بستن منو

اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری در معاملات ارزهای دیجیتال چیست؟

hadise pourfard
15 مهر 1403

همان طور می دانید، تحلیل تکنیکال به معنی بررسی رفتار قیمت در گذشته به جهت پیش بینی رفتار آینده قیمت است. در تحلیل تکنیکال، ابزارهای کاربردی و مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها برای بررسی نمودار استفاده کرد؛ یکی از این ابزارهای کاربردی، اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری می باشند معامله گران می توانند از آن ها به طور دلخواه استفاده کنند.

به کمک این اندیکاتورها می توان نمودار قیمتی را راحت تر و مطمئن تر تحلیل و بررسی کرد. اگر شما علاقه مند به یادگیری اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

اندیکاتور پیشرو چیست؟

اگر بخواهیم اندیکاتورها را تعریف کنیم:

اندیکاتورها، یک سری فرمول های ریاضی می باشند که هر اندیکاتور براساس فرمول خود، یک سری داده های قیمتی را (داده های ورودی) دریافت کرده و پس از انجام عملیات ریاضی، نتیجه ای را به عنوان داده های خروجی دراختیار معامله گران قرار می هد و معامله گران می توانند از این داده های خروجی در تحلیل های خود استفاده کنند.

برخی از اندیکاتور ها به leading indicator یا همان اندیکاتورهای پیشرو معروف می باشند که به معامله گران کمک می کنند تا آینده بازار را راحت تر تحلیل و نقطه ورودهایی را شناسایی کنند؛ در واقع، سیگنال‌هایی را قبل از اینکه رخ دهند، صادر می کنند.

نحوه کار این اندیکاتورها بدین صورت است که از داده های قیمتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، به عنوان داده های ورودی در فرمول خود استفاده می کند و سپس اطلاعاتی را به عنوان داده های خروجی در اختیار معامله گران قرار می دهد که نشان دهنده نحوه رفتار احتمالی قیمت در آینده است.

اندیکاتور پیشرو

مزایای استفاده از اندیکاتورهای پیشرو

اندیکاتور‌های پیشرو دارای مزایای بسیار زیادی است که در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین های آن ها می پردازیم:

تحلیل روند قیمت

از مهم ترین مزایای اندیکاتور‌های پیشرو، تحلیل روند و حرکت قیمت در آینده است. اندیکاتورهای پیشرو با بررسی روند فعلی قیمت، روند آینده قیمت را پیش بینی می کنند و این به معامله گران کمک می کند تا در جهت روند معامله کنند و از انجام معاملات خلاف روند که از ریسک بیشتری برخودار است، دوری کنند.

آگاهی بیشتر از بازار

به کمک اندیکاتورهای پیشرو می توان اطلاعا جامع و کاملی از شرایط فعلی بازار بدست آورد که به کمک آن ها می توان روند آینده قیمت را راحت تر تحلیل کرد.

مقایسه ارزهای دیجیتال

به کمک اندیکاتورهای پیشرو می توان نماد ها و دارایی های مختلف را باهم مقایسه و نمادی را برای معامله انتخاب کند که شرایط بهتری دارد.

معایب استفاده از اندیکاتورهای پیشرو

اندیکاتورهای پیشرو درکنار مزایایی که دارند، معایبی نیز دارند که در ادامه به بررسی مهم ترین های آن می پردازیم:

پیچیدگی تحلیل

برای استفاده از این اندیکاتورخا نیاز تخصص است؛ در واقع، باید نحوه استفاده از آن ها را آموزش دید و سپس در تحلیل و معاملات خود از آن ها استفاده کرد. در غیر این صورت ممکن است که از آن ها به اشتباه استفاده شود.

تأخیر در به‌روزرسانی

در بعضیا از اندیکاتور‌های پیشرو ممکن است که تاحدودی تاخیر در صدور سیگنال مشاهده شود که این می تواند تحلیل و موقعیت معاملاتی را بشدت تحت تاثیر قرار دهد. به گونه ای که ممکن است یک موقعیت سودآور را به یک موقعیت غیرقابل استفاده یا حتی ضررده تبدیل کند.

احتمال خطا

همانند هر ابزار تحلیل دیگری، اندیکاتور‌های پیشرو دارای خطا می باشند و نمی توانند تمامی حرکات قیمتی را به درستی پیش بینی کنند.

اندیکاتور های تاخیری و پیشرو

اندیکاتورهای تاخیری چیست؟

اندیکاتور‌های تاخیری یا lagging indicator نوع دیگری از اندیکاتورها می باشند که در میان معامله گران بازارهای مالی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. این نوع اندیکاتور ها برخلاف اندیکاتورهای پیشرئ عمل کرده و اطلاعاتی از آینده قیمت ارائه نمی دهند؛ در واقع، اندیکاتورهای تاخیری روند فعلی را مورد ارزیابی قرار داده و صحت آن را تایید می کند.

مزایای استفاده از اندیکاتورهای تاخیری

همانند اندیکاتور‌های پیشرو، اندیکاتور‌های تاخیری دارای مزایا خاص خود می باشند که برخی از مهم ترین های آن عبارت انداز:

کاهش سیگنال‌های کاذب

اندیکاتورهای تاخیری به نسبت اندیکاتورهای پیشرو به دلیل تاخیری که دارند، خطای کمتری داشته و بازار را بهتر بررسی می کنند.

آگاهی از تاریخچه بازار

اندیکاتورهای تاخیری در بررسی گذشته بازار می توانند بسیار مفید باشند؛ به گونه ای که به کمک آن ها می توان گذشته بازار را به طور کامل بررسی کرد که قیمت ها در چه شرایطی افزایش یا کاهش خاصی را تجربه کرده اند. سپس در بازار فعلی (لایو بازار) به دنبال شناسایی همان شرایط بود؛ زیرا تکنیکالیست ها معتقدند که قیمت رفتار گذشته خود را تکرار می کند؛ در نتیجه، انتظار می رود که در صورت وقوع همان شرایط، همان واکنش از قیمت دیده شود.

اطلاعات دقیق

اندیکاتورهای تاخیری به دلیل اینکه بر روی گذشته و داده های قبلی قیمت را تمرکز دارد، اطلاعات دقیق تری را استخراج و دراختیار معامله گران قرار می دهد. معامله گران می توانند به داده های اندیکاتورهای تاخیری اعتماد بیشتری کنند.

معایب استفاده از اندیکاتورهای تاخیری

اندیکاتورهای تاخیری علاوه بر مزایای خود، معایبی نیز دارند که مهم ترین های آن عبارت انداز:

تأخیر در تصحیح اندیکاتور

معمولا در زمان هایی قیمت به صورت شارپ و قدرتمند درحال حرکت است، اندیکاتورهای تاخیری ممکن است که به دلیل تاخیری که دارند، نتوانند نیازهای معامله گران را پاسخ دهند؛ به گونه ای که ممکن است که سیگنال های منسوخ شده ای صادر کنند که استفاده از آن نتواند سودی را برای معامله گران به ارمغان بیاورد.

پیچیدگی در تحلیل داده‌ها

اندیکاتور‌های تاخیری همانند انیدکاتورهای پیشر نیاز به تخصص و آموزش دارد تا بتوان از آن ها به درستی استفاده کرد. اگر بدون دیدن آموزش های لازم از آن ها استفاده شود، ممکن است که ضررهای بزرگی را به وجود آورد.

درک پدیده‌های جدید

به طور کلی، اندیکاتور‌های تاخیری مناسب برای بررسی روند فعلی بازار هستند و در پیش بینی روند آینده نمی توانند کارآمد باشند؛ در نتیجه، بهتر است که از آن ها برای بررسی آینده بازار استفاده نشود.

اندیکاتورهای تاخیری

نمونه‌هایی از اندیکاتورهای پیشرو و تأخیری

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، درحال حاضر اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه برخی از مهم ترین آن اشاره خواهیم گرد:

اندیکاتور قدرت نسبی  (RSI)

اندیکاتور قدرت نسبی یا RSI به عنوان یکی از بهترین  اندیکاتور‌های پیشرو شناخته می شود که معامله‌ گران می ‌توانند از آن کنند. اندیکاتور RSI به معامله گران کمک می کند تا نواحی اشباع خرید و اشباع فروش را شناسایی کنند. این اندیکاتور در قالب یک نمودار دیگر در مقیاس صفر تا 100 در زیر نمودار قیمتی قرار می گیرد.

در صورتی که نشانگر آن به بالای 70 برسد، نشان از اشباع خرید است و در این نواحیه بهتر است که به دنبال شناسایی نقات ورود به معامله فروش بود. در صورتی که نشانگر آن به پایین‌ تر از 30 برسد، نشان از اشباع فروش بوده و بهتر است که به دنبال شناسایی نقات ورود به معامله خرید بود.

نوسان ‌ساز تصادفی  (Stochastic oscillator)

از دیگر اندیکاتور‌های پیشرو محبوب میان معامله گران است که از آن می توان برای پیش بینی روند بازار استفاده کرد. این اندیکاتور نیز همانند RSI بوده و دارای یک نمودار در زیر نمودار قیمتی در مقیاس صفر تا 100 می باشد. در صورتی که نشانگر آن به بالای 80 برسد، بازار درحالت اشباع خرید قرار می گیرد و در صورتی که نشانگر آن به زیر 20 برسد، بازار درحالت اشباع فروش قرار می گیرد.

اندیکاتور Williams %R

اندیکاتور ویلیامز R% مشابه دو اندیکاتور قبلی بوده، اما با این تفاوت که مقیاس‌ آن در محدوده 0 تا 100- است. منفی را نشان می‌دهد. در صورتی که نشانگر آن به زیر 80- برسد، اشباع خرید بوده و احتمال افزایش قیمت وجود دارد. در صورتی که نشانگر آن به بالای 20- برسد، اشباع فروش بوده و احتمال کاهش قیمت وجود دارد.

اندیکاتور Williams %R

حجم تعادلی (OBV)

حجم تعادلی یا On-balance volume به عنوان یک اندیکاتور پیشرو درنظر گرفته می شود که از حجم معاملات برای بررسی بازار استفاده می کند. از این اندیکاتور نمی توان برای شناسایی روند استفاده کرد؛ در واقع، کارایی آن برای تایید قدرت روند است.

معامله گران از این اندیکاتور به عنوان یک مکمل در کنار سایر اندیکاتورها نیز استفاده می کنند.

میانگین ‌های متحرک (MA)

اندیکاتور میانگین متحرک جزوء اندیکاتورهای تاخیری بوده و بر روی نمودار قیمتی نمایان می شود. سیگنال‌ های خرید و فروش براساس این اندیکاتور در زمانی صادر می شود که قیمت از خط میانگین متحرک عبور کند.  هنگامی که قیمت از سمت بالا از خط میانگین متحرک عبور کند، سیگنال خرید و هنگامی که قیمت از سمت پایین از خط میانگین متحرک عبور کند، سیگنال فروش صادر خواهد شد.

این اندیکاتور در شرایطی روند بازار واضح است، کاربرد دارد و در زمان هایی که بازار دارای روند خنثی (تریدینگ رنج) می باشد، نمی تواند کاربردی باشد؛ در واقع در روند خنثی خطای آن بسیار زیاد است.

باندهای بولینگر (Bollinger bands)

از دیگر اندیکاتورهای تاخیری اندیکاتور بولینگر باند بوده که از یک خط میانگین متحرک ساده (SMA) بیست ‌روزه و دو انحراف استاندارد مثبت و منفی از SMA تشکیل شده که ظاهر آن را شبیه به یک باند کرده است. هنگامی که قیمت به باند بالایی برسد، نشان‌ دهنده اشباع خرید است و هنگامی که قیمت به باند پایینی برسد، نشان دهنده اشباع فروش است.

اندیکاتور باندهای بولینگر

اندیکاتور MACD

یکی از اندیکاتورهای بسیار محبوب بازارهای مال، اندیکاتور‌هایMCAD  است که از سه جزء دو خط میانگین متحرک و یک هیستوگرام تشکیل شده است. دو خط میانگین متحرک که با نام های خط سیگنال (قرمز) و خط مکدی (آبی) شناخته می شود، تقاطع آن ها می تواند سیگنال خرید یا فروش باشد. هنگامی که خط مکدی، خط سیگنال را به سمت بالا قطع کندريال سیگنال خرید بوده و هنگامی که خط مکدی، خط سیگنال را به سمت پایین قطع کند، سیگنال فروش صادر خواهد شد.

تفاوت اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری

در بالا هر دو اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری را توضیح دادیم. همان‌طور که مشخص است تفاوت‌هایی میان این دو وجود دارد.

  • واضح‌ترین تفاوت میان اندیکاتور‌های پیشرو و تأخیری این است که اندیکاتور‌های پیشرو حرکت بازار را پیش‌بینی می‌کنند، درحالی‌که اندیکاتور‌های تاخیری روندهایی را که در حال حاضر در حال وقوع هستند، تایید می‌کنند.
  • هر دو اندیکاتور پیشرو و تأخیری مزایا و معایب خاص خود را دارند، بنابراین بسیار مهم است که با نحوه عملکرد هر دو آشنا ضده و تصمیم بگیرید که کدام یک با استراتژی شما مطابقت دارد.
  • اندیکاتور‌های پیشرو فوراً به قیمت‌ها واکنش نشان می‌دهند که برای معامله‌های کوتاه‌مدت و روزانه می‌تواند عالی باشد، اما بااین‌حال مستعد ارسال سیگنال‌های نادرست است. برعکس، اندیکاتور‌های تاخیری بسیار کندتر واکنش نشان می‌دهند و معامله‌گران مجبورند دقت بیشتری داشته باشند. از همین رو، برای معاملات بلندمدت و نوسانی مناسب است.

به یاد داشته باشید که تکیه بر یکی از این اندیکاتور‌ها می‌تواند اثرات منفی بر استراتژی داشته باشد؛ به همین دلیل است که بسیاری از تریدرها در آموزش ترید، به دنبال تعادل در استفاده از هر دو نوع اندیکاتور هستند.

تفاوت اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری

کاربرد اندیکاتور پیشرو و تاخیری

حال که با اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری آشنا شدید، نوبت به بررسی تفاوت میان رسیده است.

اندیکاتور‌های پیشرو واکنش های لحظه ای و سریعی به رفتار قیمت دارند؛ در نتیجه، برای معاملات نوسان گیری واسکلپ بسیار کارآمد می باشند؛ اما اندیکاتور‌های تاخیری واکنش های کندی نسبت به رفتار قیمت دارند که باعث شده برای انجام معاملات در تایم فریم های و با دید بلندمت کار آمدتر باشند.

شاید بتوان مهم ترین تفاوت میان اندیکاتور‌های پیشرو و تأخیری را در این دانست که اندیکاتور‌های پیشرو  برای پیش بینی حرکت های بعدی قیمت مناسب هستند؛ اما اندیکاتور‌های تاخیری برای تایید روند حال حاضر کاربرد دارند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری پرداخته شد. با توجه موضوعات گفته شده، اگر بخواهیم بهترین و بیشترین استفاده را از اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری کنیم، ابتدا باید آموزش های لازم را برای استفاده از آن ها مشاهده کنیم. سپس آن اندیکاتوری که بیشترین کارایی و همانگی را با استراتژی ما داشت، انتخاب و در تحلیل های خود از آن استفاده کنیم.

همچنین، باید به این نکته توجه کنیم که هر کدام از اندیکاتورهای پیشرو و تاخیری دارای مزایایی خاص خود می باشند، اگر بتوانیم از هر دونوع به طور همزمان استفاده کنیم و به نوعی آن ها را باهم ترکیب کنیم، می توانیم از مزایای هر دو حین انجام معاملات خود بهره مند شویم.

5/5 - (1 امتیاز)
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزار های ترید ارز دیجیتال در سال 2024 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

آخرین مقالات مرتبط

اور تریدینگ (overtrading) چیست؟روش های جلوگیری از اور تریدینگ

در بازارهای مالی و آموزش ترید، اصطلاحات و مفاهیم بسیار زیادی وجود دارد که بهتر است قبل از شروع معامله گری خود با آن ها آشنا شوید. اور تریدینگ یا همان بیش از حد معامله کردن، یکی از اصطلاحات مهم که احتمالا زیاد آن را شنیده اید یا حتی با آن درحال دست و پنجه […]

ادامه مطلب

معاملات اسکالپینگ (Scalping) چیست؟ چگونه کار می‌کند؟

در تحلیل تکنیکال، روش ها و استراتژی های معاملاتی بسیار متنوعی وجود دارد که یکی از بهترین های آن اسکالیپنگ است. به طور کلی، اسکالپینگ به معنای کسب سود از نوسانات کوتاه مدت بازار است و در اکثر بازارهای مالی از جمله فارکس و ارزدیجیتال و آموزش ترید کاربرد دارد؛ اما استفاده درست از آن […]

ادامه مطلب

معامله فیوچرز در ارز دیجیتال چیست؟ انواع معاملات فیوچرز

بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر بازار اسپات، دارای بازار فیوچرز نیز می باشد که در آن معامله گران می توانند به صورت دو طرفه به انجام معامله بپردازند؛ به عبارتی، علاوه بر انجام معامله خرید، می توانند معامله فروش باز کنند و از کاهش قیمت ها سود کسب کنند. همچنین، هنگام انجام معاملات خود می […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش ارز دیجیتال کریپتوکارنسی چیست؟ بیت کوین چیست؟ وایت پیپر Whitepaper چیست و چگونه آن را تحلیل کنیم؟ اتریوم چیست؟ هر آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در ارز اتریوم بدانید دیفای (Defi) یا امور مالی غیرمتمرکز چیست؟ ایردراپ چیست؟ آموزش دریافت ارز دیجیتال رایگان هاوینگ چیست و چه تاثیری روی قیمت بیت کوین دارد؟ قرارداد هوشمند یا Smart Contract در ارز دیجیتال چیست؟ آلت کوین چیست و بهترین آلت کوین ها کدامند؟ استیبل کوین چیست؟ استیکینگ (Staking) یا استیک کردن ارز دیجیتال به چه معناست؟ هودل HODL یا هولد کردن در ارز دیجیتال چیست؟ بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی بدون تحریم بهترین نرم افزار های ترید ارز دیجیتال در سال 2024 آموزش صرافی Bingx از ثبت نام تا خرید و فروش ارز دیجیتال

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.