بسیار برای شما مفید خواهد بود.

سخن پایانی

تحلیل تکنیکال به هیچ عنوان ساده نیست. در این مقاله، تنها بخش کوچکی از تحلیل تکنیکال را باهم بررسی کردیم، اما خوب است بدانید که سطوح مقاومت و حمایت از اصلی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین فاکتورها در تحلیل تکنیکال هستند و در موارد مختلف کاربرد دارند.

آن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌چه مسلم است، با دانستن تعاریف اولیه نمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید در بازار سرمایه به موفقیت و سود برسید؛ بنابراین خوب است، ابتدا به اندازه کافی آموزش ببینید و تمرین داشته باشید که با شرکت در دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ های آموزشی مانند دوره رایگان پرایس اکشن با اصول سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گذاری و تحلیل بازار آشنا شوید، سپس سرمایه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری را شروع کنید و ببینید که تا چه اندازه می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به رشد مالی شما کمک کند.

4.4/5 - (68 امتیاز)
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

آخرین مقالات مرتبط

کپی تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در بازارهای پُرریسکی از جمله ارز دیجیتال و بازار فارکس، ترید (معامله) کردن و رسیدن به سود مستمر و البته چشمگیر به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. کپی تریدینگ (Copy trading) را می توان یک روش آسان، مطمئن، بدون نیاز به مهارت و فقط با همراهی کردن یک تریدر (معامله گر) حرفه ای دانست […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو

پرایس اکشن یک استراتژی معاملاتی است که به کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال و تاریخچه اخیر قیمت ها، دیدگاهی روشن درباره بازار ارائه میدهد. یکی از مطرح ترین سبک های پرایس اکشن، سبک rtm یا Read The Market است. پرایس اکشن rtm براساس عرضه و تقاضا کار میکند و به معامله گر اجازه میدهد بدون تکیه […]

ادامه مطلب

الگو ftr در پرایس اکشن rtm

در سبک پرایس اکشن الگو های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از بهترین، قدرتمندترین های آن، الگو ftr است. این الگو جزء الگو های ادامه دهنده می باشد که بسیاری از معامله گران برای انجام معاملات خود از آن استفاده می کنند. تشخیص این الگو چندان کار سختی نیست، اما برای اینکه بتوان به […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.