بستن منو

الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال چیست؟

تیم تحلیل دلفین وست
30 دی 1401

الگوی سر و شانه یک الگو بازگشتی در تحلیل تکنیکال است. این الگو دارای دو حالت نزولی و صعودی است که تغییر روند را پیش‌ بینی می ‌کند و به عنوان یکی از قابل اعتماد ترین الگوهای تغییر روند است که با دقت نشان می دهد روند صعودی یا نزولی به پایان خود نزدیک می شود.

آموزش الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال

الگوی سر و شانه چیست؟

الگوی سر و شانه یا Head and shoulders یک الگوی نموداری است که از سه قله تشکیل شده است. قله‌ی وسط این الگو به نسبت دو الگوی کناری خود، ارتفاع بالاتری دارد. (همانند سر و دو شانه کناری هیکل یک انسان به نظر می‌رسند. قله وسط سر انسان و دو قله کناری نیز شانه‌های او هستند)، همین تشابه شکلی سبب شده تا الگوهایی با این شکل را الگوی سر و شانه بنامند. این الگو یکی از قابل اعتمادترین الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود.

الگوهای بازگشتی به الگوهایی گفته می‌شود که یک نوسان یا توقف در روند قیمت ایجاد می‌کنند و سپس در ادامه، مسیر حرکت روند را تغییر می‌دهند. برای مثال، وقتی در یک روند صعودی توقف ایجاد شود، در نهایت آن روند وارد مسیر نزولی می‌شود و برعکس. الگوهایی که سبب می‌شوند تا چنین بازگشت‌هایی در مسیر روند قیمت‌ها ایجاد شود، الگوهای بازگشتی هستند که الگوی سروشانه یکی از آن‌ها است. در برابر الگوهای بازگشتی، الگوهای ادامه دهنده قرار دارند که تنها یک اصلاح و توقف کوچک در مسیر روند ایجاد می‌کنند و سپس روند حرکت قبلی خود را در پیش می‌گیرد.


الگوی سروشانه به عنوان یک الگوی بازگشتی، انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

الگو سر و شانه نزولی

الگوی سر و شانه نزولی زمانی شکل می‌ گیرد که قیمت حرکت صعودی را آغاز کرده است. سپس بعد از حرکت صعودی، یک موج کاهشی را شاهد خواهیم بود که این دو موج شانه سمت چپ را تشکیل می دهد. سپس، قیمت بالاتر از سقف قبلی افزایش می یابد تا سر را تشکیل دهد و سپس تا محدوده کف قبلی کاهش می یابد. در نهایت، قیمت دوباره در حدود اولین قله شکل گرفته شده، افزایش می یابد تا شانه سمت راست تشکیل شود.

الگوی سر و شانه نزولی شامل 4 بخش است:

  • سپس بعد از روند های صعودی طولانی، قیمت به مقاومت مهمی می رسد که احتمال تغییر روند بالاست، سپس شروع به کاهش می کند ( قله اول – شانه اول).
  • قیمت مجدداً افزایش می ‌یابد تا قله ای بالاتر از قله قبلی را ایجاد کند و بعد دوباره کاهش یابد (قله دوم – سر).
  • قیمت برای سومین بار افزایش می یابد، اما نمی تواند تا قله قبلی افزایش یابد بله تا محدوده های قله اول افزایش می یابد و سپس دوباره کاهش یابد (قله سوم – شانه دوم).
  • با متصل کردن دو کف ایجاد شده به هم، محدوده استاتیکی به وجود می آید (خط گردن).

الگوی head and shoulder

الگو سر و شانه سر و شانه صعودی

نقطه مقابل نمودار سر و شانه، معکوس سر و شانه است که به آن سر و شانه صعودی هم می گویند.

الگوی سر و شانه صعودی، برعکس الگو سر و شانه نزولی است. زمانی شکل می‌ گیرد که قیمت، حرکت نزولی را آغاز کرده است. سپس بعد از حرکت نزولی، یک موج افزایشی را شاهد خواهیم بود که این دو موج شانه سمت چپ را تشکیل می دهد. سپس، قیمت تا پایین تر از کف قبلی کاهش می یابد تا سر را تشکیل دهد. قیمت دوباره یک موج افزایش می یابد و بعد از افزایش، دوباره کاهش می یابد در حدود اولین کف شکل گرفته شده تا شانه سمت راست تشکیل شود.

الگوی سر و شانه صعودی شامل 4 بخش است:

  • قیمت به پایین ترین حد کاهش می یابد، سپس افزایش می یابد (کف اول – شانه چپ)
  • قیمت به زیر سطح قبلی کاهش می یابد، سپس دوباره افزایش می یابد (کف دوم – سر)
  • قیمت دوباره کاهش می یابد، اما نه به اندازه پایین ترین کف (کف سوم – شانه راست)
  • با متصل کردن دو سقف ایجاد شده به هم، محدوده استاتیکی به وجود می آید (خط گردن).

الگوی سر و شانه

مزایا

  • معامله گران با تجربه آن را به راحتی شناسایی می کنند: این الگو برای یک معامله گر با تجربه بسیار راحت قابل شناسایی است.
  • سود و ریسک مناسب و مشخص: این الگو دارای بازدهی بسیار بالایی است
  • از تحرکات بزرگ بازار می توان سود برد: این الگو در انتهای یک روند تشکیل می شود؛ در نتیجه معامله گر ها با استفاده از آن می توانند در ابتدای روند جدید وارد شوند و از حرکت های بزرگ بازار استفاده کنند
  • قابل استفاده در همه بازارها: الگو را می توان در معاملات فارکس، ارزهای دیجیتال و بورس استفاده کرد.

معایب

  • شناسایی آن توسط معامله گران تازه کار ممکن است کمی سخت باشد: الگوی سر و شانه ممکن است شکل ظاهری آن زاویه دار (کج) شده باشد، که می تواند معامله گران تازه کار را از گیج کند.
  • زمان تشکیل طولانی: تشکیل الگو سر و شانه معمولا زمان زیادی طول می کشد تا تشکیل شود.

آموزش معامله با الگو سر و شانه

نقطه ورود

رایج ترین نقطه ورود، شکستگی خط گردن است، روش دیگری که می توانید استفاده کنید، پس از شکست خط گردن، پولبک زدن به خط گردن است.

حد ضرر

در الگوی سر و شانه نزولی ، حد ضرر را می‌ توان بالاتر ‌تر از شانه‌ راست؛ در الگوی سر و شانه‌ صعودی، حد‌ ضرر را می ‌توان پایین تر از شانه‌ راست در‌نظر‌ گرفت.

در برخی از حالات ممکن است شانه‌ راست هم ‌ارتفاع سر باشد که در این صورت می‌ توان حد‌ ضرر را کمی بالا / پایین سر قرار بگیرد. همچنین افرادی که اهل ریسک بیشتر هستند، می توانند حد ضرر خود را در الگو سر و شانه نزولی، بالاتر از خط گردن؛ در الگو سر و شانه صعودی، پایین تر از خط گردن قرار گیرد.

قرار دادن حدضرر را در معاملات خود فراموش نکنید؛ هیچ الگویی صد در صد سودآور نیست.

حد‌ سود

حد سود در این الگوها، بدین شکل مشخص می شود، هنگامی که خط گردن شکسته شد، فاصله بین سقف / کف  دوم الگو (سر) تا خط گردن را می توان حد سود در نظر گرفت.

در الگوی سر و شانه صعودی بعد از شکست خط گردن، قیمت به اندازه فاصله گفته شده به سمت بالا حرکت می کند. در الگوی سر و شانه نزولی بعد از شکست خط گردن، قیمت به اندازه فاصله گفته شده به سمت پایین حرکت می کند.

الگوی سر و شانه یکی از مهم ترین الگو های کلاسیک تحلیل تکنیکال است که در این مقاله مورد بررسی قرار داده شد؛ از این الگو می توانید، جهت انجام معاملات خود استفاده کنید اما دقت داشته باشید که باید کاملا به آن مسلط شوید و برای مسلط شدن به آن نیاز به تمرین کردن دارید؛ همچنین دقت داشته باشید که برای انجام معامله مطمئن ‌تر، توصیه می‌شود به ‌تنهایی از آن برای انجام‌ معامله استفاده نکنید و در کنار آن به یاد‌گیری مباحث دیگر بپردازید.

الگوی بعدی:

4.7/5 - (4 امتیاز)
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

آخرین مقالات مرتبط

کپی تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در بازارهای پُرریسکی از جمله ارز دیجیتال و بازار فارکس، ترید (معامله) کردن و رسیدن به سود مستمر و البته چشمگیر به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. کپی تریدینگ (Copy trading) را می توان یک روش آسان، مطمئن، بدون نیاز به مهارت و فقط با همراهی کردن یک تریدر (معامله گر) حرفه ای دانست […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو

پرایس اکشن یک استراتژی معاملاتی است که به کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال و تاریخچه اخیر قیمت ها، دیدگاهی روشن درباره بازار ارائه میدهد. یکی از مطرح ترین سبک های پرایس اکشن، سبک rtm یا Read The Market است. پرایس اکشن rtm براساس عرضه و تقاضا کار میکند و به معامله گر اجازه میدهد بدون تکیه […]

ادامه مطلب

الگو ftr در پرایس اکشن rtm

در سبک پرایس اکشن الگو های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از بهترین، قدرتمندترین های آن، الگو ftr است. این الگو جزء الگو های ادامه دهنده می باشد که بسیاری از معامله گران برای انجام معاملات خود از آن استفاده می کنند. تشخیص این الگو چندان کار سختی نیست، اما برای اینکه بتوان به […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.