بستن منو

پیوت چیست؟ آموزش محاسبه نقطه پیوت در تحلیل تکنیکال

تیم تحلیل دلفین وست
20 خرداد 1402

در این مقاله به مبحث پیوت در تحلیل تکنیکال می ‌پردازیم. تحلیل تکنیکال به معنی بررسی و ارزیابی گذشته بازار و انتخاب مسیر درست سرمایه ‌‌‌گذاری است. چنین تحلیلی با استفاده از آمار و ارقام و انواع داده‌‌‌های معاملاتی انجام می‌‌‌ شود. آن‌‌‌ چه معمول است پیاده‌‌‌ سازی این آمار روی نموداری است که عموماً قیمت ‌‌‌ها را در بازه‌‌‌ های زمانی مختلف بیان می ‌‌‌کند. ابزارهای زیادی برای تحلیل تکنیکال وجود دارند، مانند اندیکاتورها. که یکی از این اندیکاتورها نقطه پیوت (Pivot Point) نام‌‌‌ دارد.

نقطه پیوت چیست؟

پیوت یک شاخص یا اندیکاتور تحلیل تکنیکال است، که برای تعیین روند کلی بازار در بازه ‌‌‌های زمانی مختلف استفاده می‌‌‌ شود. این نقطه به خودی خود، میانگین بیشترین قیمت، کم ‌‌‌ترین قیمت و قیمت پایانی روز معاملاتی قبلی است. با توجه به مقدار پیوت یک روز، روند قیمتی روز بعد ارزیابی می‌‌‌شود. به این ترتیب که اگر معاملات بالاتر از pivot قرار بگیرند صعود و اگر پایین‌‌‌ تر از آن باشند نزول رخ ‌‌‌داده ‌‌‌است. pivot یک اندیکاتور است و محاسبات آن سطوح حمایت و مقاومت را نشان می ‌‌‌دهد. منظور از حمایت زمانی است که به دلیل تقاضای زیاد، روند نزولی قیمت متوقف می‌‌‌شود. مقاومت نیز به زمانی اطلاق می ‌‌‌شود که روند صعودی قیمت‌‌‌ها به دلیل عرضه زیاد متوقف می‌‌‌شود. بنابراین محاسبه پیوت به معامله‌‌‌ گر این امکان را می‌‌‌دهد تا روند حرکت قیمت را تشخیص بدهد.

نحوه محاسبه Pivot

در ذهن داشته باشید که قیمت‌‌‌ های روز قبل، در این محاسبات دخیل هستند. به عنوان مثال، پیوت روز یکشنبه از اطلاعات قیمتی روز شنبه به‌‌‌ دست می ‌‌‌آید.

بعد از بسته ‌‌‌شدن بازار، یا قبل از باز شدن قیمت در روز بعد، کمترین قیمت، بیشترین قیمت و قیمت بسته ‌‌‌شدن را در آخرین روز پیدا کنید. از مقادیری که بدست آوردید، میانگین بگیرید. این قیمت را روی نمودار با نام P علامت‌‌‌ گذاری کنید. سپس با استفاده از مقدار P، مقاومت‌‌‌ ها و حمایت ‌‌‌ها را محاسبه کنید.

(اگرچه استفاده از پیوت بر روی نمودار با استفاده از داده‌‌‌ های روز قبل برای ارائه سطح حمایت و مقاومت روز بعد معمول است، اما می ‌‌‌توان از داده‌‌‌های هفته گذشته استفاده ‌‌‌کرد و برای هفته آینده pivot را محاسبه‌‌‌کرد.)

فرمول محاسبه پیوت

برای محاسبه کافی است قیمت سقف، قیمت کف و قیمت پایانی در روز گذشته را در فرمول زیر جایگذاری کنید.

نقطه پیوت  = (P)  (قیمت سقف  کندل قبل + قیمت کف کندل قبل + قیمت بسته شدن کندل قبل) / 3

سپس سطح حمایت و مقاومت نسبت به نقطه پیوت اینگونه محاسبه می شود:

مقاومت اول (R1) = (pp  x 2 ) – قیمت کف کندل قبل

حمایت اول (S1) = ( pp x 2 ) – قیمت سقف کندل قبل

سطح حمایت و مقاومت دوم

مقاومت دوم (R2) = pp + (قیمت سقف کندل قبل + قیمت کف کندل قبل)

حمایت دوم (S2) = pp + (قیمت سقف کندل قبل + قیمت کف کندل قبل)

سطح حمایت و مقاومت سوم

مقاومت سوم (R3) = قیمت سقف کندل قبل + 2 – PP) قیمت کف کندل قبل )

حمایت سوم (S3) = قیمت کف کندل قبل – 2 (قیمت سقف کندل قبل – PP)

فرمول محاسبه pivot

در تصویر بالا، پس از اعمال اندیکاتور، خط هایی روی چارت مشاهده میکنید که مشخص شده هرکدام چه خطی هست. هر کدام از این خطوط ، جدای اسمی که دارند، قابلیت حمایت و هم قابلیت مقاومت را برای قیمت دارند.

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، پس از شکست نقطه پیوت، قیمت به آن پولبک زده و تا حمایت اول پایین آمده است. مشاهده می کنید، حمایت اول، حمایت خوبی برای قیمت بوده است.

به این نوع پیوت محاسباتی گفته می شود که براساس فرمول های گفته شده محاسبه، روی چارت اعمال می شود. برای استفاده از این نوع نیازی به محاسبات نیست، از نوار بالایی چارت در tradingview، در بخش اندیکاتور ها، میتوانید آن را بر روی چارت قیمتی خود اعمال کنید.

محاسبه پیوت

اندیکاتور پیوت در تریدینگ ویو

پیوت قیمتی چیست؟

از نام آن مشخص است که به نقاط تغییر قیمت در نمودار قیمت مربوط می ‌شود و زمانی رخ می ‌دهد که پس از حرکت بازار به سمتی مشخص و رسیدن به یک کف یا سقف، حرکتی قدرتمند در خلاف شرایط پیش آمده آغاز شود. بر طبق نظر سرمایه ‌گذاران حرفه ‌ای، یک پیوت قیمتی زمانی تشخیص داده می ‌شود که قیمت‌ ها اندازه سه کندل حرکت کرده باشند و کندل سوم، کندل بازگشتی باشد، سپس مطابق با شرایط قبلی اما در خلاف جهت، دو کندل حرکت کند. تشخیص پیوت قیمتی بر خلاف محاسباتی، نیاز به ابزار خاصی ندارد و بیشتر از نوع دیداری است، به این ترتیب که با دقت به نمودار وجود یا نبود آن مشخص می‌شود.

در این تصویر، تعداد زیادی پیوت قیمتی وجود دارد که تعدادی از آن ها را به عنوان نمونه مشخص کردیم.

محاسبه پیوت قیمتی

پیوت هایی که قیمت پس از تشکیل آن ها، افزایش داشته را حمایتی، و پیوت هایی که پس از تشکیل آن ها قیمت کاهش پیدا کرده، مقاومتی گفته می شود.

Pivot مینور و ماژور

جدای دسته بندی بالا، دسته بندی دیگری وجود دارد که به حالت مینور و ماژور تقسیم می شود.

مینور: پیوت مینور نشان ‌دهنده نوسانات جزئی بازار است و در سطوح مینور برگشت قیمت بسیار نامحسوس و کوتاه خواهد بود. در واقع بر اساس هیجانات ناشی از بازار شکل می ‌گیرد که می ‌تواند افراد تازه کار در این بازار را به تله بیاندازد، معامله‌ گران در این زمان، کمتر وارد معامله می ‌شوند.

ماژور: پیوت ماژور را می ‌توان نقاط کلیدی برگشتی معرفی کرد که در این نقاط برگشت قیمت قوی خواهد بود.

pivote مینور و ماژور

در تصویر بالا، تعداد زیادی پیوت وجود دارد که نمونه هایی از آن را مشخص کردیم.

تشخیص پیوت ماژور از مینور در تحلیل تکنیکال

افرادی که در معامله خبره هستند، به راحتی این دو را از هم تشخیص می ‌دهند. درواقع چون پیوت‌ در تحلیل تکنیکال بر اساس قیمت مشخص می ‌شود، با دقت به نمودار و بررسی روند ها به صورت دیداری باید تشخیص داده شوند. اما اگر مبتدی هستید، بهتر است به این دو نکته توجه کنید:

چنانچه روند جدید بتواند تا 38 درصد به بالای فیبو، حرکت قبلی را اصلاح کند، پیوت ماژور است، اگر مقدار اصلاح از 38 درصد کمتر باشد، مینور تلقی می‌شود. یکی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال، مک ‌دی نام دارد، چنانچه این اندیکاتور دچار تغییر فاز شود، به عنوان ماژور شناخته خواهد شد. برای این کار کافی است فاز مثبت یا منفی شاخص مک ‌دی را در نظر بگیریم و بالاترین یا پایین ‌ترین قیمت آن بخش را به عنوان ماژور در نظر بگیریم.

پیوت چیست

در تصویر بالا مشاهده می کنید که قیمت بیش از 38 درصد فیبو موج حرکتی قبلی خود را اصلاح کرده است. پس، بالاترین نقطه، جایی که موج جدید شروع می شود، پیوت ماژور خواهد بود.

نقطه پیوت

در تصویر بالا مشاهده می کنید که مک دی تغییر فاز داده است است. بالاترین قیمتی که هنگام تغییر فاز به خود دیده است، پیوت ماژور خواهد بود.

کاربرد پیوت در معاملات

چنانچه در انجام معاملات روزانه به شاخصی برای تصمیم ‌گیری نیاز داشته باشیم، می ‌توانیم از پیوت‌ها استفاده کنیم. آن ها نسبت به تغییر قیمت واکنش نشان می‌ دهند، بنابراین می‌ توانیم از آن برای تشخیص روند استفاده کنیم.

برای انجام معامله، پیوت هایی که از طریق اندیکاتور یا به صورت دیداری مشخص کردیم، می توانند هر دو نقش حمایت و مقاومت را داشته باشند. پس، هنگامی که قیمت به آن ها میرسد، انتظار اول ما برگشت قیمت از پیوت ها است. به عنوان مثال هنگامی که قیمت به یک مقاومت میرسد، انتظار اول ما برگشت قیمت است و می توانیم وارد معامله فروش شویم. همچنین هنگامی که قیمت به یک حمایت میرسد، انتظار اول ما برگشت قیمت است و می توانیم وارد معامله خرید شویم.

گاهی ممکن است، بعد از اینکه قیمت پیوت را شکست، به عنوان مثال اگر یک پیوت نقش مقاومت را  داشت و به سمت بالا شکست، می توانیم وارد معامله خرید شویم، با حد ضرری پایین پیوت، اگر پیوت مربوطه نقش پیوت حمایت را داشت، می توانیم بعد از اینکه قیمت آن را به سمت پایین شکست وارد معامله فروش شویم و حد ضرر خود را بالای پیوت حمایت قرار دهیم.

نقاط پیوت چه چیزی را نشان می ‌دهد؟

برخلاف داده‌‌‌ های نوسانی و میانگین ‌‌‌های دیگر، پیوت در طول روز ثابت است. این بدان معنا است که معامله‌‌‌ گران می ‌‌‌توانند از آن برای پیشبرد اهداف خود و تنظیم یک برنامه‌‌‌ مناسب استفاده کنند. برای مثال، معامله‌‌‌ گران می ‌‌‌دانند که اگر، قیمت به پایین ‌‌‌تر از پیوت سقوط کند، در معاملات خود فروش را انتخاب می ‌‌‌کنند و برعکس اگر قیمت به بالاتر از پیوت صعود کند، خرید را انتخاب می ‌‌‌کنند. مقادیر مقاومت و حمایت نیز می ‌‌‌توانند نمایانگر قیمت هدف و نقطه ضرر باشند.

محدودیت ها

پیوت محاسباتی براساس فرمول‌‌‌ های ساده‌‌‌ ای محاسبه می ‌‌‌شود. بنابراین درحالی که برای عده ‌‌‌ای مفید است، بسیاری نیز هستند که برای آن ‌‌‌ها کارایی ندارد. هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت‌‌‌ ها حول نقطه پیوت نوسان ‌‌‌پیدا کنند. بسیاری مواقع روند بازار از چنین الگویی پیروی نمی ‌‌‌کند. به همین دلیل، ترکیب پیوت و سایر اندیکاتورها روشی معمول برای ارزیابی است که معامله ‌‌‌گران معمولاً از آن استفاده می‌‌‌ کنند. چرا که با این روش، داده‌‌‌ها مطمئن‌‌‌ تر هستند و می ‌‌‌توان استدلال بهتری از وضعیت بازار داشت.

سخن پایانی

در این مقاله با انواع پیوت ها آشنا شدیم و دیدیم که در تحلیل تکنیکال چگونه محاسبه و رسم می شود. فراموش نکنید که تنها استفاده از آن عاقلانه نیست و بهتر است که از سایر ابزار هم استفاده شود تا اطمینان بیشتری از انجام معامله داشته باشیم.

4/5 - (3 امتیاز)
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

آخرین مقالات مرتبط

کپی تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در بازارهای پُرریسکی از جمله ارز دیجیتال و بازار فارکس، ترید (معامله) کردن و رسیدن به سود مستمر و البته چشمگیر به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. کپی تریدینگ (Copy trading) را می توان یک روش آسان، مطمئن، بدون نیاز به مهارت و فقط با همراهی کردن یک تریدر (معامله گر) حرفه ای دانست […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو

پرایس اکشن یک استراتژی معاملاتی است که به کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال و تاریخچه اخیر قیمت ها، دیدگاهی روشن درباره بازار ارائه میدهد. یکی از مطرح ترین سبک های پرایس اکشن، سبک rtm یا Read The Market است. پرایس اکشن rtm براساس عرضه و تقاضا کار میکند و به معامله گر اجازه میدهد بدون تکیه […]

ادامه مطلب

الگو ftr در پرایس اکشن rtm

در سبک پرایس اکشن الگو های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از بهترین، قدرتمندترین های آن، الگو ftr است. این الگو جزء الگو های ادامه دهنده می باشد که بسیاری از معامله گران برای انجام معاملات خود از آن استفاده می کنند. تشخیص این الگو چندان کار سختی نیست، اما برای اینکه بتوان به […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.