بستن منو

معرفی الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال

hadise pourfard
10 شهریور 1403

احتمالا تاکنون نام الگوهای کلاسیک از جمله  الگو سر و شانه، کف و سقف دو قلو و… را شنیده اید؛ اما نوع دیگری از الگوها وجود دارند که به الگوهای هارمونیک نیز معروف می باشند. الگوهای هارمونیک یکی از بهترین شیوه های تحلیل تکنیکال است که با ترکیب اشکال هندسی و نسبت های فیبوناچی ایجاد می شوند

. در واقع، فیبوناچی را می تواند چارچوب الگوهای هارمونیک دانست و بدون آن ها عملا نمی تواند این الگوها را شناسایی کرد. اغلب الگوهای هارمونیک به صورت M و W دیده می شوند که به کمک آن ها می توان آینده قیمت را پیش بینی کرد. در ادامه با ما همراه باشید که قصد داریم به معرفی یکی از الگوهای هارمونیک به نام  الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال بپردازیم.

الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال

الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال یکی از پرکاربرد ترین الگو‌های هارمونیک است که همان طور که از نام آن پیدا می باشد، این الگو شبیه به یک پروانه است. الگو پروانه جزء الگوهای بازگشتی بوده که در پایان روند ها نیز ایجاد و شناسایی می شود.

Butterfly Pattern

انواع الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال

الگو پروانه در  آموزش تحلیل تکنیکال به دو صورت صعودی و نزولی نیز مشاهده می شود که حالت صعودی آن شبیه به M و حالت نزولی آن شبیه به W می باشد. در ادامه به بررسی این دو حالت می پردازیم.

  1. الگوی پروانه صعودی
  2. الگوی پروانه نزولی

1. الگوی پروانه صعودی

در این حالت از الگو پروانه در تحلیل تکنیکال، معامله گران به دنبال انجام معامله خرید می باشند. اگر به تصویر زیر نگاه کنید، می بینید که الگو پروانه صعودی از 5 نقطه و 4 موج تشکیل شده که نقطه پایانی آن، نقطه D می باشد. در نقطه D معامله گران می توانند وارد معامله خرید شوند.

قیمت در الگو پروانه در تحلیل تکنیکال به حالت صعودی از X حرکت خود را شروع کرده و تا نقطه A بالا می رود تا موج XA را ایجاد کند. سپس از نقطه A به نقطه B کاهش می یابد و موج اصلاحی AB را ایجاد می کند. در نقطه B، قیمت دوباره شروع به رشد می کند و به نقطه C می سد تا موج BC ایجاد شود.

پس از آن، قیمت دوباره کاهش خود را آغاز می کند و از نقطه C به نقطه D می رسد تا موج اصلاحی CD ساخته شود. در نهایت که نقطه D ساخته شد، معامله گران می توانند معامله خرید خود را انجام دهند. برای اینکه بتوان پایان نقاط الگو پروانه در تحلیل تکنیکال را شناسایی کرد، باید از نسبت های فیبو اصلاحی یا دو نقطه ای استفاده کرد.

نقطه B در نسبت 0.78 فیبو اصلاحی موج XA تشکیل می شود.

نقطه C در نسبت 0.38 تا 0.88 فیبو اصلاحی موج AB تشکیل می شود.

نقطه D در نسبت 1.618 تا 2.618 فیبو اصلاحی موج BC تشکیل می شود. همچنین، اگر یک فیبو اصلاحی بر روی موج  XA قرار گیرد، نقطه D در نسبت 1.272 تا 1.618 موج XA تشکیل می شود.

2. الگوی پروانه نزولی

در این حالت از الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال، معامله گران به دنبال انجام معامله فروش می باشند. نحوه تشکبل الگو پروانه نزولی و نسبت های فیبو آن به صورت کامل مشابه حالت الگو پروانه صعودی بوده و هیچ تفاوتی ندارد. با این حال به بررسی دقیق آن می پردازیم.

اگر به تصویر زیر نگاه کنید، می بینید که الگو پروانه نزولی از 5 نقطه و 4 موج تشکیل شده که نقطه پایانی آن، نقطه D می باشد. در نقطه D معامله گران می توانند وارد معامله فروش شوند. قیمت در الگو پروانه در تحلیل تکنیکال به حالت نزولی از X حرکت خود را شروع کرده و تا نقطه A پایین می رود تا موج XA را ایجاد کند. سپس از نقطه A به نقطه B افزایش می یابد و موج AB را ایجاد می کند.

در نقطه B ، قیمت دوباره شروع به کاهش می کند و به نقطه C می سد تا موج BC ایجاد شود. پس از آن، قیمت دوباره افزایش خود را آغاز می کند و از نقطه C به نقطه D می رسد تا موج CD ساخته شود. در نهایت که نقطه D ساخته شد، معامله گران می توانند معامله فروش خود را انجام دهند. برای اینکه بتوان پایان نقاط الگو پروانه در تحلیل تکنیکال را شناسایی کرد، باید از نسبت های فیبو اصلاحی یا دو نقطه ای استفاده کرد.

  • نقطه B در نسبت 0.78 فیبو اصلاحی موج XA تشکیل می شود.
  • نقطه C در نسبت 0.38 تا 0.88 فیبو اصلاحی موج AB تشکیل می شود.
  • نقطه D در نسبت 1.618 تا 2.618 فیبو اصلاحی موج BC تشکیل می شود. همچنین، اگر یک فیبو اصلاحی بر روی موج  XA قرار گیرد، نقطه D در نسبت 1.272 تا 1.618 موج XA تشکیل می شود.

انواع الگوی پروانه هارمونیک

انواع ترکیب الگوی هارمونیک پروانه

همان طور که می دانید، اکثر الگوها و ابزارهای معاملاتی را می تواند با سایر ابزارهای دیگر ترکیب کرد تا بتوان درصد موفقیت و اعتبار تحلیل را افزایش داد. الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال از این قائده مستثنی نیست و می توان آن را با سایر ابزارها ترکیب کرد. در ادامه به ترکیب این الگو با Fibo Timezone و فیبوناچی ریتریسمنت می پردازیم.

ترکیب الگوی پروانه با سطوح Fibo Timezone

یکی از ابزارهایی که ترکیب آن با الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال می تواند بسیار کاربردی باشد، Fibo Timezone می باشد. همان طور که می دانید ابزارهای فیبوناچی دارای انواع مختلفی می باشند که یکی از آن ها Fibo Timezone می باشد. معامله گران می توانند به کمک Fibo Timezone، پایان یک موج را از نظر زمانی شناسایی کنند.

Fibo Timezone همانند فیبو اصلاحی دارای دو نقطه می باشد که برای رسم آن می توان به دو روش عمل کرد.

  1. فاصله بین دو کف یا سقف درنظر گرفته شود. به عنوان مثال، یک نقطه بر روی یک کف و نقطه دیگر بر روی کف دوم قرار گیرد. در نظر گرفته می‌شود.
  2. فاصله بین ابتدا و انتهای یک موج درنظر گرفته شود. به عنوان مثال، نقطه اول بر روی ابتدای یک موج صعودی و نقطه دوم بر روی انتهای موج صعودی قرار گیرد. در صورتی که موج XA در الگو پروانه در یک راستا با Fibo Timezone قرار گیرد، می تواند اعتبار بیشتری داشته باشد.

ترکیب الگوی پروانه با سطوح فیبوناچی ریتریسمنت

همان طور که گفته شد، پایه و اساس الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال، فیبو اصلاحی (ریتریسمنت) یا همان دو نقطه ای است. هنگامی که رفتار قیمت در نمودار شبیه به الگو پروانه شود، بهترین کار این است از فیبو اصلاحی استفاده شود تا بررسی شود که آیا نقاط آن بر روی نسبت های فیبو ایجاد شده است یا خیر؟ در صورتی که ایجاد شده باشد (نسبت های گفته شده)، اعتبار الگو پروانه بسیار بالا خواهد بود.

نحوه ورود به معامله با کمک الگوی کشیدن پروانه

برای ورود به معامله با الگو پروانه باید مراحل زیر طی شود:

  1. ابتدا الگو شناسایی و به کمک فیبو اصلاحی، نقطه D شناسایی شود.
  2. در نقطه D، با توجه به صعودی یا نزولی بودن الگو، معامله خرید یا فروش انجام شود
  3. حدضرر در پشت نقطه D قرار گیرد.
  4. حد سود معامله می تواند بر روی نسبت 38.2 و پس از آن بر روی نسبت 61.8 فیبو اصلاحی موج CD قرار گیرد. همچنین، می تواند حد سود نهایی (حد سود سوم) خود را بر روی نقطه C قرار داد.

نمودار الگوی پروانه تحلیل تکنیکال

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی یکی از پرکاربرد ترین الگوهای هارمونیک، الگوی پروانه در تحلیل تکنیکال پرداخته شد. این الگو معمولا در انتهای یک روند ایجاد شده و جزء الگوهای بازگشتی محسوب می شود؛ اما دقت داشته باشید که کار با آن به نسبت الگوهای کلاسیک سخت تر بوده و نیاز به تمرین بیشتر دارد. همچنین، پایه و اساس آن را می توان فیبو اصلاحی دانست که اگر بدون فیبو از الگو پروانه استفاده کنید، اعتبار آن بسیار پایین خواهد بود.

« سوالات متداول »

  • الگوهای هارمونیک چگونه به وجود می‌آیند؟

الگو‌های هارمونیک از جمله الگو پروانه از ترکیب نسبت های فیبو اصلاحی و اشکال هندسی نیز تشکیل می شوند.

  • الگوی پروانه در چند حالت تشکیل می‌شود؟

الگو پروانه به دو حالت صعودی و نزولی  در نمودار قیمتی ایجاد می شود.

چقدر مفید بود؟
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

آخرین مقالات مرتبط

الگوی کاپ یا الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال | انواع الگوی فنجان صعودی و نزولی

همان طور که می دانید، الگوهای قیمتی زیادی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که برخی از این الگوها به صورت بازگشتی بوده و برخی دیگر به صورت ادامه دهنده می باشند. الگوهای ادامه دهنده نشا از ادامه دار بودن روند دارند، مانند الگو مستطیل و الگو پرچم؛ الگوهای بازگشتی نشان از تغییر روند دارند، مانند […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده

آموزش پرایس اکشن چیست؟ قطعا تاکنون افراد زیادی را دیده اید که با هدف کسب سود یا کسب درآمد دلاری وارد بازارهای مالی شده اند؛ برخی از آن ها به موفقیت رسیده اند، اما متاسفانه برخی از آن ها ضرر های بزرگی را تجربه کرده اند. دلیل اینکه برخی از افراد دچار ضرر می شوند، […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو

اگر با پرایس اکشن آشنا باشید، می دانید که دارای سبک های مختلفی می باشد که یکی از بهترین های آن سبک پرایس اکشن RTM است. پرایس اکشن به سبک آر تی ام (rtm یا Read The Market) براساس عرضه و تقاضا بوده و به معامله گر اجازه می‌دهد بدون استفاده از اندیکاتورها، بازار را […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.