بستن منو

آشنایی با الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال

نرگس کلانتری
28 شهریور 1400

الگوی پرچم یک الگو مهم در تحلیل تکنیکال است که در ادامه به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت. تحلیل تکنیکال یکی از بهترین شیوه‌های تحلیلی است که به کمک آن می ‌توان به ‌صورت اصولی در بازارهای مالی به فعالیت پرداخت و از روند حاکم در نمودار قیمتی در هر بازه زمانی با خبر شد. اساس کار تحلیل تکنیکال بررسی نمودارهای قیمت است که در مسیر حرکتی خود با تغییرات زیادی روبه ‌رو می‌ شوند؛ این تغییرات الگوهای مختلف را ایجاد می کند که به طور مداوم در نمودار تکرار می شود.

الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال

الگوی پرچم در تکنیکال چیست؟

در تحلیل تکنیکال الگوها به دو دسته تقسیم می شوند که الگوهای بازگشتی و الگوهای ادامه دهنده نام دارند؛ بسیاری از الگوها در دسته الگوهای ادامه دهنده قرار می گیرند که پس از کامل شدن الگو، قیمت به حرکت در جهت قبلی خود ادامه می‌ دهد. الگو پرچم (Flag Pattern) نیز یکی از الگوهای ادامه دهنده است که در تحلیل تکنیکال کاربرد دارد و به‌ صورت گسترده از آن استفاده می ‌کنند. البته در برخی از الگوهای ادامه دهنده، روند قیمت ممکن است به صورت معکوس عمل کند و همیشه قیمت ‌ها به روند قبلی خود بر‌نگردند.

در  flag pattern، قیمت پس از مدتی از روند اصلی خود خارج شده و شروع به اصلاح می کند که مابین دو خط موازی (حمایت و مقاومت)، معمولا برخلاف روند اولیه قرار می‌ گیرد.

به عبارت دیگر این الگویی است موج اصلاحی خود را به شکل پرچم، معمولا برخلاف روند فعلی حرکت می ‌کند. زمانی از این الگو در تکنیکال استفاده می ‌کنند، احتمال می دهند که روند ادامه می یابد. الگو flag زمانی کامل می شود که محدوده پرچم در جهت روند قبلی شکسته شود و معمولا به اندازه روند شارپ قبل از پرچم که به آن میله پرچم گفته می شود، حرکت می کند. این الگو در تکنیکال دارای دو حالت است، می‌تواند صعودی یا نزولی باشد.

الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال

الگوی پرچم نشان دهنده‌ چیست؟

پرچم در تحلیل تکنیکال به عنوان اصلاحی در نمودار رخ می دهد؛ زمانی مشاهده می ‌شود که یک نمودار قیمتی به ‌صورت مداوم به سمت بالا یا پایین حرکت کند که این روند صعودی یا نزولی است )میله پرچم)، سپس قدرت روند کاهش یافته و شروع به اصلاح می کند، این اصلا معمولا به شکل یک روند کوتاه مدت، با کف ها و سقف هایی خواهد بود که شکل ظاهری آن را به حالت پرچم در خواهد آمد. پس از اینکه اصلا تمام شد، معمولا قیمت در جهت روند قبلی حرکت می کند.

اجزای flag pattern

این الگو از دو جزء اصلی تشکیل شده است که به قرار زیر هستند:

پرچم (Flag)

قسمت پرچم به قسمتی از نمودار اشاره دارد که در آن می‌ توان اصلا روند را مشاهده کرد و قیمت در آن بازه، از روند صعودی یا نزولی ممتد خود خارج شده است. قسمت پرچم الگو با رسم دو خط موازی ایجاد می‌ شود و شبیه به یک پرچم است.

میله پرچم (Flag Pole)

به حرکت نزولی یا صعودی عمیقی که قبل از شکل ‌گیری ناحیه اصلاحی پرچم شکل گرفته، میله‌  پرچم می‌ گویند که وقتی با خط به پرچم وصل می ‌شود، دقیقاً مانند میله‌  یک پرچم دیده می‌شود.

معمولاً پس از اتمام الگوی فوق قیمت در جهت روند قبل از پرچم حرکت می کند و تغییر قیمت به اندازه میله پرچم خواهد بود.

آموزش الگوی پرچم

الگوی پرچم چه کمکی به ما می ‌کند؟

رسم این الگو در تحلیل تکنیکال می ‌تواند برای تریدرها بسیار مفید و پرمعنی باشد. به صورت کلی تریدرها پس از رسم پرچم، باید سه مورد زیر را مشخص کنند:

تعیین نقطه‌ ورود یا خروج

با توجه به اینکه الگو flag می ‌تواند جهت‌ ها یا شکل های مختلفی (مانند مثلث) داشته باشد، پس طبیعتاً براساس جهت و شکل هر پرچم می ‌توان نقطه‌ ورود یا نقطه‌ خروج آن را مشخص کرد. معمولاً تریدرها که کندل پس از شکست قیمت، وارد معامله می شوند.

آموزش تحلیل تکنیکال

در تصویر بالا یک نمونه الگو پرچم مشاهده می کنید. در کندل شکست به دلیل سایه بلند از بالا وارد نمی شویم، در کندل دوم بعد از کنل شکست هم همین طور، به دلیل سایه بلند وارد نمی شویم، اما در کندل سوم، در حالی که دوباره با سایه بلند مواجه هستیم، بدنه کندل نیز بزرگ است؛ در نتیجه جای خوبی برای ورد به معامله است.

تعیین حد سود و ضرر

اگر الگو flag صعودی بود، می توان حد ضرر را زیر پرچم و آخرین کف قرارد؛ اگر الگو نزولی بود، می توان حدضرر را بالای الگو و آخرین سقف قرارداد.

الگوهای کلاسیک

در تصویر بالا یک الگو پرچم صعودی را شاهد هستیم که حدضرر را زیر پرچم و آخرین کف قرار می دهیم.

تعیین حد سود

به دو صورت می توان حد سود را تعیین کرد:

آن دسته از تریدرهایی که به ‌صورت محتاط‌تر عمل می ‌کنند و نمی ‌خواهند بی ‌گدار به آب بزنند، می ‌توانند از اختلافی که بین خطوط موازی این الگو حاصل می ‌شود، برای کسب سود استفاده کنند.

الگوی پرچم

آن دسته افرادی که بیشتر اهل ریسک هستد، همان طور که قبلا گفته شد، می توانند به اندازه میله پرچم انتظار سود از این الگو را داشته باشند.

الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال

هر یک از گزینه ‌های فوق برای محقق شدن به استراتژی ‌های خاص نیاز است که یک تریدر در هنگام برخورد کردن با هر یک از موارد سه‌ گانه فوق در الگوی پرچمی که رسم کرده، می ‌تواند استراتژی مختص به همان موقعیت را انتخاب کرده و به وسیله‌ آن بتواند نقطه ورود و خروج از معامله، تعیین حد سود یا ضرر معامله یا حتی هدف گذاری کسب سود از معامله خود را به انجام برساند.

تریدر برای رسم یک الگوی پرچم صحیح و تعیین استراتژی مختص به آن، باید بر دانش تحلیل تکنیکال و متدهای مرتبط با این الگوها، تسلط کافی داشته باشد.

الگوی پرچم سه گوش چیست؟

الگوی پرچم سه گوش یا «Pennant» شباهت زیادی به یک پرچم مثلثی دارد. این در حالی است که اکثر flag pattern ها مستطیلی هستند. الگوی پرچم سه گوش به یک مثلث شبیه است که رسم خطوط با توجه به اصلاحات قیمتی که در یک ناحیه قیمتی پس از میله رخ داده، در نهایت با رسم یک پرچم مثلثی همراه است. معمولاً پس از مشاهده‌ این مدل در نمودار انتظار داریم حرکات شدید قیمتی به وجود آید که انتخاب استراتژی مناسب در برخورد با این الگوها نیز به موقعیت پرچم و جهت آن بستگی دارد. قوانین الگو پرچم سه گوش فرقی با الگو پرچم ساده ندارد و سه مورد ذکر شده برای این نوع از الگو پرچم نیز صدق می کند.

آموزش تحلیل تکنیکال

در تصویر بالا یک نمونه الگو پرچم به شکل مثلث می بینید، نقطه ورود در این مثال بعد از کندل شکست بود، زیرا کندل شکست، کندل قوی و با سایه کوتاه است. هر سه قانون گفته شده در آن رعایت شده و فرقی با الگو پرچم به شکل عادی ندارد.

الگوی پرچم

در تصویر بالا یک نمونه الگو پرچم نزولی به شکل مثلث می بینید؛ در این مثال، کندل شکست الگو کندل بسیار قوی و سایه های بسیار کوتاه است؛ در نتیجه، نقطه ورود ما می تواند، بعد از همان کندل باشد.

الگو پرچم بازگشتی

گاهی اوقات این الگو در تحلیل تکنیکال ممکن است شبیه یک الگوی‌ بازگشتی عمل کند، زمانی ‌که نمودار قیمتی وارد الگو شود ولی به‌ صورت عکس از الگو خارج شود، شاهد تغییر روند خواهیم بود. پس‌ توصیه می ‌کنیم که هرگز قبل از‌ اینکه شکست کانال پرچم را مشاهده نکردید، خرید و فروشی را بر اساس این الگو انجام ندهید.

الگوی پرچم

در تصویر بالا یک نمونه الگو flag را مشاهده می کنید که خلاف روند قبلی خود، پرچم را شکسته و از روند نزولی به روند صعودی تغییر حالت داده است.

سخن نهایی

الگوی پرچم (Flag Pattern) در تمام بازارهای مالی مانند بازار بورس، بازار فارکس، کریپتوکارنسی، طلا و …. روی نمودارهای قیمتی رسم می شود. بنابراین با شناخت این الگوها می ‌توانید از آن ‌ها در هر یک از بازارهای نامبرده استفاده کنید و از نتیجه‌ی تحلیل‌ های خود بهره مناسب بگیرید. الگو پرچم در تحلیل تکنیکال، اگرچه ممکن است جهات مختلفی داشته باشد و مستطیلی یا مثلثی باشد، اما به ‌صورت کلی شبیه به پرچم است و معمولا جز الگوهای ادامه دهنده است.  اگر شما به درستی در زمینه‌ تحلیل تکنیکال آموزش دیده باشید، با مشاهده هر الگوی flag می ‌توانید واکنش مناسبی نسبت به آن داشته باشید.

الگوی بعدی:

5/5 - (2 امتیاز)
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

آخرین مقالات مرتبط

کپی تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در بازارهای پُرریسکی از جمله ارز دیجیتال و بازار فارکس، ترید (معامله) کردن و رسیدن به سود مستمر و البته چشمگیر به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. کپی تریدینگ (Copy trading) را می توان یک روش آسان، مطمئن، بدون نیاز به مهارت و فقط با همراهی کردن یک تریدر (معامله گر) حرفه ای دانست […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو

پرایس اکشن یک استراتژی معاملاتی است که به کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال و تاریخچه اخیر قیمت ها، دیدگاهی روشن درباره بازار ارائه میدهد. یکی از مطرح ترین سبک های پرایس اکشن، سبک rtm یا Read The Market است. پرایس اکشن rtm براساس عرضه و تقاضا کار میکند و به معامله گر اجازه میدهد بدون تکیه […]

ادامه مطلب

الگو ftr در پرایس اکشن rtm

در سبک پرایس اکشن الگو های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از بهترین، قدرتمندترین های آن، الگو ftr است. این الگو جزء الگو های ادامه دهنده می باشد که بسیاری از معامله گران برای انجام معاملات خود از آن استفاده می کنند. تشخیص این الگو چندان کار سختی نیست، اما برای اینکه بتوان به […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.