بستن منو

کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو

تیم تحلیل دلفین وست
8 خرداد 1402

کندل چیست؟ کندل Candlestick راهی برای نمایش اطلاعات مربوط به حرکات قیمت است. نمودارهای شمعی یا کندل استیک یکی از محبوب ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است که این امکان را برای معامله گر فراهم میکند تا قیمت را به سرعت و فقط با چند میله قیمت تفسیر کنند. کندل شناسی به شما کمک میکند زبان نمودار را درک کنید.

کندل چیست؟

نمودار شمعی یا نمودار کندل‌ استیک رفتار قیمتی یک دارایی را به ما نشان می‌دهد. در هر نمودار، زمان در محور افقی و قیمت‌‌ها در محور عمودی نشان داده می‌شود. هر نمودار شمعی از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

بدنه Body: قیمت شروع و پایان معامله را نشان می‌دهد.

سایه Wick: سایه خطی نازک است که به بالا و پایین بدنه کندل متصل می‌شود و بالاترین و پایین‌ترین قیمت را در آن بازه زمانی نشان می‌‌دهد. به عبارت دیگر سایه کندل، نشان دهنده دامنه نوسان قیمت در طول یک دوره زمانی است.

رنگ Color: رنگ سفید یا سبز کندل، نشان دهنده‌ی صعودی بودن آن و رنگ سیاه یا قرمز نزولی بودن کندل را نشان میدهد.

کندل استیک

انواع کندل ها

الگوهای کندلی به دو دسته تقسیم میشوند:

الگوهای بازگشتی: الگوهای بازگشتی بخشی از الگوهای کندلی هستند که به عنوان هشداری برای تغییر روند فعلی قیمت در نظر گرفته می‌شوند.

الگوهای ادامه دهنده:  با ظاهر شدن الگوهای ادامه دهنده در نمودارهای قیمتی انتظار ادامه حرکت قبلی روند به وجود می‌آید. این الگو به معامله گران کمک میکند تا دوره استراحت در بازار را شناسایی کنند. زیرا الگوهای ادامه دهنده میتوانند قیمت را برای مدتی به حالت خنثی در بیاورند یا به سرعت به روند خود ادامه دهند.

آموزش کندل شناسی

با گذشت زمان، کندل ها الگوهایی را تشکیل میدهند که معامله گران می‌توانند از آن‌ها برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت استفاده کنند. الگوهای کندل استیک زیادی وجود دارند که فرصت ها را در بازار نمایش میدهند. قبل از شروع معامله، مهم است که با اصول اولیه الگوهای شمعی و اینکه چه اطلاعاتی به شما میدهند (کندل شناسی) آشنا شوید. هنگام استفاده از نمودار شمعی یادتان باشد که اگرچه کندل ها برای پیش بینی سریع روندها عالی هستند، اما باید در کنار آن از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال برای تایید روند کلی استفاده کنید.

کندل شناسی پیشرفته: الگوهای صعودی

الگوهای کندل استیک صعودی ممکن است بعد از یک روند نزولی در بازار شکل بگیرند و نشانه‌ی معکوس شدن جهت حرکت قیمت باشد. این الگوها شاخصی برای معامله گران هستند که به باز کردن یک موقعیت خرید در جهت صعودی فکر می‌کنند.

کندل چکش

الگوی چکش Hammer از بدنه ی کوتاه و سایه پایینی بلند ایجاد شده است. (سایه پایینی میتواند بیشتر از دو برابر بدنه باشد. این کندل معمولا سایه بالایی ندارد و یا اگر داشته باشد بسیار کوتاه است.) و در پایین یک روند نزولی قرار دارد. کندل چکش نشان میدهد اگرچه فشارهای فروش وجود داشته، اما در نهایت فشار خرید قوی باعث افزایش قیمت شده است. این کندل در محدوده‌ی حمایتی معمولا میتواند نشان‌دهنده‌ی روند صعودی باشد. یادتان باشد با مشاهده کندل چکش سبز نسبت به قرمز، احتمال بیشتری وجود دارد که بازار به صعودی تغییر کند.

کندل چکش معکوس

کندل چکش معکوس Inverse hammer هم یک الگوی صعودی است. با این تفاوت که سایه بالایی بلند و سایه پایینی کوتاه است. (یا ممکن است سایه پایینی نداشته باشد) این کندل نشان دهنده‌ی این است که فشار فروش در حال کاهش است و خریداران کم کم در حال ورود به بازار هستند. نشان میدهد که به زودی خریداران کنترل بازار را به دست خواهند گرفت.

کندل چکش برعکس

کندل انگالفینگ صعودی

الگوی کندل انگالفینگ Engulfing صعودی یا کندل پوششی صعودی از دو کندل استیک تشکیل شده است. کندل اول قرمز است که به طور کامل توسط یک کندل سبز بزرگتر فرا گرفته میشود. این کندل روند صعودی را در بازار نشان میدهد.

کندل انگالفینگ Engulfing چیست؟

کندل اینگالف صعودی

کندل نفوذی

کندل Piercing Line یا کندل نفوذی، یک الگوی دو کندلی است که از یک کندل قرمز بلند و به دنبال آن یک کندل سبز بلند تشکیل شده است. معمولا بین قیمت بسته شدن کندل قرمز و باز شدن کندل سبز فاصله قابل توجهی وجود دارد که نشان دهنده‌ی فشار خرید قوی است.

کندل نفوذی

کندل ستاره صبحگاهی

الگوی کندل ستاره صبحگاهی Morning Star یک الگوی سه کندلی است. این الگو شامل یک کندل کوتاه است (که میتواند سبز یا قرمز باشد) و بین دو کندل قرمز بلند و سبز بلند قرار دارد. کندل سوم (کندل سبز) باید از 50 درصد بدنه کندل قرمز عبور کند. معمولا کندل وسط با بدنه کندل های بلندتر همپوشانی ندارد. این الگو نشان میدهد فشار فروش روز اول کاهش یافته و روند آینده صعودی خواهد بود.

کندل ستاره صبحگاهی

کندل سه سرباز سفید

الگوی سه سرباز سفید Three White Soldiers شامل سه شمع متوالی بلند سبز با سایه های کوچک است که به تدریج بالاتر از روز قبل باز و بسته میشوند. الگوی سه سرباز سفید، یک سیگنال صعودی بسیار قوی است که پس از یک روند نزولی رخ میدهد و نشان دهنده‌ی افزایش مداوم فشار خرید است.

الگوی سه سرباز سفید

الگوی سه گانه صعودی

الگوی سه گانه از یک کندل بلند سبز تشکیل شده است که بعد از آن سه کندل قرمز با بدنه کوچک ظاهر میشود. کندل پنجم نیز یک کندل سبز بلند خواهد بود. (کندل های قرمز در بدنه‌ی کندل سبز اول شکل میگیرند) این الگو به معامله گران نشان میدهد که با وجود فشار فروش، خریداران کنترل بازار را حفظ میکنند.

کندل سه گانه صعودی

کندل مارابوزو صعودی

کندل مارابوزو سبز کندلی است که اندازه‌ی آن نسبت به کندل های قبلی خود بزرگتر است. (معمولا حدود 2/5 تا 3 برابر). سایه ندارد یا اگر داشته باشد سایه‌ آن بسیار کوتاه است. الگوی کندل مارابوزو نشان دهنده‌ی قدرت بالای خریداران است و در این کندل معمولا حجم افزایش می‌یابد. بعد از مشاهده این الگو انتظار داریم روند نزولی شود.

کندل مارابوزو در تحلیل تکنیکال چیست؟

کندل مارابوزو سبز

الگوی هارامی صعودی

این کندل در حقیقت یک الگوی بازگشتی صعودی است که در انتهای یک روند نزولی تشکیل می‌شود. پس از تشکیل این الگو، انتظار می رود بازار صعودی (گاوی) شود. در هارامی‌ های صعودی، کندل مادر به رنگ قرمز و کندل فرزند به رنگ سبز ظاهر می‌شوند. کل کندل دوم، در محدوده کندل اول قرار دارد.

کندل هارامی در تحلیل تکنیکال چیست؟

کندل هارامی

کندل شناسی پیشرفته: الگوهای نزولی

الگوهای کندل نزولی معمولا بعد از یک روند صعودی شکل میگیرند و مقاومت را نشان میدهند. بدبینی نسبت به بازار اغلب باعث میشود معامله گران موقعیت های خرید را ببندند و موقعیت فروش باز کنند.

الگوی مرد دارآویز

الگوی مرد دارآویز یا Hanging man در انتهای یک روند صعودی شکل میگیرد. این الگو نشان میدهد که فروش قابل توجهی وجود داشته است اما خریداران توانسته اند قیمت را دوباره بالا ببرند. اما در نهایت فروشنده ها کنترل بازار را به دست گرفتند.

الگوی مرد دارآویز

الگوی ستاره دنباله دار

الگوی ستاره دنباله دار Shooting Star از یک کندل قرمز با بدنه کوچک تشکیل شده است و سایه بالایی بلندی دارد. (سایه میتواند دو تا سه برابر بدنه باشد.) این الگو نشان دهنده‌ی پایان روند صعودی است و میتوانیم انتظار تغییر روند داشته باشیم.

با وجود اینکه خریداران قیمت را بالا برده اند، اما در نهایت فروشندگان قدرت را به دست گرفته و روند بازار را به نزولی تغییر داده اند.

الگوی ستاره دنباله دار

کندل انگالفینگ نزولی

کندل انگالفینگ نزولی Bearish engulfing در پایان یک روند صعودی رخ میدهد. کندل اول سبز است که به طور کامل توسط یک کندل قرمز بزرگتر فرا گرفته میشود. این الگو نشان دهنده‌ی رکورد زودهنگام بازار است. هرچقدر کندل دوم پایین تر برود، احتمالا روند قوی تر خواهد بود.

الگو انگالف نزولی

الگوی ستاره شامگاهی

الگوی ستاره شامگاهی Evening star یک الگوی سه کندلی است. این الگو از یک کندل کوتاه (میتواند سبز یا قرمز باشد.) تشکیل شده که بین یک کندل سبز و یک کندل قرمز قرار گرفته است. الگوی ستاره شامگاهی نشان دهنده معکوس شدن یک روند صعودی است. زمانی این اتفاق می افتد که کندل سوم از 50 درصد بدنه کندل اول عبور کند.

الگو ستاره شامگاهی

کندل سه کلاغ سیاه

الگوی سه کلاغ سیاه  Three black crows از سه کندل قرمز بلند متوالی با سایه های کوتاه است. (ممکن است سایه نداشته باشد) هر کندل با قیمتی مشابه کندل قبل باز میشود و فشارهای فروش، قیمت را کاهش میدهد. معامله گران این الگو را به عنوان شروع یک روند نزولی تفسیر می‌کنند، زیرا فروشندگان طی سه کندل متوالی از خریداران پیشی گرفته اند.

الگوی ابر سیاه

الگوی کندلی ابر سیاه Dark cloud cover نشان دهنده یک روند نزولی است. این الگو شامل دو کندل است: یک کندل قرمز که بالای بدنه کندل سبز باز میشود و در زیر 50 درصد کندل سبز بسته میشود. الگوی ابر سیاه نشان میدهد که خرس ها بازار را تصاحب کرده اند و قیمت را به شدت پایین می‌آورند. اگر سایه کندل ها کوتاه باشد، نشان میدهد که روند نزولی آغاز شده است.

الگوی سه گانه نزولی

الگوی سه گانه برای پیش بینی ادامه روند فعلی، چه صعودی و چه نزولی، استفاده میشود. این الگو از یک کندل قرمز بلند تشکیل شده است که به دنبال آن سه کندل کوچک سبز ظاهر میشود و کندل پنجم یک کندل قرمز بلند است. (کندل های سبز در بدنه‌ی کندل قرمز اول شکل میگیرد) این الگو به معامله گران نشان میدهد که گاوها قدرت کافی برای معکوس کردن روند را ندارند.

الگو سه گانه نزولی

کندل مارابوزو نزولی

این الگو از یک کندل بزرگ قرمز تشکیل شده است که نسبت به کندل های قبلی خود بزرگتر است (معمولا 2/5 تا 3 برابر). سایه ندارد یا اگر داشته باشد سایه‌ای بسیار کوتاه است. الگوی کندل مارابوزو نشان دهنده‌ی قدرت بالای فروشندگان است و در این کندل معمولا حجم افزایش می‌یابد. بعد از مشاهده این الگو انتظار داریم روند نزولی شود.

کندل مارابوزو قرمز

الگوی هارامی نزولی

الگوی هارامی نزولی را می ‌توان دقیقاً برعکس الگوی هارامی صعودی در نظر گرفت. یک الگوی بازگشتی نزولی است که در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود. در هارامی‌ های نزولی، کندل مادر به رنگ سبز و کندل فرزند به رنگ قرمز ظاهر می‌شوند. کل کندل دوم، در محدوده کندل اول قرار دارد.

کندل هارامی نزولی

انواع کندل دوجی

کندل های دوجی نشان دهنده‌ی بی تفاوتی و بلاتکلیفی در بازار هستند. این کندل ها بدنه‌ای کوچک (حتی به صورت خط) و سایه های بلند دارند. این الگوها نشان دهنده‌ی برابر بودن قدرت بین خریداران و فروشندگان در بازار هستند.

آموزش کندل دوجی در تحلیل تکنیکال

کندل دوجی

الگوی دوجی Doji کشمکش بین خریداران و فروشندگان را نشان می‌دهد که منجر به سود برای هیچ یک از طرفین نمی‌شود. کندل دوجی به تنهایی سیگنال خنثی است. اما میتواند کندل وسط در الگوهایی مثل ستاره صبحگاهی صعودی و ستاره شامگاهی نزولی باشد.

الگوی اسپینینگ تاپ یا فرفره

الگوی اسپینینگ تاپ Spinning top یا فرفره یک کندل با بدنه‌ی بسیار کوچک (حتی به صورت خطی) است که سایه های مساوی دارد. این الگو نشان دهنده‌‌ی بلاتکلیفی در بازار است، در نتیجه تغییر معناداری در قیمت ایجاد نمیشود. گاوها قیمت را بالا برده اند و خرس ها دوباره آن را پایین آورده اند. این الگو اغلب به عنوان دوره تثبیت یا استراحت پس از یک روند نزولی یا صعودی تفسیر میشود. این الگوی دوجی میتواند متناسب با شکل، دارای سایه بلند یا کوتاه باشد.

الگوی اسپینینگ تاپ به تنهایی یک سیگنال برای نشان دادن فشار فعلی بازار است که در حال از دست دادن کنترل است.

الگوی اسپینینگ تاپ یا فرفره

الگوی سنجاقک

کندل سنجاقک یا Dragonefly Doji نوعی از الگوی دوجی است که دارای یک سایه بلند از طرف پایین است. این الگو نشان میدهد ابتدا قیمت پایین رفته و بازار در اختیار فروشندگان بوده اما کم کم خریداران وارد بازار شدند و قیمت را به نقطه‌ی شروع رساندند.

الگوی سنجاقک

الگوی سنگ قبر

الگوی سنگ قبر یا Gravestone Doji نوعی از کندل دوجی است که دارای یک سایه بلند از طرف بالاست. این الگو نشان میدهد که ابتدا قیمت افزایش یافته و بازار در اختیار خریداران بوده است اما کم کم فروشندگان وارد شدند و قیمت را به نقطه‌ی شروع بازگرداندند.

الگوی سنگ قبر

کندل شناسی به تنهایی برای معامله کافی نیست. بهتر است از آن‌ها به عنوان تاییدیه‌ای برای معاملات خود استفاده کنید. اگر برای تحلیل‌های خود تنها به کندل‌ها اکتفا کنید احتمال ضرر در معاملات را افزایش می‌دهید. [1] [2] [3]

4.3/5 - (97 امتیاز)
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

آخرین مقالات مرتبط

کپی تریدینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟

در بازارهای پُرریسکی از جمله ارز دیجیتال و بازار فارکس، ترید (معامله) کردن و رسیدن به سود مستمر و البته چشمگیر به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. کپی تریدینگ (Copy trading) را می توان یک روش آسان، مطمئن، بدون نیاز به مهارت و فقط با همراهی کردن یک تریدر (معامله گر) حرفه ای دانست […]

ادامه مطلب

پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو

پرایس اکشن یک استراتژی معاملاتی است که به کمک ابزارهای تحلیل تکنیکال و تاریخچه اخیر قیمت ها، دیدگاهی روشن درباره بازار ارائه میدهد. یکی از مطرح ترین سبک های پرایس اکشن، سبک rtm یا Read The Market است. پرایس اکشن rtm براساس عرضه و تقاضا کار میکند و به معامله گر اجازه میدهد بدون تکیه […]

ادامه مطلب

الگو ftr در پرایس اکشن rtm

در سبک پرایس اکشن الگو های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از بهترین، قدرتمندترین های آن، الگو ftr است. این الگو جزء الگو های ادامه دهنده می باشد که بسیاری از معامله گران برای انجام معاملات خود از آن استفاده می کنند. تشخیص این الگو چندان کار سختی نیست، اما برای اینکه بتوان به […]

ادامه مطلب

دیدگاه‌ها

مشاهده نظرات بیشتر

دیدگاه خود را بنویسید

برای ثبت دیدگاه خود باید ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزش تحلیل تکنیکال انواع نمودار و آموزش تحلیل آنها کندل شناسی مبتدی تا پیشرفته +ویدیو اندیکاتور چیست؟ آموزش اندیکاتورها (مبتدی تا پیشرفته) خط روند چیست؟ آموزش معامله با انواع خط روند حمایت و مقاومت چیست و چگونه به کمک آن معامله کنیم؟ آموزش معامله با الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال آموزش فیبوناچی در تحلیل تکنیکال (مبتدی تا پیشرفته) پرایس اکشن چیست؟ آموزش پرایس اکشن به زبان ساده معرفی و بررسی انواع سبک های پرایس اکشن پرایس اکشن RTM چیست؟ کامل ترین آموزش سبک rtm +ویدیو پرایس اکشن ICT چیست؟ آموزش سبک ict (صفر تا صد) آموزش کامل تریدینگ ویو (Tradingview) + ویدیو امواج الیوت چیست؟ آموزش امواج الیوت پیشرفته نئو ویو چیست؟ آموزش تحلیل به سبک نئوویو آموزش الگوهای هارمونیک پیشرفته ایچیموکو چیست؟ آموزش صفر تا صد ایچیموکو

طراحی و توسعه توسط تیم فنی دلفین وست
تمامی حقوق محفوظ است.